/ Forside/ Interesser / Fritid / Foto / Spørgsmål
10  Nordsted1 2955
Udskrifter af billeder
Fra : syrena
Vist : 697 gange
50 point
Dato : 25-08-04 16:12

Jeg tager mange fotos, og det medfører mange nye aktiviteter såsom organisering og lagring af alle billederne.
Allerhelst ville jeg på god gammeldags vis udskrive samtlige fotos på fotopapir og sætte dem i fotoalbums, men det bliver lidt af en "herregård"!
Hvor længe kan ganske alm. udskrifter af fotos på kopipapir holde sig? De er jo pæne nok, når de lige er blevet udskrevet.
MVH
Syrena

Kommentar
Fra : danatool

Dato : 25-08-04 17:54

det kan ikke betale sig at selv udskrive billeder på fotopapir og kvaliteten er ikke son regel ikke for go
hvor længe de holder ved jeg ikke men jeg kan se på nogle af dem jeg selv printede på kopipapir for 5 år siden stadig er pæne
måske er de falmet lidt men ikke meget
men når man kun skal betale 1 kr. for at få fremkaldning af et foto så vil jeg anbefale at gøre det
jeg bruger http://www.digitalshoppen.com/ det er nemt så kan man hente billederne i sin lokale brugs
og de har fået gode anmeldelser for kvaliteten http://www.digitalmagasinet.dk/showarticle.asp?ART=/artikler/033_fremkaldelse
så er man sikker på de holder

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 25-08-04 17:58

Hvis du hænger dem op på væggen,(Værksted) ca.1 år,så er de allerede falmet kraftigt.
Hvis du bruger blankt papir,i glas og ramme,kan jeg efter 4 år ikke se de er falmet endnu.
Og hvis de bliver gemt i bunden af klædeskabet,hvem ved??
Det er selvfølgelig også et spørgsmål om kvaliteten af blæk og papir.
Der kan altså ikke svares generelt,på dit spørgsmål.
Hilsen Keldd.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 25-08-04 17:59

Jeg brænder mine billeder over på cd-rom og når man køber højkvalitets medier. de såkaldte gold plated og brænder ved lav hastighed kan man have dem i rigtigt mange år, og kan printe ud eller forå lavet efter behov.

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 25-08-04 18:15

Bjarne
Har en stavl liggende,fra før man brugte digitalcameraer(jo jo men dyre).
Gud ved hvad holdbar heden er af dem?Har læst helt ned til et par år,men den holder da ikke,
Dem jeg har er ca.5år gamle,og de er da som nye.
Ved du noget??
Hilsen Keldd.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 25-08-04 20:58

Keldd, læste for nylig en skræk historie om cd-rom'er der gik i opløsning på Statsbiblioteket i Århus, men det var bare en Århus historie for det var slet ikke cd'erne der var i opløsning, men et eller anden klistret der var løbet ud og som man nu er i gang med at rense af.
De dyreste medier holder helt sikkert i rigtigt mange år når de er emballeret så de ikke bliver udsat for sollys.

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 25-08-04 21:14

Bjarne,det anede mig det var noget plæver,
prøv lige herovre http://www.kandu.dk/dk/spg/47797
Hilsen
Keldd.

Kommentar
Fra : syrena

Dato : 26-08-04 09:18

Tak for gode råd og vejledning. Jeg har nu været inde på Føtex hjemmeside. De reklamerer også med fotos til 1,00 kr. pr. stk, så det må komme an på et forsøg snarest muligt.
Dog, jeg har skrevet fotos ud på alm. kopipapir, og det gav mig i hvert fald er klart "billede" af, hvilke billeder der trængte til en billedbehandling eller total sletning.

Mvh

Syrena

Kommentar
Fra : bimbobo2

Dato : 04-09-04 14:15

Hej,
jeg bruger selv Føtex, det er faktisk det bedste jeg har erfaret... og det eneste, der ikke "ændre" farver og andet!
Phototeam og de andre etablerede fotobutikkr er lige så "dårlige".
Min anbefaling er Føtex eller Bilka, da de bruger samme fotolab!!! Eneste minus opstartgebyr på 20,- eller 19,-!
Mvh

Kommentar
Fra : syrena

Dato : 05-09-04 21:40

Tak, endnu en gang for råd og vejledning. Jeg har lige sendt 27 stk fotos til Føtex, og jeg blev helt betænkelig over den MEGET lange downloadtid. Dog, jeg fik det da gjort, men jeg syntes ikke, at Føtex forklaring til bestillingen var særlig imponerende klar. Nu har jeg så prøvet det, så går det nok nemmere næste gang...

MVH Syrena

Kommentar
Fra : Karenjuul

Dato : 10-11-04 11:29

Hej Syrena
Jeg brænder alle mine billeder ned på en CD.Jeg har efterhånden så mange albums der optager plads i reolen. Nu har jeg købt en DVD afspiller og hentet et program på nettet der hedder xatshow ads. xat.com. Her kan du lægge en stor billedserie ca 250 billeder eller mere, dertil kan du lægge underlægningsmusik på, og så kan du nyde alle billederne i lænestolen foran fjernsynet, jeg synes det har været en god løsning. Hvis jeg tager billeder til familiefester eller lignende så brænder jeg dem ned og så kan vedkommende selv gå til fotohandleren. Du kan også nøjes med at se dine billeder på DVD afspilleren uden at gøre noget ved dem, men det ser flot ud på den anden måde.
MVH
Karen

Kommentar
Fra : kaypia

Dato : 17-12-04 17:53

Hej Syrena..
Jeg har været en glad amatør i mange, mange år, så mange at jeg allerede i 70erne og et stykke op i 80erne lavede mine egne farvebilleder hjemme i pulterrummet med et DURST M605 med farvehovede, farveanalysator og alt muligt andet nødvendigt tilbehør. Jeg kender ikke din alder, så det er slet ikke sikkert, at du ved hvad jeg taler om, men det er også ligegyldigt, for min pointe er bare, at også farvepapirbilleder fra den gang - også dem fra fotoanstalterne - har det med at falme, men at mine hjemmelavede generelt er i meget flot kvallitet endnu. Det svinger meget mere med dem, jeg i samme åremål fik lavet hos fotoanstalterne. De kan dog uden større besvær rettes ved en scanning og en behandling i et billedprogram, så bliver de som nye igen ved udprintning.
Det bringer mig videre til at sige, at det i allerhøjeste grad er et spørgsmål om din egen indsats og ikke mindst valg af udstyr, som afgør om du får kanonflotte - og holdbare - farveprint derhjemme.
Du skriver ikke, hvilken printer du har. Det skal ubetinget være en Photo-printer med 6 farver, flere gør det ikke ringere, men du vil nok skulle bruge en kraftig lup for at se forskel. Om det er en Epson, Canon eller HP er ret ligegyldig. De skiftes stort set til at vinde de forskellige test. Det skal bare være en af deres bedste photoprintere. Canon er generelt den hurtigste.
Hvis du så altid sørger for at bruge noget fotopapir af ordentlig kvallitet, som kan hedde lidt forskelligt fra mærke til mærke, men generelt får du først rigtig flotte print med papir med vægt fra mindst 200 g og opefter.
Læg mærke til, at også rigtig godt photo-glossy papir ret ofte er på tilbud, og vær ikke så bange for at købe andet mærke papir end dit printermærke.
Det kan måske betyde, at du skal ofre et par små prøvetryk for lige at finde den rigtige indstilling på din printer til netop dette papir, men jeg har aldrig oplevet, at det ikke kan lade sig gøre at få endog meget flotte print uanset papir/printervalg. Det er vidst kun i testartiklerne, at man med supermåleudstyr kan se en forskel.
Og så er der det med blækket. Du skal ikke tro på, at du ikke kan få meget, meget flotte farveprint med "gør det selv blæk". Det er der intet problem i. Du kan sagtens gøre det mindst lige så godt (og bedre) som Føtex, Merlin, og hvad de ellers hedder.
Du skal altså bare gøre dig den ulejlighed selv at genfylde patronerne - og dér er det ikke ligegyldigt hvilken printer du har vælger. Nogen er yderst nemme, og andre næsten umulige.
Hvis du finder papir til den rigtige pris og selv fylder dine patroner, så bliver prisen pludselig særdeles rimelig, og du har vel og mærke selv kontrol med hvordan billedet evt. skal optimeres eller beskæres/forstørres i et billedbehandlingsprogram.
Du skrev i dit indledende spørgsmål, at du allerhelst selv vil printe billederne ud til dine albums, og ovenst. er altså et råd til, hvordan du kan klare det - uden at det behøver at koste en herregård, og stadig med kvallitet væsentlig over gennemsnittet du får fra en fotoanstalt, og i den ønskede størrelse. Men det koster tid!!
Når jeg selv har fået taget så mange billeder, at jeg ikke vil bruge tid på at printe dem selv, sender jeg dem til efterhånden altid til Pixum: www.pixum.de . Der har været mange test af de forskellige fotoanstalter, og Pixum vinder stort set hver gang på kvallitet og pris.
Jeg bruger også selv meget at brænde mine fotos ned på på en VCD, som "Karen" nævner. Der findes mange softwareprogrammer, som er beregnet til det. Et af de allerbedste er Uleads DVD PictureShow 2, som koster ca. 300 kr. og er meget brugervenligt.
Under alle omstændigheder er det klogt at sikkerhedskopiere dine billeder på nogle gode CDer eller DVDer. Det kan jo være nødvendigt bare af pladshensyn.
Men jeg vil alligevel gerne have mange i album - især laver jeg en hel af de bedste i op til A4 størrelse.
Det var en lang, lang smøre om "hjemmeprint". Håber det kan interessere.
MVH
Kaypia

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 17-12-04 18:23

Fin historie kaypia.
Jeg var nu lidt tidligere ude ,begyndelsen af tredserne,hvor det hed Gustav Theilgård metoden.
Man skulle selv blande sin farve fremkalder,fixer og mellem bad og hvad det hed altsammen, sikken et cirkus for at lave et par billeder,nu kan man på sekunder lave ,hvad man var flere timer om dengang.

Velkommen fagre ny verden.
Hilsen Keldd.

Kommentar
Fra : syrena

Dato : 17-12-04 19:54

Hej, Kaypia, det var dog en fantastisk og uddybende forklaring! Tak skal du have for den. Din viden om fremkaldelse og behandling af billeder er jo kæmpestor, og det behøver jeg vist ikke at have for at forsøge at gemme mine fotos i mange år.
Jeg har altid brugt printere fra HP i tro på, at det var den bedste kvalitet.
Dog, patronerne er jo himmelråbende dyre, så jeg forsøgte mig - som så mange andre - at købe genopfyldte patroner (af en privat mand, som solgte sådanne).
Efter et stykke tid strejkede min dyre HP, og jeg måtte til min EDB-forretning med den.
Chefen lukkede op for printerrummet, og her nede flød det med en sø af printerblæk.
Jeg fik mange formaninger om ikke at bruge disse dårlige patroner, og herefter købte jeg en ny HP deskjet 5652 i butikken til omkr. 1900,00 kr.
Snart var de meget små originale patroner tømt, og jeg måtte igen give en "herregaard" for nye. Nu har jeg købt en billig Lexmark P 3120, som jer er meget glad for.
Jeg ville gerne bruge billige genopfyldte patroner, men vover det ikke!
Jeg vil notere mig, hvad du har fortalt og forsøge at prøve noget af det, du har anført.
Hilsen Syrena

Kommentar
Fra : kaypia

Dato : 18-12-04 16:36

Hej Keldd..
Ja du sandelig ret i at verden er blevet en hel del nemmere (og bedre) på fotoområdet. Jeg måtte holde mig til det monokrome område i 50erne og 60erne. Jeg kan huske, at jeg syntes det var hundedyrt at forsøge sig i farvesektoren, så det måtte jeg nødvendigvis afstå fra på dette tidspunkt. Det var såmænd dyrt nok med et ordentlig fremkaldeudstyr til det sort/hvide.
Men jeg kan også huske at jeg høre (og læste) om Gustav Theilgård metoden, og jeg havde også et par entusiastiske fotovenner som forsøgte sig, uden at dog deres frembringelser imponerede mig særlig meget.
Men jeg kunne da godt tænke mig at høre fra dig, hvor godt kunne det egentlig blive, og har du endnu billeder fra den gang, som har "holdt"
Hilsen
kaypia

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 18-12-04 17:30

kaypia:
Jeg har nogle få tilbage,og en tur i photoshop rettede op på dem.
Desværre gik "klasseskuddene" til,for 5 år siden i en oversvømmelse.
Men som sådan var holdbarheden på højde med købebillederne den gang.
Jeg nåede også,at få en slem kemisk eksem af alle de kemikalier man skulle rode sammen dengang.
Efter nytår,vil jeg se om jeg kan lægge de gamle billeder ind på min hjemmeside,nå jeg så har gjort det,
skal du få det at vide her i "Foto spørgsmål".Så hvis du abon.på Fotospørgsmål,så finder du mig nok.
Jeg står og skal skifte mit 4år gl.dig.Kamera,og er som sædvanlig i syv sind,men finder vel ud af noget.
Hilsen Keldd.

Kommentar
Fra : kaypia

Dato : 19-12-04 23:12

Jamen dog, Keldd, en kemisk eksem er ikke at spøge med. Jeg var en rigtig bangebuks den gang. Jeg turde aldrig arbejde med det uden handsker. Det var (er) krasse sager. Men jeg undgik ubehagelighederne.

Hilsen
kaypia

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 19-12-04 23:28

Ha ha ,
Jeg har fundet lidt billeder fra 62-63,jeg roder lidt med dem,og ser hvad det ender med.
Ha'en god jul,så laver jeg et spørgsmål om gamle billeder efter nytår,i "Fotospørgsmål"
Hilsen
Keldd.