/ Forside/ Teknologi / Hardware / Mac / Spørgsmål
10  EXTERMINA.. 750
Itunes indstillinger
Fra : giant
Vist : 1289 gange
100 point
Dato : 06-07-02 22:22

Er der nogen som kan fortælle mig , hvad import indstillingerne i itunes bør være for at man opnår CD "kvalitet".

På forhånd tak

Kommentar
Fra : Melander

Dato : 06-07-02 22:34

128 kb

Hilsen Melander

Accepteret svar
Fra : Harbo21

Modtaget 110 point
Dato : 06-07-02 22:58

Jeg må give melander ret det er 128 kb, for at få den bedste kvalitet....
Hilsen Harbo21

Kommentar
Fra : strarup

Dato : 06-07-02 23:56

Hej

eller 192 kb... hvis den ka' klare det... så er den noget tættere på CD kvalitet... og ca. 44 kHz... hvis den altså kan...

har ikke selv en Itunes... men MP3'er er generelt deroppe omkring for at få den bedste lyd... 128 kb er også ok som Harbo og Melander skriver...

men hvis den ka' klare 192, vil jeg anbefale dig at bruge den...

mvh.

Strarup

Kommentar
Fra : strarup

Dato : 07-07-02 12:49

Hej igen...

jeg kiggede lige på denne side...
http://www.asia.apple.com/itunes/rip.html
og det ser ud til at Itunes ka' klare helt om til 320Kbps, hvor det nærmest ikke er til at hører nogen forskel...

men her ka' du også se hvad de nævner ved de forskellige "Kbps"
128 Kbps --> good
160 Kbps --> better
192 Kbps --> high

det ser også ud til at den default er sat til 160 Kbps, men hvis du putter den op på 192 Kbps, så bliver kvaliteten en anelse bedre... men jo mere "Kbps" jo lidt større bliver MP3 filerne også... Men hvis du vil ha' rigtig go' MP3 Kvalitet vil 320 Kbps være et godt bud, men selvfølgelig også men den største filstørelse...

håber det ka' bruges...

mvh.

Strarup

Kommentar
Fra : BigMac

Dato : 09-07-02 21:44

Hvis filstørrelsen er et problem, kan du vælge 128 Kbps VBR (Variabel Bit Rate) hvor 128kbps så er minumsraten du ripper med.

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 07-08-02 09:42

giant <giant.news@kandu.dk> wrote:

> Er der nogen som kan fortælle mig , hvad import indstillingerne i itunes
> bør være for at man opnår CD "kvalitet".
>
> På forhånd tak

Du opnår den bedste kvalitet ved at bruge LAME i stedet for itunes, og
du finder den ved at søge på Versiontracker.

Hvis ud insistere på at bruge iTunes vil jeg anbefale flg. instillinger:

Bit Rate: Stereo 160 eller192kbps Quality: Higest
Flueben i "Use Variable Bit Rate Encoding (VBR)
Flueben i "Smart Encodng Ajustments"
Flueben i " Filter Frequencies Below 10 Hz"
Channels: Auto
Stereo Mode: Joint Stereo
Sample Rate: Auto
--
Jesper
em@il -> pinebox {a} myrealbox [dot] com

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 07-08-02 09:36

giant.news@kandu.dk writes:
>Er der nogen som kan fortælle mig , hvad import indstillingerne i itunes
>bør være for at man opnår CD "kvalitet".

Det vil altid være en fuldstændig subjektiv vurdering, da komprimeringen
er tabsgivende, uanset hvor høj en bitrate du vælger. Per defination vil
du altså altid få en lyd, der i princippet er dårligere (eller i hvert
fald anderledes) end den originale lyd.
Lyt dig frem. Selv kører jeg med VBR og 160 kb som minimum - det lyder
godt nok til mig. Går jeg ned i 128 kbit, synes jeg ikke altid resultatet
bliver særlig godt.

Mvh Ben