/ Forside/ Interesser / Hus og have / Møbel-reparationer / Spørgsmål
10  transor 665
Lys Lædersofa????
Fra : kattejammer
Vist : 3966 gange
50 point
Dato : 29-08-04 20:41

Vi skal have købt nyt sofa-arragement og er egentlig faldet for nogle lyse lædermøbler (næsten hvid)
Er der nogle som har nogle erfaringer med lyse lædermøbler.
Er de svære at holde?
Vi har både hund og kat, men regner med vi kan vænne hunden fra at hoppe op i sofaen (håber vi) Og børnene er kommet over "grise" alderen.

Her i huset er ikke helt enige. For de er meget flotte som nye, men vi vil jo gerne have noget som er pænt "længe".

Kommentar
Fra : dova

Dato : 29-08-04 20:50

Svære at holde Ja
Og hvis hund og kat har måttet være i de gamle møbler, så kommer i på arbejde med afvænningen, og en sidebemærkning: så synes jeg det er synd for dyrene
Det er såmænd ikke den daglige rengøring der er det værste, men med tiden "krakelerer" overfladen, næsten uanset hvordan I behandler dem, og så kommer det til at se meget slidt ud, med mørkere "striber" i krakeleringerne.
Det kommer også an på hvordan de er indfarvet, det kan være de simpelthen bliver slidt i farven.

Så næsten hvide lædermøbler er mere til en "udstillingsstue" end til et hjem med børn og dyr.

mvh dova

Kommentar
Fra : kattejammer

Dato : 29-08-04 21:03

Hej Dova
Det med om vores hund må være i sofaen, var ikke spørgsmålet, men en konstatering af hvad vi ville gøre med vores nye sofa og det er uanset om det bliver den ene eller anden type sofa. Det var sofatypen der var spørgsmålet.

Det er ikke synd for hunden når det er en NY sofa vi taler om. Den sammenligner ikke en ny sofa med vores gamle sofa selv om den skal stå nogenlunde samme sted. Og det er en meget lydig (OG GLAD) hund, så jeg tror slet ikke vi får problemer. Der er iøvrigt andre steder vi ikke vil have den skal komme. f.eks i soveværelset o badeværelset. Og det accepterer den helt uden problemer.
Det var en helt anden snak hvis vi lige pludselig ikke vil have den i vores gamle sofa længere.

Og hvis du vil snakke om noget der er synd for dyrene, så brug dit krudt på de hunde der lever et sandt "hundeliv" rundt om i de små hjem................ Ikke om de skal acceptere at en ny sofa er fy!!!! Og iøvrigt er det kun hunden og ikke katten som bruger den til at sove i. Den ville få svært ved at indlære nye ting.

Accepteret svar
Fra : rotw

Modtaget 60 point
Dato : 29-08-04 21:07

vile HELT klart vælge MØRKT
med lys lædermøbler med KAT hund og børn kan det kun går galt Med mindre at de ikke må være i stuen så kan de da godt holde (alså børnene og dyrene)

Kommentar
Fra : dova

Dato : 29-08-04 21:10

Nå men bortset fra divergerende synspunkter m.h.t dyrene, er problematiken med vedligeholdelse stadig den samme
mvh dova

Kommentar
Fra : kattejammer

Dato : 29-08-04 21:21

Hej rotw
Ja det var jo derfor jeg spurgte om de var lette at holde. DEt var jo fordi vi ville lade børnene og dyrene bo i garagen og så kun tage gæster ind for at SE på de nye møbler og have vores hus til at vise til vores gæster så vi kan prale af hvor pænt vi bor!!!! Det var da helt klart derfor jeg spurgte!?!?!?

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 29-08-04 21:22

Vi har en designer sofa i lysebrunt blødt læder og bare tanken om børn eller dyr på den får mig til at gyse.
Hvis det ikke er en dyr sofa holder den ikke ret længe alligevel, men hvis det er kvalitet så vent til både børn og dyr kan være i stue med møblerne med mindre I har råd til at skifte jævnligt. Det holder ikke. Man kan jo også vælge at kalde ridser fra kløer og fedtpletter fra syltetøjsmadder for patina, men det er vel et valg.

Kommentar
Fra : kattejammer

Dato : 29-08-04 21:25

Anyway. Tak for svaret.
Jeg blev bare lidt sur over at det gik over på om det var synd for vores hund. Det var ligesom ikke det der blev spurgt om, vel!!!
Jeg vil hellere lade den vide at den ikke må være i sofaen end jeg vil gå og irritere mig over at den ligger i den hver dag.

Men... Vi er jo heldigvis ikke ens i vores holdninger.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 29-08-04 21:30

Som forhenværende katteejer og nuværende hundeejer så vil jeg lige gøre opmærksom på, at det kræver en hel del at opdrage de kære dyr når det drejer sig omkring deres hyggevaner.
Døren skal 112% sikkert være lukket og låst for at holde dyrene fra sofaen når I ikke er i sammme rum (erfaring)

Godkendelse af svar
Fra : kattejammer

Dato : 29-08-04 21:30

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 29-08-04 21:34

har lige givet mit svar (DU SER ALT I LYSE SOFAER) og mange af pletterne vil du kun kunne fjerne ved at om farve dele af sofaen
Læder.
Ægte læder er et rent naturprodukt, derfor er det på samme måde som med træ, der er ikke to huder der er helt ens. Hudens udseende og egenskaber varierer også efter fra hvilken del af dyret den er skåret, og hvilke påvirkninger den har været udsat for. Man kan skære uden om de værste uregelmæssigheder, men så bliver læderet dyrt, eller man kan dække med lak og farve, men så bliver læ- deret lidt stivere og mere plasticagtigt, men til gengæld mindre sart. Normalt søger producenten at placere de mest synlige uregelmæssigheder bag på eller udvendigt på møblet. Det er vigtigt man gør sig klart hvad man ønsker, og sam- men med møbelhandleren finder det læder der svarer til behov og pengepung. De uregelmæssigheder, der altså ikke er fejl, men helt naturlige, kan være:

-Sår efter rifter og flænger fra grene, torne eller pigtråd. Er såret vokset sammen er der ingen svækkelse af læderet.

-Rynker der kan være af forskellig art fra dyr til dyr. Disse rynker kan anes i det færdige læder og er med til at fremhæve at der er tale om et naturprodukt.

-Ætsningsskader fra f. eks. gødning der har ætset mærker på huden.

-Svamp og ringorm, findes på mange dyr.

Disse uregelmæssigheder er kendetegnet for ægte læder, og adskiller det fra plastic.

Læderet kan være fra okser eller bøfler. Bøffellæder har en grovere struktur, og har større variationer i udseendet. Svineskind er uegnet til møbellæder.

Læder garves på flere måder. Mest anvendt til møbler er chromgarvning. Synte- tisk garvning uden chrom er en ny metode der skåner miljøet. Den bruges på enkelte danske produkter. Læderet farves enten med anilin, hvilket giver den mest naturlige overflade, eller det dækfarves. Dækfarve trænger ikke ned i læderet på samme måde som anilin.
Det er umuligt at sige hvad der er bedst, det er et spørgsmål om smag og tem- perament. Læder med en meget tyk dækfarve, evt. påtrykt en kunstig narv, har ikke mange af læderets egenskaber og kan i værste fald krakelere. I den prisklasse er kunstlæder ofte bedre.

Alt læder bør beskyttes mod sollys og stærk varme. Hold møblerne i god afstand fra sydvendte vinduer, brændeovne, radiatorer m.v. Læder har som regel mindre lysægthed end stof, det lækre anilinlæder falmer mest.

Læder kræver som regel ikke megen vedligeholdelse, men kan heller ikke klare sig helt uden. Lædermøbler der er udsat for stort slid, tilsmudsning, udtørring mv. skal vedligeholdes oftere end ved normale forhold.

Fedt nedbryder læder på samme måde som det nedbryder stof. Undgå at spilde eller krumme med fedtholdig mad, snacks o.s.v.

Lædertyper.
Læder med overfladebeskyttelse har en rimelig lysægthed og er let at holde. Det modstår de fleste brugspåvirkninger. Overfladebehandlet læder rengøres med en blød klud, evt. opvredet i demineraliseret vand. Grundig rengøring kan ske med sæbespånevand, 1/4 sæbespåner til 1l. varmt vand, afkøles før brug. Undgå at gnide for kraftigt på læderet. Evt. sæberester poleres væk med en tør klud. Der kan også bruges , et specialmiddel der samtidig er med til at holde læderet smi- digt. Spørg møbelhandleren om hvad Deres læder har bedst af. Det er normalt ikke nødvendigt at tilføre læderet yderligere fedtstof. Creme og olie må kun bru- ges med stor forsigtighed og efter brugsanvisningen. Er overfladen slidt igennem kan olie og creme give grimme skjolder.

Læder med lidt overfladebeskyttelse - semianilin - har næsten samme egenska- ber, men er lidt mere smidigt og lidt mindre lysægte. Vedligeholdelse og rengø- ring som ovenfor.

Læder uden overfladebeskyttelse - ren anilinlæder - er blødt, lækkert og smidigt. Lysægtheden er ikke stor, som regel 4 og derunder, hvorfor det bør beskyttes mod direkte lys. Det opsuger let væsker og fedt f.eks. fra håret og det bliver ofte mørkere i brug. Det vedligeholdes på samme måde som overfladebehandlet læ- der, men det tåler ikke almindelig lædercreme eller olie. Enkelte typer tåler heller ikke sæbe-spåner - spørg møbelhandleren. Der findes efterbehandlingsmidler der kan forbedre brugsegenskaberne på visse ani- lintyper - spørg møbelhandleren.

Ruspalt har ingen narv, det er kødsiden af huden. Det rengøres og vedligeholdes som anilinlæder.

Brug aldrig opvaskemidler, sulfo, opløsningsmidler eller andre rensemidler på læder.

By-Cast læder sælges under forskellige handelsnavne. F.eks. Royal, Creta og Oleosa. By-Cast er spalt (kødsiden) der har fået påtrykt en kunstig narv og derefter overfladebehandlet med en polyurethan belægning. Denne type læder har samme siddekomfort som Sky (plastic) dvs. at produktet ikke kan ånde, og det kan føles lidt fugtigt at sidde på. Slidstyrke og modstandsdygtighed overfor smuds er rimelig. For at bevare plasticoverfladen smidig skal den vedligeholdes med en egnet creme. Dette skal ske 2 til 4 gange årligt afhængig af luftfugtighed, sollys og temperatur. Daglig rengøring sker med en tør klud. By-Cast er følsomt overfor varme, pas på med gløder ol. Hvis overfladen beskadiges så der er passage ned til læderet, kan den i nogle tilfælde repareres. Spørg efter reparationsmidler hos møbelhandleren.

Kommentar
Fra : kattejammer

Dato : 29-08-04 21:37

Jaeeh, men det er jo stadig ikke det der er spørgsmålet.
Jeg tror nok jeg tør påstå, at min hund er for godt opdraget og for klog til at den ville skuffe os ved at gøre det vi ikke vil have, men det kommer jo snart an på en prøve.

Kommentar
Fra : kattejammer

Dato : 29-08-04 21:40

Hej rotw.
Mit kommentar fra før var ikke til dig men den forrige.
Endelig noget man kan bruge.
Jeg ville meget gerne have givet dig fuld point for dit sidste indlæg, men jeg har givet en før så nu kan jeg ikke give dig også. Eller også er det bare mig der ikke ka hitt ud af et.

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 29-08-04 21:50

kan desværre ikke finde et ligene spørgsmål (men det var noget hen af dit de have en lys sofa hvor der var kommet en plet som ikke kunne gå af og at de i butikken anbefalet at de skulle omfarve den og det er ikke helt billig) og hvad angår hunden så vent til i ikke er hjemme desværre har den fået lov til det i den gamle skal du/I ikke blive skuffet hvis hunden ligge i sofaen en dag nå i kommer hjem

Kommentar
Fra : kattejammer

Dato : 29-08-04 22:03

Ja ja nu må vi se.
Ellers må vi jo skyde hunden og hænge katten.

Ha ha det var selvfølgelig gas.

Jeg har fået svar nok på mit spørgsmål.
Vi køber en brun eller sort, og beholder både dyrene og børnene.

Men tak for alle jeres svar og hav et godt liv.

Kommentar
Fra : kattejammer

Dato : 07-03-05 22:02

Hejsa. Vil lige fortælle at vi har købt en sort lædersofa for 3 mdr. siden, og vi er rigtig glade for at vu valgte en sort. OG hør nu her.... Vores hund har ikke en eneste gang (mens vi har set det) prøvet på at hoppe op i sofaen. JEg tror ikke den bryder sig om læder. Så problemet var slet ikke så stort. Skal lige siges at vi har købt en stor hynde til den samme tid som vi fik sofaen, den ligger så den kan følge med i alt, så det er dens yndlingsplads... Det har nok også været med til at den ikke gider sofaen.
Dejligt... Og vores kat har heldigvis aldrig brudt sig om at ligge i sofaen.