/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Nye kommoder der lugter
Fra : Breunski
Vist : 1217 gange
140 point
Dato : 23-08-04 23:51

Vi har netop købt to hvide kommoder, men problemet er, at de stinker af det, som de er blevet behandlet med, så vi bliver helt "høje" af det og kan ikke have dem stående i soveværelset. Er der nogen der har et godt råd til hvordan vi slipper af med "dampende", så vi kan få dem tilbage i soveværelset? Nu har vi stillet dem til udluftning på altanen.

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 24-08-04 01:29

Har i købt dem brugt, eller fra nye?? Kunne i ikke mærke lugten, da i så på dem??? Hvis de er købt brugt af en privat, kan i få at vide, hvad der er gjort ved dem. Hvis det er noget sundhedsskadeligt, eller noget der bliver ved med at lugte, kan i prøve at få dem til at lade handlen gå tilbage. Hvis ikke, kan i slæbe dem i retten og få dem til at afgøre det - bare i har pengene og tiden til det. Det tager ca. 3½ år, hvis tingene ikke går stærkere nu end for 14 år siden. Men jeg tror faktisk, det er blevet værre.

Hvis i har købt dem i en forretning, går i bare ind med dem igen og siger det som det er. For en sikkerheds skyld er det godt at have en fyr med med et videocamera, der ligener dem, tv bruger. Hvis forretningen tror, fyren med videoen er fra tv, er der ingen ende på, hvor frygteligt det er at det lugter, og selv om i har talt med ham 35 gange før, har han aldrig hørt om problemet. Det må være en misforståelse, for selvfølgelig skal i da have pengene tilbage . eller nogle andre kommoder, og som et lille plaster på såret får i så en der er dobbelt så stor,
Hilsen Jette

Kommentar
Fra : mulberry

Dato : 24-08-04 08:26

Hej
Det er godt at I har sat dem ud på altanen, for ud over at lugten er strid, er det måske også usundt, hvilke materialer er den lavet af?
Her er et link om spånplader og formaldehyd:
http://vot.teknologisk.dk/3477

Kommentar
Fra : Breunski

Dato : 24-08-04 09:14

Jeg tror nu bare det er spånplader. Det er nogle vi har købt i Kvickly til 200 kr, stykket. De er i deres tilbudsavis. Jeg er erhvervsjurist, så jeg kan sagtens få pengene tilbage, men vi vil jo gerne beholde kommoderne. Det virker mest som om, at de er blevet pakket i kasser med det samme uden at have stået og dampet af på forhånd.

Kommentar
Fra : Breunski

Dato : 24-08-04 09:18

Jeg har netop læst at de er hvidlakeret, så det må være lakken, der stadig lugter.

Kommentar
Fra : qfha

Dato : 24-08-04 09:32

Kender det godt lad den stå på altanen et par dage, så er de til at komme i nærheden af. Men der vil stadig gå lidt tid før det er helt væk.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 24-08-04 10:03

Nu skriver du hvide, men hvis det er de her hvidmalede, der nogle steder også fås pigmenteret, så de ser gamle ud, så er der ikke meget at stille op.
Jeg købte sådan en lille trægyngehest , og måtte opgive, at have den inde i huset.
Den har både stået i fri luft i længere tid, og i garagen, men intet har hjulpet, og det er halvandet år siden.
Hvis det er den "rigtige lugt", er det lidt en blanding af lak og ligesom "for gammel" maling?
Mvh dova

Kommentar
Fra : dova

Dato : 24-08-04 10:09

Nu var jeg lige ved at kigge i Kvickly-kataloget.
Hvis det er dem på siden med en pige klædt som prinsesse, ser det ganske rigtigt ud til, at det er de "rigtige" møbler.

Kommentar
Fra : Breunski

Dato : 24-08-04 11:30

Ja, det er dem på side 3. Nu prøver vi at lade dem stå på altanen et par dage.

Kommentar
Fra : Breunski

Dato : 26-08-04 15:59

De lugter stadig.........Flere der har nogle idéer til hvordan man fjerner lugten?

Kommentar
Fra : dova

Dato : 26-08-04 17:46

Jeg tror desværre ikke du kan

Accepteret svar
Fra : metteto

Modtaget 140 point
Dato : 28-08-04 18:14

Prøv universalmidlet afvaskning med eddike og en skål med eddike sat ned i skufferne, ude på altanen, hvis de stadig stinker. Jeg har rigtig gode erfaringer til andre stinkende ting, men ikke med maling. Men det er ikke dyrt at prøve inden I opgiver.

PØJ.PØJ

Godkendelse af svar
Fra : Breunski

Dato : 12-09-04 20:58

Tak for svaret metteto.