/ Forside/ Teknologi / Telekommunikation / Mobil-Telefoni / Spørgsmål
10  g_h 4281
Skal de ikke åbne telefonen??
Fra : AnniRKK
Vist : 511 gange
100 point
Dato : 28-08-04 08:10

Er der mon en der er god til loven?? Og kan hjælpe mig?

Jeg har købt en mobiltelefon, og den er købt uden abbonnement, dvs jeg betalte i dyre domme for den. Så er det at den kære ekspedient siger at telefonen er låst de næste 6 mdr. Jeg tænker ikke videre over det før end jeg kommer hjem.

Er det ikke noget med at når min telefon ikke er købt med abb. så skal de betale for at få låst telefonen op?

Kommentar
Fra : meyerbeyer

Dato : 28-08-04 08:26

jo da for fu har betalt for ikke at have abb.så de skal bare låse den op

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 28-08-04 08:57

Jep. De skal låse den op. Det ville svare til du købte en bil, men først fik nøglen når bilen er ½ år gammel og dermed er forringet i værdi.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : xodeus

Dato : 28-08-04 09:15

Den skal ikke låses op! Den telefon sælgeren har solgt dig tilhører et abbonement. Du skal blot fortælle dem i butikken at du ønsker en oplåst telefon da du ikke har bundet dig til nogle abbonementsaftaler. Skynd dig at bytte den!

Kommentar
Fra : Better_Performance

Dato : 28-08-04 09:39

Sælgeren har foretaget sig noget ulovligt.

Han har taget fuld pris for en telefon som han har fået billigt i forretningen, den er låst af en operatør, og det vil sige at forretningen har fået den til en helt anden pris, derfor må han ikke sælge den uden det abonnement som operatøren betinger sig at man opretter for at få telefonen til en særlig lav pris.

ALTSÅ tilbage ti lforretningen og fortæl dem at telefonen skal låses op, eller du skal have en anden aldeles omgående

Kommentar
Fra : taliskoko

Dato : 28-08-04 10:19

Sig du gerne vil se kontrakten hvor i der står at telefonen er låst 6 mdr.!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Da telefon er købt uden abonn. er der netop INGEN kontrakt, men kun et garantibevis og derfor ulovligt at en er låst.

Hvilken forretning er der tale om.????

Kommentar
Fra : AnniRKK

Dato : 28-08-04 12:29

Er der nogen af jer der ved hvilken lov jeg evt kan henvise til?? (Gerne et link)

Det er Sonofon der er tale om..

Kommentar
Fra : Better_Performance

Dato : 28-08-04 12:34

Der er ikke nogen lov på området som sådan, MEN:

Når du køber en telefon uden abonnement så må sælgeren jo kunne forklare dig hvorfor telefonen er låst, og hvis du helt stille og roligt fortæller ham at han er tilskudsfusker så tror jeg han klarer sagen med det samme.

Det var faktisk gentagne sager af den slags der førte til at kæden Bluetel blev lukket.

Kommentar
Fra : AnniRKK

Dato : 28-08-04 12:39

Der må da være en lov på området, for ellers kan de jo bare sige at der står ingen steder i loven at de ikke må gøre det på den måde.. :)

Kommentar
Fra : dova

Dato : 28-08-04 12:53

Hvis du køber en tlf. med abonnement for f.eks 600,- Så er den typisk låst til det abonnement der følger med.
Men hvis du vil have den samme tlf. uden abonnement, er den typisk 1000-1500,- dyrere.
Men så skal den selvfølgelig ikke være låst.
Så hvis du har købt en dyr telefon uden at få abonnement, og dermed et simkort til Sonofon, sammen med telefonen, så har forhandleren lavet en fejl, og jeg synes du skal skynde dig at ringe til forbrugerrådet, og det hjælper som regel altid at sige til forhandleren, at man har fået at vide der, at det forhandleren har gjort er ulovligt.
mvh dova

Kommentar
Fra : AnniRKK

Dato : 28-08-04 12:57

Jeg har IKKE købt nr hos sono da jeg havde et i forvejen og fandt det unødvendigt at skulle have et nyt nr. Og er både klar over at der er bindingsperiode på hvis man skal ha ny og at man kan få forlænget sit nuværende. Men det har ikke noget at gøre med hvilket telefonabb jeg har eller havde på daværende tidspunkt, dette spørgsmål drejer sig kun om telefonen UDEN abb og nyt nr.

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 100 point
Dato : 28-08-04 13:08

Jamen det er jo også det jeg siger AnniRKK,
Hvis det er en telefon uden kort og abonnement, og du har betalt mere end den ville koste hvis det var med, så er det en fejl, og hvis de ikke vil give dig en anden eller låse den der op, så skal du ringe til forbrugerrådet.
De har tlf. 32669000 og www.fs.dk

Kommentar
Fra : taliskoko

Dato : 28-08-04 13:28

Hvad betænker du dig på.?????

Du har købt en vare og du skal kunne benytte den som du vil. Ned i butikken og lad butikken viser dig hvor det står på skrift at den er låst til deres net i 6 mdr.!!!!!!!!!!!!

Alt efter hvad de siger tager du det med til forbrugerstyrelsen eller telestyrelsen.

Hvad er det for en telefon.?

Kommentar
Fra : Better_Performance

Dato : 28-08-04 13:34

Hvilken butik har du købt den i?

Prøv at fortæl butikken at du vil henvende dig til Sonofon, de har givet tilskud til telefonen for at den skal sælges med deres abonnement, når butikken ikke overholder de regler kan de få store problemer med Sonofon, så jeg er sikker på de vil afhjælpe fejlen

Kommentar
Fra : Better_Performance

Dato : 28-08-04 13:39

Med hensyn til om det står i loven.

Det er jo ikke alt der findes love omkring, i dette tilfælde er der tale om en aftale der er indgået mellem operatøren (Sonofon) og forhandleren som siger at telefoner som sælges med et Sonofon abonnement kan sælges til nedsat pris såfremt terminalen er låst til Sonofon.

Ved at sælge dig en telefon uden abonnement og udlevere en der er låst til Sonofon har forhandleren overtrådt den aftale der er indgået, og jeg er sikker på Sonofon vil blive glad for at få den slags at vide.

Kommentar
Fra : Toupie

Dato : 28-08-04 14:29

Hej AnniRKK

Jeg har oplevet det samme da jeg skulle købe ny mobil til min søn. Både Fona og Sonofon havde den omtalte mobil, men begge forklarede at selvom jeg købte uden abn. så ville den være låst til andet selskab Jeg brokkede mig (selvfølgelig) men de forklarede at det var lovligt nok Hvis jeg skulle have den låst op, skulle jeg betale 500 kr.

Jeg købte så mobilen gennem Tellmore, det var billigere og uden lås. Hvis jeg var dig, ville jeg smide mobilen i hovedet på forhandleren igen og få pengene retur.

// Toupie

Kommentar
Fra : dova

Dato : 28-08-04 14:34

Forhandleren må gerne sælge en telefon uden abonnement.
Men så skal den ikke være låst.
Og en telefon uden abonnement er meget dyrere, end en nøjagtig magen til som sælges låst og med abonnement.

Med hensyn til loven, har det så været fremme, at systemet med at telefonerne er låst, slet ikke er lovligt, men det er så en anden historie.

Men AnniRKK,
Det du skal finde ud af, er om du har betalt meget mere for telefonen, end det den ville koste med abonnement.
Hvis ikke du har det, tror jeg der er tale om en misforståelse mellem dig og forhandleren, også siden han siger den er låst i et halvt år.
For jeg tror også der er noget med, at nogen telefoner slet ikke må sælges uden abonnement.

Kommentar
Fra : Toupie

Dato : 28-08-04 14:42

Dova, da jeg gik i Fona for at høre på mobilen sagde jeg udtrykkeligt at det skulle være uden abn. - han fandt mobilen frem og den var selvfølgelig langt dyrere end den med abn. Jeg spurgte så om den var låst til et selskab på trods, og svaret var JA. Vi fik så en længere snak om det så det var ingen tvivl. Om det så er lovligt eller ej, er så en anden side af sagen, men de gør det alligevel - strengt!

Kommentar
Fra : dova

Dato : 28-08-04 14:56

Ja det lyder da noget vildt Toupie, for så er der jo ikke noget formål med at betale i dyre domme for en uden abonnement. For det gør man jo netop fordi man har et kort i forvejen man vil bruge.
Så er det jo billigere, at købe en ny med samme abonnement som man har i forvejen, og så bare betale den faste afgift i det halve år, og alligevel bruge sit gamle kort i den.

Kommentar
Fra : Toupie

Dato : 28-08-04 15:05

Nemlig

Kommentar
Fra : AnniRKK

Dato : 28-08-04 16:43

Psst dova.. krev i første indlæg at jeg gav i dyre domme for den.. (1800 kr ca) Og jo jeg har betalt meget mere, dengang jeg købte den kørte de selv med tilbud omkring hvis man fik abb. til den kostede den kun 300 kr. Så godt og vel 1500 kr mere, havde jeg givet for den.
Og den er købt i Sonofon, dvs en Sonofon butik..
Og hvilket mærke monilen er jo sagen uvedkommende. *SS*

Men vil lige tage forbi dem igen på mandag eller tirsdag i næste uge, (når jeg har tid efter job) o gtage en snak med dem. Og først derefter vil jeg lukke denne tråd..*SS*
Tak for den foreløbige hjælp

Kommentar
Fra : dova

Dato : 28-08-04 16:57

Ja, du skrev jo i dyre domme, men der er jo også nye telefoner med abonnement der er dyre.

Toupie skriver så også, at hun har oplevet at de bruger det system med at de er låst selv om det er uden abonnement.
Og det er da bare svineri, hvis de vil have yderligere 500 for at åbne en telefon man har betalt ekstra for, fordi den skal være åben.
Jeg kan ikke forstå hvis det er lovligt, og ville, hvis det var mig, under alle omstændigheder prøve at spørge ved forbrugerstyrelsen om det virkelig kan være rigtigt.
Håber da du finder en løsning med dem, for hvis de evt. vil have de 500 (se toupies indlæg), kan jeg let regne ud, at det bliver 2300, og hvis du f.eks. havde sonofonabonnement i forvejen, kunne du have købt en for 300, og så bare have betalt det par hundrede i fast afgift i et halvt år, uden at bruge det, og stoppet dit gamle kort i.

Hold da op, for et sygt system, det nærmer sig helt bondefangeri.

mvh dova

Kommentar
Fra : Better_Performance

Dato : 28-08-04 19:11

dova... Du skriver længere oppe at du ikke mener telefoner må sælges uden abonnement... Det er jo noget sludder.

AnniRKK

Du har endnu ikke fortalt hvilken forretning der er tale om, men s´kriv hvilken forretning og hvor i landet, så kan det være vi finder en løsning

Kommentar
Fra : AnniRKK

Dato : 28-08-04 20:08

B_P jo det har jeg ... Det er en sonofon butik.. Kig længere oppe

Citat: Psst dova.. krev i første indlæg at jeg gav i dyre domme for den.. (1800 kr ca) Og jo jeg har betalt meget mere, dengang jeg købte den kørte de selv med tilbud omkring hvis man fik abb. til den kostede den kun 300 kr. Så godt og vel 1500 kr mere, havde jeg givet for den.
Og den er købt i Sonofon, dvs en Sonofon butik..
Og hvilket mærke monilen er jo sagen uvedkommende. *SS*

Men vil lige tage forbi dem igen på mandag eller tirsdag i næste uge, (når jeg har tid efter job) o gtage en snak med dem. Og først derefter vil jeg lukke denne tråd..*SS*
Tak for den foreløbige hjælp

Prøv at læse igen og du vil finde ud af det Better_Performance

Kommentar
Fra : AnniRKK

Dato : 28-08-04 20:10

Og hvor i landet, det er sagen uvedkommende.. For jeg ved at de praktisere det landet over..

Kommentar
Fra : AnniRKK

Dato : 28-08-04 20:11

Men som jeg skrev tidliger.. Jeg undersøger lige hvilke muligheder jeg har og så vender jeg tilbage i næste uge med et svar på hvordan jeg fik det klaret..*SS*

God weekend

Kommentar
Fra : dova

Dato : 28-08-04 20:33

Better_Performance
Angående sludder m.h.t.tlf. uden abonnement.
Der har været enkelte telefonmodeller, hvor teleselskaberne har lavet aftaler om, at de ikke må sælges uden abonnement. Men om det har været et forsøg på at kapre kunder, eller om det har drejet sig om modeller hvor et teleselskab havde fået monopol på salget ved jeg ikke.
Men jeg ved, at der på et tidspunkt blev kørt en sag, på grund af ulovlig parallelimport hvor en anden solgte apparaterne uden abonnement, og i det tilfælde var det en Motorola tlf det drejede sig om.

Kommentar
Fra : taliskoko

Dato : 28-08-04 22:58

AnniRKK> Jeg spørg til hvilket mærke det er, idet den evt. kunne låses på via nettet og så var den pot ude.!
Men da du åbenbart ikke er interesseret i at oplyse dette som, var ment som ren hjælp, løser du åbenbart selv problemet, men hvorfor så spøger herinde til at starte med.?!!!!!!

Kommentar
Fra : AnniRKK

Dato : 29-08-04 07:16

Taliskoko, jeg er godt klar over at den kan åbnes via nettet, men bliver den gjort det, så ryger garantien.
Det har jeg prøvet med en anden telefon..

Så derfor syntes jeg ikke at det kommer dig ved hvilken model det er..

Kommentar
Fra : taliskoko

Dato : 29-08-04 10:53

Hold da op for en attitude... Du skal da have lov til at klare dig selv, ven.

Dette citat fra fra din Kandu profil:
Citat
Har nu været herinde for at lure en del, det eneste jeg kan sige er, HOLD da helt op hvor mange useriøse folk der kommer sådan et sted her. Men ok, der skal jo være plads til os alle sammen, og så er det jo dejligt at vi alle kan samles herinde.. ;)

Hvem er det lige der er useriøs.?? Du ryger da lige i den sorte bog over dårlige Kandu.dk brugere.

Lad mig slutteligt sige :
Jeg tror næppe du sætter Landets nationale sikkerhed på spil ved at fortælle hvilken telefon der er tale om.

Kommentar
Fra : AnniRKK

Dato : 29-08-04 11:26

Hmm endnu en der ikke kan se det ironiske i min profil..
Men lille ven, du kan jo bare fedte et andet sted hen end lige i denne tråd??!!!!

Kommentar
Fra : taliskoko

Dato : 29-08-04 11:38

Og det er så takken for at prøve og hjælpe... Hold da op.

Kommentar
Fra : Ghettofamily

Dato : 31-08-04 21:26

Butikken må godt sælge en telefon, der er simlåst til et selskab, også selvom du ikke køber et abb med. Hvis du skulle købe den telefon, til den ordinære pris skulle du have givet ca 2300, for den uden simlås. Hvis du lægger de 500 kr til som sonofon tager for at åbne din telefon før tid passer prisen.
Det kan ikke betale sig at handle telefon i en "selskabs" butik da de som regel er låst, hvis du istedet havde kigget på Telmore eller CBB, ville du have fået en telefon uden lås og nok også dyrere.
Desværre er du på herrens mark i dette tilfælde, sælgere burde have oplyst dig at telefonen var simlåst, men det er også tydeligt på æsken, da der er et "segl" der skal brydes først. Når du har brudt det "segl" har du samtidigt også accepteret at den er simlåst, så firkantet er lovgivningen desværre.

Kommentar
Fra : dogmadk

Dato : 01-09-04 02:58

for det 1. selv om man køber en ny mobil med eller uden abb siger forbrugerstyrelsen og kontant at der stadig er garnti på den i henhold til købeloven.
nemlig fordig det enste der er lovligt her i danmark er at de kan låse en til et abb i 6 md men mobilen tlf kan de ikke sige noget til bare det er nogen der har åbnet dem før så er du helt sikre på at det er oki men find forbrugerstyrlsen s hjemme side og det er der.
få det printet ud og ta det med til den foretning hvis dette er nødvendigt.
håber dette kan bruges af nogen

Godkendelse af svar
Fra : AnniRKK

Dato : 07-11-04 22:17

Tak for svaret dova.
Jeg tog kontakt til forbrugerrådet og efter lidt polimik frem og tilbage. Bla hvor jeg havde henvendt mig til butikken gentagende gange, er min mobil endlige blevet låst op. Efter damen i butiken fik en opringning af de søde medarbejder fra fs.dk

Takker endnu engang..

Kommentar
Fra : dogmadk

Dato : 10-11-04 13:19

har du fået en ordning med foretningen om dette her omtalte ounkt ? hvis de stadig ikke vil så find en unlocker på www.dkunlock.dk så er det løst der