/ Forside/ Interesser / Fritid / Motorcykler / Spørgsmål
10  3773 1345
MC-scooter benzinforbrug
Fra : john.friis
Vist : 2679 gange
100 point
Dato : 22-08-04 11:58

Hej
Jeg leder efter en MC-scooter f.eks. PGO T-rex 150, Honda Dylan, Aprilia Leonardo - helst en 4-takter.
(jeg tænker meget på økonomien og vil prøve at holde mig under 20K)
Det undrer mig, at der stort set ikke findes tal for benzinforbrug på MC-er.
Men jeg går ud fra at 4T er mere økonomiske end 2T?
Og mere holdbare...?
Er der nogen der kender benzinforbrug på omtalte modeller?

Ris/ros mht. holdbarhed, serviceintervaller osv...?

Jeg har samtidig øje på en PGO T-rex 110cc til 15K
Hvordan kan en 2T scooter være så meget billigere?
Er det noget skrammel, simpel/dårlig teknik/holdbarhed?
Er der et olieforbrug af betydning der skal medregnes sammen med benz-forbruget?
- håber der sidder nogle derude der ved mere om emnet end jeg gør!

mvh John

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 22-08-04 12:15

Jeg har en T-rex110,på 6 måned,ingen vrøvl,kører godt,rigtig godt.
Rammer let de 100Km.t, og kører omkring 30-32 km l.
Prøv at se www.keldd.webbyen.dk ,men ikke før efter kl. 14.00.
Hilsen
Keldd.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 22-08-04 13:32

Nå, så forsvandt et mere af mine indlæg.

Altså: vi prøver igen. En T-rex er i MC Touringnyt opgivet til lidt over 30 km/l. Det betegnes som en miljøvenlig model.
4-takt er ireglen mere holdbar og økonomisk.
Benzinforbrug er man ikke altid vild med at tale om på MCer og scooter, for de fleste har relativt stort forbrug, og er dermed mere belastende for miljøet.

To-taktolie forbrug ligger på ca en liter til 50 liter benzin.

Kommentar
Fra : john.friis

Dato : 22-08-04 13:38

Hej
Tak for svaret, 30-32km/l så kan man da ikke forvente mere

Hvad er olieforbruget på 110'eren? jeg mener 2T-olie er ret dyrt.
Larmer/oser den meget?
Hvor langt mellem service (og er den dyr at servisere)

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 22-08-04 16:25

Mit ind læg er væk,må skrive det igen.
Olie forbrug,jeg har brugt ca.2,5l til 2,200km næh det passer ikke,for olietanken er der masser i endnu,
Så passer dovas svar godt nok,til 72kr literen for den bedste er det ikke nogen herregård.
Larmer,nej slet ikke så anstrengt som en 50cc.
Oser,overhovedet ikke,du kan ikke en gang ane røgfanen.(sidste nye antiforureningssystem)
Jeg lægger et link ind senere på en prøvekørsel der vil noget,det er forsvundet i hardwarejunglen,men dukker nok op.
Hilsen
Keldd.

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 22-08-04 16:58

Puh ha,den var der godt nok blevet flyttet rundt på,men se her:
http://www.motoring.co.za/index.php?fSectionId=759&fArticleId=225704
Den kan du godt få et par dage til at gå med.
Dyr at servicere,jeg ved ikke hvad de tager på værkstederne,jeg har skiftet olien i transmisionen,holder øje med bremsebelægningerne smurt og pudset den,og hvis der ellers bliver noget jeg ikke har fod på,så gør jeg ligesom dig,spørger her.
Hilsen
Keldd

Kommentar
Fra : john.friis

Dato : 22-08-04 21:08

Hej Keldd og dova
Foreløbig tak til jer begge. Nu er jeg i hvertfald blevet en del klogere på 110'eren.
Du har ret Keldd. Der er lige til et par dages læsning, når man ikke er så stiv i udenlandsk. Har du iøvrigt været nede ved naboen og pelse hans malkeko

Jeg håber at få lidt flere kommentarer om 4-takterne. Men nu er jeg ikke længere så nervøs for at købe 110'eren.
Merprisen for 4T kan vist aldrig spares med et årligt kørselsbehov på 5.000km...

Accepteret svar
Fra : Keldd

Modtaget 100 point
Dato : 22-08-04 21:33

Hvis du køber 110`eren sparer du nogle penge,og den er helt rigtig lavet,har kigget den efter i sømmene,
vær sikker på det.
Men jeg synes du skal kigge på de andre du har på tapetet også,men tro endelig ikke at en 4 takter er mere økonomisk
og slidstærk og alt det der.
De 4 taktere jeg har haft med at gøre,har jeg i hvert fald fået kam til mit hår til ind imellem,modsat 2 takterne,som også var billigere at operere på. Se om du kan prøve en tur på den du har tænkt dig,det sætter altid tingene lidt på plads.Og ja,jeg ramte en ko,henne hos skindhandleren,den kostede næsten lige så meget som scooteren.
Hilsen
Keldd.

Kommentar
Fra : john.friis

Dato : 23-08-04 08:48

Keldd lige en sidste kommentar:
Jeg har nu fra flere sider hørt at PGO 110 har et "mellemområde" hvor den ikke accelererer så godt. Det kan tilsyneladende afhjælpes ved at montere andre ruller i variatoren: 8g i stedet for 7g. Det lyder til at være en meget enkel ting?
Har du prøvet det, eller har du overhovedet det problem?

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 23-08-04 11:44

Bare spørg john.
Det er noget sludder og vrøvl,det må være grillbarrygter,min kører flot igennem.
Lad os høre hvad du finder ud af,du behøver jo ikke lukke spørgsmålet foreløbig.
Du skriver "fra flere sider" ha ha,hvem, hvad,og hvor har du hørt det??? Hvor i landet bor du?
Hilsen
Keldd.

Kommentar
Fra : john.friis

Dato : 23-08-04 11:54

Grillbar rygter??
Jeg har bare snuset lidt til dk.fritid.mc og alt.scooter. Her var der et par scooterkørere samt en forhandler der åbenbart kendte problemet. Det er sikkert bare et spørgsmål om hvad man ellers triller rundt på, som man sammenligner scooteren med.
Men hvis du ikke har problemer så får jeg det sikkert heller ikke
Jeg må lige plukke en weekend ud af kalenderen til prøvekørsel - hvis jeg da finder en forhandler, hvor man kan prøve den...

mvh John

Godkendelse af svar
Fra : john.friis

Dato : 23-08-04 11:56

Tak for svaret Keldd. Nu tror jeg det ender med en T-rex 110!

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 23-08-04 12:45

Selvtak john.
Selvtak.
Det kan måske være et spørgsmål om tilkørsel.Bare hanen i bund, men ikke mere end 5-7 sek.ad gangen,
de første 5-600km., så går det ikke helt galt. Held og lykke,og lad os få en melding hen ad vejen.
Hilsen
Keldd

Kommentar
Fra : john.friis

Dato : 15-09-04 20:01

Hej igen
Jeg har i de seneste uger været ude at prøve nogle scootere - og jeg har faktisk været tæt på at købe. Men så faldt jeg over en billig 4-hjuler (Peugeot 106). Og i betragtning af at der stort set hver år kommer en vinter snigende så valgte jeg den løsning nogen kalder fornuftig og andre kalder kedelig :-/
Sorry, jeg skynder mig ud af gruppen
Hvis jeg igen til foråret får 2-hjulede drømme, så bliver det sikkert en T-rex 110!
Tak for hjælpen!

mvh John