/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Gulvafløb
Fra : profibus
Vist : 1069 gange
40 point
Dato : 27-08-04 14:09

Jeg skal til at lave nyt badeværelse, med et lukket brusehjørne.
Mit spørgsmål er så om der også skal være et gulvafløb uden for brusehjørnet?

Brusehjørnet er et standard hjørne med en bundkant som døren lukker tæt mod.

Kommentar
Fra : jej123

Dato : 27-08-04 14:51

Hej
Dette link kan sikkert gi dig svaret.
www.byggekram.dk/sw716.asp

Mvh

Kommentar
Fra : anyway

Dato : 27-08-04 16:53
Accepteret svar
Fra : pallebhansen

Modtaget 40 point
Dato : 27-08-04 17:09

Nej det er der ikke krav om. De steder hvor man kan forlange gulvafløb, er steder hvor man kan forvente vandsprøjt, og det er ikke tilfældet ved en håndvask og lign.
Endviderere kan du lade håndvaskens afløb nedstøbe i gulvet, så det løber hen i brusekabinens gulvafløbs overdel. Så sparer du vandlås (Og plads), under håndvasken.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : jej123

Dato : 27-08-04 19:36
Kommentar
Fra : jantorp

Dato : 27-08-04 20:53

Et enkel kommetar
Det eneste krav om et gulvafløb udenfor en lukket bruseniche er hvis der ikke er overløb i håndvaske eller i et badekar
Hilsen Jan

Kommentar
Fra : thulin

Dato : 27-08-04 21:04

Som nævnt så er der ingen krav til et sådan afløb.
Men for Guds skyld...... spar ikke de penge på det afløb, hvis du alligevel har gulvet oppe og skal have nye rør.

Vi fik lavet et selv om vvs manden rystede på hovedt af os, men det er bare rart med et afløb i hjørnet til at tage vandet fra spaen, gulv vask og når man kommer våd ud af bruseren.

Du vil fortryde, hvis du ikke laver et ekstra afløb.

Kommentar
Fra : anyway

Dato : 27-08-04 21:19

thulin, selv om det ikke var spm. vil jeg give dig helt ret. I et rum med vand vil et gulvafløb være det sidste jeg ville spare væk, hvis det ikke er helt umuligt at få lavet. Når børnebørnene er i badekarret sejler gulvet i vand

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 28-08-04 00:44

Ja nu er der jo nok ikke installeret badekar, når der skal være lukket brusekabine.
Og jeg kan da ikke se nødvendigheden af et afløb extra, men smag og behag.
Men hvis det er en "løs" bruse kabine, med egen bund, så ville jeg føre dets afløb ud til et gulvafløb, lige udenfor.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : anyway

Dato : 28-08-04 15:45

pallebhansen -> Nu var badekarret jo bare et eksempel forståes Der er såsandelig andre måder at "pladre" med vand. Konen synes f.eks. det er dejligt at smide en spand vand når gulvet når vaskes.
Svaret til spm. er stadig nej.

Kommentar
Fra : profibus

Dato : 30-08-04 22:19

Tak, for de mange gode indlæg, og jeg vælger nok at lave et ekstra gulvafløb.
Der er nogen der påstår at forsikringen ikke dækker hvis uheldet skulle være ude, og det er jo ikke de store udgifter vi snakker om.

Mvh.
Kristian

Godkendelse af svar
Fra : profibus

Dato : 30-08-04 22:20

Tak for svaret pallebhansen.

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 30-08-04 23:42

Selv tak.
Det er jo nok usandsynlig, at der kan komme et uheld, og endvidere at en forsikring vil se beviser for hvem der "engang" har udført et afløb.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : anyway

Dato : 30-08-04 23:53

Tjah, det er lidt underligt at du acc. pallebhansen's komentar, når du alligevel vælger at lave et gulvafløb
thulin, foreslog det. Jeg kommenterede dit spm.>>>....Mit spørgsmål er så om der også skal være et gulvafløb uden for brusehjørnet?<<< med et klingende NEJ, samt ref. Ydermere gør pallebhansen nar af mit eks. med badekar/børnebørn. Alligevel giver du ham **** og acc.

Nå, men du bestemmer jo suverænt hvilken kommentar du acc.

mvh
anyway

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 31-08-04 01:19

anyway:
Det skyldes jo nok at jeg er den første der giver svar på det egentlige spørgsmål, da de 2 indlæg før mit, kun omhandler noget med vådzoner og fliseklæb.
Og jeg gør da aldeles ikke nar af dit indlæg med badekar, men skriver, at spørgeren snakker om BRUSEKABINE, og havde nok nævnt et badekar hvis han havde eller ville opsætte et sådant, tror du ikke?
At jeg stadig har den mening, at man ikke kaster vand ud over hele gulvet, for at vaske det, er så en anden sag, og desuden ved at lave gulvafløb derude, pludselig gør det til et vådområde, gør vel ikke sagen bedre, med de skærpelser der følger med, med hensyn til vådrumsbehandling.
Så var det jo også praktisk at havde gulvafløb i et køkken, eller hvad?
But "anyway", the case is closed.
VH Palle Hansen