/ Forside/ Teknologi / Telekommunikation / ADSL / Spørgsmål
10  CLAN 640
router
Fra : tcolsen
Vist : 638 gange
100 point
Dato : 26-08-04 21:46

Jeg har tænkt mig at købe en trådløs router, jeg har tdc bredbånd 256/128 jeg har 4 maskiner + en bærbar som alle skal på nettet . De 4 stationære maskiner er kablet på denne måde : adsl modem- pc-hub-3x pc, de 3 sidste pcère er ikke på internettet!!! er der noget i vil anbefale ?
Jeg vil stadig kable de 4 stationære men den slævbare skal også på nettet så derfor trådløs .
et spørgsmål til :
Hvor langt rækker den trådløse (skal gå gennem en etage )
på forhånd meget tak

Kommentar
Fra : Soenne

Dato : 26-08-04 21:52

Jeg tror egentlig det er lige meget hvad du vælger, men hvis du vil have en god rækkevidde (over 200m) skal du nok vælge mærkevarer, på mit arbejde bruger jeg D-link, den fungerer godt uden vrøvl og kan fåes op til 54Mbit. Hastigheden betyder dog ikke det store, hvis du kun skal bruge den til ADSL.

Kommentar
Fra : myg

Dato : 26-08-04 22:01

Jeg har en ZyXEL router af 300serien med 4 ports switch som aldrig har voldt det mindste problem. Desuden har jeg en D-Link 5 ports switch som ligeledes har kørt stabilt.
Jeg vil ikke tøve med at købe et af disse to mærker.
Trådløst har jeg ingen erfaring med - bruger også kabel til den b(l)ærbare.

Kommentar
Fra : peque

Dato : 26-08-04 22:35

Jeg kan kun anbefale D-link også.... En af mine venner har det trådløst til sit hjem og det virker totalt upåklageligt... Og virker igennem 6vægge!

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 26-08-04 23:05

Dlink DI624 54Mbit trådløst netværk her. 4 klienter. Største afstand ca. 25m gennem 3 vægge, heraf den ene en ydervæg.

Normal opnåelig hastighed ml. router og klient og/eller klient/klient ca. 36Mbit.

mvh Berpox

Kommentar
Fra : tcolsen

Dato : 27-08-04 13:12

hej dvs.at man kan både kable og køre trådløs sammen ? (undskyld svartid er på arbejde)
tco

Kommentar
Fra : t_seberg

Dato : 27-08-04 17:10

Jeps - vær dog opmærksom på at hvis du sætter en maskine på kabel der også køre trådløs kan visse rutere stalle, da du principielt har lavet er loop i dit net, og ikke alle dedecterings algoritmer "husker" at fange dette.

Ang. antal af vægge, er det totalt umuligt at sige noget generelt, da et evt. stål skellet i væggen, vandrør, ledninger med mere, kan enten forringe eller forbedre din rækkevide, alt efter hvor heldig du er.
Med andre ord: Man kan være heldig at få signalerne afbøjet til fordel.

Kommentar
Fra : tcolsen

Dato : 27-08-04 21:12

hm myg kan det betale sig at købe en switch og så en router- altså : adsl-switch pc 1,2,3,4 router- bærbar , men routeren skulle jo også gerne kunne klare firewall eller hvordan skal den skæres
tco

Accepteret svar
Fra : myg

Modtaget 100 point
Dato : 27-08-04 21:49

Hej toolsen

Jeg har routeren siddende på mit adsl modem, så jeg skiller omverdenen fra vores eget domæne her i huset. De fire porte bruges således.
Min primærmaskine sidder i én port
- i nr. 2 har jeg en hub (som forlængst burde være udskiftet med en switch, men til daglig brug går det) som fordeler til mine andre 3 maskiner (2 PC + 1 bærbar)
- i nr. 3 går et kabel til yngste søns værelse (han har stadig "kun" en maskine) og
- i nr. 4 går et kabel til ældste søns værelse. Han har en switch siddende til sine 2 maskiner (PC + bærbar).
Routeren er samtidig DHCP server, så vi kan køre et dynamisk netværk uden fast server. Vi har scannere 2 steder, men vores 2 printere (laser + farve-ink) er på samme printserver, så det altid er den samme maskine, der skal tændes, når der skal printes.
Det kan godt være at vi måske burde lave en fast server som domaine-controller, print server og hvad ved jeg, men vores nuværende løsning fungerer udmærket i hverdagen, og vi har hver især de rettigheder (og omvendt), som vi har brug for.
Jeg skal være ærlig og tilstå, at jeg ikke gør meget i firewall. Routeren er ikke sat specielt op og jeg har prøvet med en software-firewall, men blev træt af altid at få en mængde uforståelige advarsler, så den er røget ud igen.
Jeg passer og plejer min virusscanner og spyware-prog., prøver ellers at bruge min sunde fornuft og har ikke haft nævneværdige problemer.
Letsindigt vil nogle mene, men jeg har nu den holdning, at man ofte sikrer sig halv ihjel i stedet for bare at bruge sit grej med omtanke (og så tage det med oprejst pande, hvis der endelig skulle ske noget radikalt).

Pyh - lang smøre, men håber du fik svar.
Hilsen myg

Kommentar
Fra : tcolsen

Dato : 27-08-04 23:17

hej t_seberg
du har blandet trådløs og kabling men hvad mener du med "stalle"

Godkendelse af svar
Fra : tcolsen

Dato : 28-08-04 16:27

Tak for svaret myg.