/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
Hvornår kan en hvalp være alene?
Fra : brohus
Vist : 3297 gange
40 point
Dato : 22-08-04 21:45

Jeg får snart en lille gravhunde hvalp. Da jeg bor alene og har fuldtidsjob skal den jo også være alene. Jeg tager en uges ferie til at starte med. Men det store spørgsmål er jo hvornår en hvalp kan være alene en arbejdsdag?

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 22-08-04 21:57

Ikke efter kun een uge! Med mindre du vil ha raseret dit hjem!

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 50 point
Dato : 22-08-04 22:01

Du kan ikke regne med, at den kan "holde sig" det første lange stykke tid.
Og ligeledes skal du sørge for, at der ikke er ting, som f.eks. ledninger med strøm, som den kan skade sig ved at bide i. Og den uge du har ferie, vil det være en god ide, at gå fra den i perioder, så den vænner sig til, at du ikke er der hele tiden, for ellers går det galt første gang du er væk, fordi den føler sig forladt.
Men sørg for, at den har legetøj, og at den ikke umiddelbart er i nærheden af noget den ikke må ødelægge, for det kan den finde på hvis den keder sig.
Men nøjagtig hvornår den er gammel nok til at være alene , er ikke let at sige. Nogen hunde vænner sig aldrig til det, og nogen tager det i "stiv arm" helt fra begyndelsen, men så kræver den også en masse kontakt når du kommer hjem.
Held og lykke med den lille gravhund.
mvh dova

Kommentar
Fra : bevi54

Dato : 22-08-04 22:01

Hej brohus
Det har ikke noget med racen at gøre om hvornår den kan være alene hjemme, i de dage hvor du er hjemme må du træne med den om at du går ud af døren, vent udenfor og lyt om der bliver støj på den anden side af døren er der ikke støj går du ind igen og roser den, men ikke ret meget kun lige ganske kort det gentager du flere gange med korte og lange intervaller. Spil radio for den når du ikke er hjemme det plejer at hjælpe og giv den noget den kan beskæftige sig med gerne tykke ben og andet godt den kan hygge sig med, træn den til at være i et område af huset hvor skaderne ikke er så store hvis der skulle ske et uheld. Jeg syntes du skal læse alt den gode information der findes om at hunden skal være alene hjemme som ligger mange steder på nettet.
Men svar på dit spørgsmål er alt fra 8 uger til den ikke kan mere det er forskelligt hvordan de reagerer, nu ved jeg at denne race kan være alene, men den må ikke kede sig, for så tager den anden beskæftigelse i brug. Hold dine sko og tøj, dyner og puder væk fra den når du ikke er hjemme og toilet rullen er også et mega hit så tænk dig om når du efterlader den alene. Pas på el-instalationer, ingen fristende ledninger i hunde højde.
Hilsen Bevi54

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 22-08-04 22:35

Her er et par links, du kan prøve at kigge på. Det er også en god idé at låne nogle bøger på biblioteket om hundeopdragelse m.m.

http://www.hunde-info.dk/opdrag.shtml
http://www.netdyredoktor.dk/Hund/Hund_Hundeskolen/tips_til_en_god_start.html
http://www.hunde-info.dk/alene.shtml

Hilsen Jette

Kommentar
Fra : qfha

Dato : 22-08-04 23:17

Du har vist ikke tænkt dig godt nok om. En hvalp kan ikke være alene hjemme en hel arbejdsdag. Hvis du ikke kan få nogle til at lufte hunden midt på dagen bør du ikke anskaffe en.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 23-08-04 15:18

Enig med qfha.
Du bliver nødt til at finde en "hundesitter", for det er urealistisk, at en hvalp skal være alene i 6-7 timer når den er 9 uger gammel.
Prøv at tænke på, at til den er 8 uger, er den HELE TIDEN sammen med sin mor og sine søskende. Så kommer du og tager den med hjem. Det betyder, at du skal være så sjov, spændende og interessant, at du overskygger savnet efter dens familie.
Nogle hvalpe savner deres familie så meget, at det ville være synd at gå fra dem den første tid. Andre nyder at være sluppet hjemmefra og synes bare, at det er lækkert med fred og ro. Min egen Silke var underhund i sit kuld, og hun var fuld af små skrammer, da jeg fik hende. Så hun savnede ikke sine søskende. Og allerede 2. dagen gik jeg fra hende en times tid uden problemer.
Men så længe du endnu ikke kender din hvalp, så kan du ikke vide, hvad lige netop den har behov for. Du kan forsøge at lade den være alene en time længere for hver dag i ferien, -men opstår der problemer, så bør du have en "plan B". der indbefatter en pålidelig hundelufter. Eller at du suser hjem i frokostpausen.

Under alle omstændigheder er det bedst at sådan en ung hvalp er i et lille hvalpesikret rum når den er alene. Ledninger skal være TOTALT utilgængelige og der må ikke være tæpper på gulvet eller andre ting, som ikke må tisses på eller bides i stykker. ---Hvalpen vil også føle sig mest tryg i en lille overskuelig verden.

Kommentar
Fra : liseaa

Dato : 23-08-04 20:22

Undskyld, men mit hjerte bløder lidt. Har du mulighed for at lave en hundegård og tage en ekstra uges ferie???
La

Kommentar
Fra : dova

Dato : 23-08-04 23:07

Hej
Jeg kan anbefale følgende side. Der er oplysninger om hvalpens første tid i sit nye hjem og hvor længe den bør være alene o.s.v.
www.dyrenes-beskyttelse.dk/db/db.nsf.docs/8bfe41c82c2733d5c1256b57004118df

hilsen dova

Kommentar
Fra : dova

Dato : 23-08-04 23:10

Nå men det f...... link virker ikke
Men du finder siden ved at gå ind på dyrenes beskyttelse.
I menuen til venstre står familiedyr.
Der er pasningsanvisninger m.m. på forskellige husdyr, og der kan du læse hele pjecen om hvalpens første tid i sit nye hjem.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 24-08-04 09:58

Husk, at hverken voksne hunde eller hvalpe bør være alene hjemme i mere end 5 timer ad gangen, og at en hvalp aldrig må være alene hjemme en hel dag. Hvis det er nødvendig at forlade hunden i længere tid, må du få nogen til at passe den.
(Saxet fra Dovas link)

Kommentar
Fra : lunadc

Dato : 24-08-04 14:23

Vi brugte små to mdr. på at lære vores hund at være alene, man kan ikke sige hvor lang tid det tager, hunden skal først blive fortrolig med dig og sit nye hjem, det tager ofte ca. 1 uge, og først efter den uge kan man begynde at træne alene hjemme.
Jeg vil tro at man kan lære de fleste hunde at være alene i 4-5 timer på 3 uger dvs du har brug for min. 3-4 ugers ferie samt evnt. en som vil komme og passe din hund hvis du er væk mere end 4-5 timer daglig.

se evnt. www.bodilshunde.info
der står lidt om hvordan vi har trænet alene hjemme.
Bodil

Godkendelse af svar
Fra : brohus

Dato : 25-08-04 18:25

Tak for svaret dova.