/ Forside/ Karriere / Uddannelse / Højere uddannelser / Spørgsmål
10  3773 570
Major contra løjtnant
Fra : marcussen1
Vist : 546 gange
50 point
Dato : 29-08-04 09:49

Jeg ved ikke om dette er det rette forum, jeg prøver.
Inden for militæret har en major højere rang end en løjtnant, men en generalløjtnant har højere rang end en generalmajor. Er der nogen, der har et svar på det.

Accepteret svar
Fra : ellebye

Modtaget 60 point
Dato : 29-08-04 10:04

Som mangeårig ansat inden for forsvaret kan jeg kun svare nej. Der er ingen logisk forklaring på generalmajor rangere lavere end generalløjtnant.
Det er blot noget man må acceptere.

ellebye

Kommentar
Fra : Better_Performance

Dato : 29-08-04 11:10

Den rationelle forklaring er at betegnelsen løjtnant er det samme som stedfortræder eller højre hånd.

I en mindre enhed (kompagni eller eskadron) er der typisk en chef som er engen major eller kaptajn, og chefens højrehånd eller stedfortræder er løjtnant (eller premierløjtnant) den samme "hakkeorden" gør sig gældende højere oppe i graderne

Godkendelse af svar
Fra : marcussen1

Dato : 29-08-04 13:13

Tak for svaret ellebye.

Kommentar
Fra : Better_Performance

Dato : 29-08-04 14:47

Bare nysgerrig... Hvad fejlede mit svar??