/ Forside/ Interesser / Fritid / Musik / Spørgsmål
10  tedd 8824
Græsk musik
Fra : Monsen1234
Vist : 682 gange
100 point
Dato : 26-08-04 18:49

Hvad er det man kalder græsk musik, det har et el. andet navn.

m.v.h.Monsen.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 26-08-04 18:56

Mon det er Sazz du tænker på.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 26-08-04 18:57

Jeg ved ikke om det er dette navn du tænker på "Rebetika"

fra denne side http://home9.inet.tele.dk/jekjelds/rebetika.htm

Kommentar
Fra : merc1

Dato : 26-08-04 19:00

Søger du ordet : rebetika

Merc1

Kommentar
Fra : Monsen1234

Dato : 26-08-04 19:00

Nej jeg mener det hedder noget andet, det er det traditionelle musik de spiller dernede

Accepteret svar
Fra : merc1

Modtaget 110 point
Dato : 26-08-04 19:11

måske så dette her : melanholos

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 26-08-04 19:16

Bouzoukis eller sirtakis?

Godkendelse af svar
Fra : Monsen1234

Dato : 26-08-04 19:16

Tak for svaret merc1.
jeg tror det er det jeg mener.

Kommentar
Fra : merc1

Dato : 26-08-04 19:18

Ordet sevdah stammer fra det arabiske ord sewda, som betyder sort galde. På græsk hedder det melanholos, altså melankoli. Folk som synger sevdalinka sange, betegner ordet sevdah som kærlighed og længsel. Indholdet af disse sange er kærlighed, tragiske skæbner, erotik.
Før var den akkompagneret med instrumentet saz, som er en slags langhalset lut, og improvisationen var meget vigtigt ved opførsel af disse sange.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 26-08-04 19:20

Hej Monsen: Jeg mener at når folk siger Græsk Musik, så er det TAKTEN de tænker på. De kunne såmænd ligeså godt ha' sagt Tyrkisk Musik. Den musik vi kender fra vore breddegrader er ofte 3/4- dels 4/8-dele eller noget tilsvarende, simpelthen fordi de RYTMER ligesom KLINGER i vore ører. Den musik der spilles såvel i Grækenland som i Tyrkiet og andre lande på DE breddegrader, er tilpasset deres kultur og historie. Det vil ofte være 7/8-dele og andre takter som et normalt nordeuropæisk øre(takt) har meget svært ved at holde af, og lytte til (for slet ikke at tale om at spille).
Der findes dog danske musikere der mestrer disse vanskelige takter. Af de fremmeste kan jeg nævne:
Peter Bastiansen (med sit orkester, som jeg ikke husker hvad hedder), Savage Rose, FUZZY og en del andre.

Hvis du går på Biblioteket og snakker lidt med Musik-bibliotekaren, kan hun/han garanteret hjælpe dig, såvel med hensyn til Musik (CD, LP, MC), som bøger med noder og andet stof du måtte ønske.

Håber du kommer videre. Hilsen Arne

Kommentar
Fra : merc1

Dato : 26-08-04 19:20

kan du bruge det ???????????????????

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 26-08-04 19:29

Hej merc1. Det kunne han, og det kunne jeg også. Tak for det, så jeg så meget klogere.

Kommentar
Fra : lyngballe

Dato : 26-08-04 19:34

Græsk folkemusik indeholder også mange melodier, der IKKE går i "skæve" taktarter.
7/8 skal forresten ikke opfattes i 7 slag -men i 3 slag, hvor det ene (typisk det første) er længere end de to sidste. Opfattet sådan er denne østeuropæiske rytme MEGET nem at få "ind i blodeet". -Men ande græske rytmer kan være en del vanskeligere!
vl h L

Kommentar
Fra : ans

Dato : 26-08-04 20:03

merc1

Jeg synes du burde have henvist til siden, som du har kopieret en del af teksten fra

Musik i Bosnien-Hercegovina.

Søg på google "melanholos" , der er kun 1 link.

Ja så blev jeg også det klogere, vidste ikke at musik i Bosnien-Hercegovina havde noget med græsk musik at gøre.

Kommentar
Fra : claraogsigne

Dato : 30-08-04 13:27

græsk zorba