/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
Kæmpe bidebehov
Fra : snusi
Vist : 634 gange
100 point
Dato : 22-08-04 20:02

Hej.

Min hvalp som nu er 7 måneder har pludselig fået et kæmpe bidebehov. Hun havde det selvfølgelig indtil hun skiftede tænder men vi har haft ro i 1 til 2 måneder, men nu er det helt galt med hende. Hun bider i alt hvad hun kan komme i nærheden af. I dag har hun bidt et telefonstik i stykker, hun synes sikkert vi snakker for meget i telefon
Er der nogen der har en god idè til hvad jeg kan gøre. Hun har næsten alt hvad der findes af hundelegetøj, som skiftes ud sådan at hun har "nye" ting hele tiden. Hun har bla. et reb som hun har bidt fuldstændig i stykker. Jeg har lige smidt det ud i dag fordi der kun var små tråde tilbage.

snusi

Kommentar
Fra : dova

Dato : 22-08-04 20:12

Det bedste du kan gøre er at være "over" den hele tiden, og hver gang hun så vil bide i noget, skal du klart og tydeligt sige NEJ i en bestemt tone.
Det værste du kan gøre hvis hun vil bide i noget hun ikke må, er at give hende noget som hun gerne må bide i. For så opfatter hun det som at det alligevel gerne må bide i et eller andet, og kan ikke finde ud af at skelne mellem "lovlige eller ulovlige genstande".

Det lyder lettere sagt end gjort, og det er det også. For det kræver tålmodighed og tid og konsekvens .

mvh dova

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 22-08-04 20:21

Uenig med Dova - vi fik at vide fra hundetræneren (alm. lydighed) at vi netop skulle sige nej - kalde på hunden og rose den (nu var den jo holdt op) og så give den noget at bide/tumle med.

Kommentar
Fra : snusi

Dato : 22-08-04 20:24

Hej igen

Jeg bruger også den metode som du beskriver emesen, og det virker også når jeg er hos hende. Straks jeg er uden for synsvidde, kommer den lille bandit op i hende og der skal bides i et eller andet "ulovligt"

snusi

Kommentar
Fra : dova

Dato : 22-08-04 20:32

Jamen så virker det jo heller ikke med den metode

Og en hvalp kan altså ikke finde ud af at skelne mellem noget den gerne må bide i, og noget der er forbudt.
mvh dova

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 22-08-04 20:40

Det skal jo først være et "SKARPT" NEJ så hun kan høre forstå hvem der er førerhunden. Lad også de andre i familien fortælle hende at hun altså er laveste led i rangordenen. Men vær klar, hun kan ikke huske hvorfor hvis du skælder ud senere, for der er i allerede blevet gode venner.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 22-08-04 20:42

Og lad endelig ikke din sønderbidte sutsko blive legetøj.
Men en af dine sokker må du godt give til bidning..........før hun selv ta'r den.
Din fodlugt vil være himmelsk.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 22-08-04 20:45

Jamen selvfølgelig må hunden have bidelegetøj, men man skal ikke bruge det som afledningsmanøvre når den bider i noget forbudt.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 22-08-04 20:56

Næ næ - ikke afledningsmanøvre.
NEJ det mådu ikke........................en oplevelse for hunden.
pause
gode venner igen
Noget at bide i.............en ny oplevelse.
men det gælder jo om at være der - måske stå på lur..........det ta'r tid at få en godt opdraget hund..........og masser af tåldmodighed.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 22-08-04 21:07

Selv se, emesen, vi er ikke så uenige alligevel

Accepteret svar
Fra : Axelise

Modtaget 100 point
Dato : 22-08-04 23:41

Hvad med at give hende et rigtigt kødben, som hun kan tygge længe på? Jeg er enig med de foregående i, at hunden skal opdrages på og have klart at vide NEJ, når hun gør noget forkert, - og at opdrage en hund tager jo som bekendt tid og megen tålmodighed. Men du nævner kun legetøj som en tyggemulighed, - hvad med et godt solidt ben, som er værd at arbejde på, men som ikke lige kan fortæres i løbet af et øjeblik? Jeg tror nok, at de fleste hunde ville vælge et kødben fremfor et telefonstik, hvis de fik muligheden. Min egen hund (amerikansk bulldog) har altid været meget glad for at tygge, så jeg lavede hurtigt en "halløj-kurv" til ham, hvor alt hans legetøj og tyggeting opg gnaveben lå. Han fik ros, når han hentede noget fra kurven, men fik NEJ, hvis han tog andre ting. Dette lærte han meget hurtigt. Til gengæld har jeg altid sørget for, at der lå nogle spændende ting i halløj-kurven; tygge-reb, store ben af tørrede oksehuder, marv-ben fra suppen(de er stadigvæk lækre for en hund at sutte på og gnave i, selvom de ser helt rene ud for os), oksehove osv. Tyggeben er gode for hundenes tænder,- ikke mindst de rå kødben, som du roligt kan give din hund. Min hund får ca. 300 g rå lammeben(ribben eller hals) hver dag udover sin tørkost, og han har smukke rene tænder uden tandsten. Hvis du har en lille hund, vil den kunne holde sig beskæftiget rigtig længe med et kødben,- selv en stor hund som min kan bruge lang tid på at gnave løs.

Kommentar
Fra : bvh

Dato : 23-08-04 00:17

Jeg tror, at den største fejl, man kan begå i hundetræning er mangel på tålmodighed, konsekvens og ensartethed.
Ingen hund lærer noget "på en gang", det kan tage alt lige fra få dage til mange måneder, afhængigt af hvad det er, hundens alder, race osv.
Det fundamentale ligger i at være konsekvent omkring de ting, den skal lære, herunder at påvirke hunden, indtil man får en reaktion, hverken mere eller mindre.
De hurtigste resultater nås ved eks. altid at benytte de samme ord, når noget er galt. Lange sætninger er sværere for hunden, den har et "ordforråd" på ca 30 ord, så det gælder om at bruge dem rigtigt og så korte og lydmæssigt forskellige som muligt.
Eksempler som "dæk!", "sit!", "apport!", "her!", "ronder!" er gode eksempler på det. "Føj!" er et godt kort ord for at fortælle hunden at noget er galt.
Hvis man benytter mange forskellige ord, tager det længere tid at lære den ordenes betydning. Desuden skal man også vurdere, om de ord man bruger indgår i den normale tale. Gør de det, kan det forvirre hunden, fordi ordene i den den ene situation betyder noget for hunden og i den anden ikke.

At bide i og tage ting indgår som noget af det, der er svært at lære en hund, fordi det ganske enkelt er dens instinkter man forsøger at fralære den. Her er der ikke andet at gøre end at blive ved. Sørge for, at den ikke kan komme til det, når man ikke er der og når man er er der, helt konsekvent med eks. "Føj!", at fortælle den, at det er galt.

"Bide i alt", plejer at være et jævnt aftagende problem, så hvis det pludselig tager til, er der andre omstændigheder, der kan forårsage det: Man har fået kat, den er for meget alene, man er ubevidst stoppet med den tålmodige afvænning og kontrollen af, om den kan komme til det i andre sammenhænge. Den får ikke så mange kødben som tidligere osv osv...

Det er altid os mennesker og vores evne til at formidle budskabet der er problemet, aldrig hunden, hvis den ellers er normal.
Så bliv ved, pludselig vil du opdage, at dine bestræbelser stille og roligt begynder at give resultater....

Jeg skulle en dag vise pigerne at min hund (schæfertæve på godt 1 år) kendte forskel på ordene.
Jeg lagde en godbid foran den og sagde "Ikke røre". Det forstår hun godt og venter tålmodigt på, at jeg siger "værsko".

For at vise hvor dygtig hun var, sagde jeg højt og tydeligt "pølsemand!", "bagersvend!", "kødben!" osv. for at provokere den lidt. Hunden rørte ikke godbidden! Så bad jeg pigen om også at sige nogle ord, bare ikke "værsko!".
Det første ord hun sagde var "Træsko!", hunden åd godbidden og jeg mistede troværdigheden.....
mvh bvh.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 23-08-04 00:33

bvh Ja, det "ka´ jo smut´ det skidt"

Gad vide om pigen kunne forudse hundens reaktion

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 23-08-04 11:27

Hej snusi.
Har du overvejet, om hunden keder sig?? Prøve at give den en masse hjerne/næsearbejde hver dag, og så se, om det bliver bedre.
Hilsen Jette

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 23-08-04 14:41

Hej, Snusi.
Jeg kan ikke rigtig se, om du fortæller, at din hund hele tiden SKAL gnave i et eller andet, eller om det er et "alene hjemme- problem"?
Hvis hun hele tiden gnaver i noget, så kunne det jo være en lokal irritation, -dårlig tand, splint mellem tænderne, hvepsestik eller lignende... Så er det det, der skal gøres noget ved.
Men hvis det kun er, når hun er alene, så skal I have løst det problem. Ellers kan det nemt blive værre og værre.

Hvad er problemet?

Godkendelse af svar
Fra : snusi

Dato : 23-08-04 14:51

Tak for svaret Axelise.

Det var lidt svært at finde den kommentar som jeg skulle acceptere, fordi de fleste skriver nogenlunde det samme.
Jeg har nu fundet ud af hvorfor hun pludselig er blevet ulydig igen. Det er ikke fordi hun keder sig, men simpelthen fordi hun er kommet i løbetid, hvilket jeg ikke lige havde opdaget
Jeg er til træning med hende hver uge, og prøvede at snakke med træneren om problemet. Hun var jo stoppet med at bide i det der er forbudt.
Træneren sagde at en hund godt kan blive ulydig når hun kommer i løbetid, og nu jeg tænker over det, ved jeg det jo egentlig også fra den anden hund vi har.
Utrolig så hurtig man glemme
Men tak for svarene allesammen
snusi

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 23-08-04 15:21

HiHiHi... Selvfølgelig! Den tænkte jeg ikke lige på...
Tillykke med den voksne unge dame