/ Forside/ Interesser / Videnskab / Andet videnskab / Spørgsmål
10  Nordsted1 917
Ubestemt integral
Fra : Gloom
Vist : 424 gange
20 point
Dato : 29-08-04 00:01

Har følgende 3 integraler, hvor jeg skal angive de ubestemte integraler, ved ikke om jeg skal bruge partiel integration eller substitution, kan ikke huske hvordan man differentierer de sammensatte funktioner og min formelsamling hjælper mig ikke rigtig videre.
Håber du kan hjælpe mig:
S((2*ln(x))^6)/x dx

Sx^2(x^3 +2)^5 dx

S(tanx+tan^3 x) dx

Kommentar
Fra : kimboje

Dato : 29-08-04 01:12

Andet integral kan du benytte substitutionen u=x^3+2, med resultatet du= 1/3x^2dxmed resultatet:

1/3S(u^5)du, den er nem at integrere.

Første integral kan du benytte substitutionen u=lnx, med du=dx/x, så skal du bare integrere

2Sudu

Jeg vender tilbage om lidt med integral 3, men prøv med opdeling i 2 integraler først. Alternativt, så omskriv til S(1+tan^2x)tanxdx og substituer med u=(1+tan^2x).

Accepteret svar
Fra : kimboje

Modtaget 30 point
Dato : 29-08-04 01:26

En nem og tredje metode: Jeg husker en rekursionsformel som hedder:

Stan^nxdx=1/(n-1)tan^(n-1)x-Stan^(n-2)xdx

Anvender du den, så tager du det første integral af tanx og lægger integralet af tan^3x til, ved at anvende rekursionsformlen. Så skulle det gå nemt nok.

Mvh. Kim Boje

Godkendelse af svar
Fra : Gloom

Dato : 30-08-04 16:51

Tak for svaret kimboje.