/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Knæk af haveflise uden fliseskærer?
Fra : rico_g_jensen
Vist : 10033 gange
30 point
Dato : 21-08-04 20:15

Hej

Jeg står lige nu og her i weekenden og skal knække nogle havefliser, ikke så mange, men jeg har et problem - jeg har ingen fliseskærer. Kan jeg på nogen måde selv knække en 40x40 flise uden at det bliver helt elendigt uden en ordentlig fliseskærer? Jeg kunne selvfølgelig vente til engang i næste uge og så leje en, men nu vil jeg jo gerne være færdig - det kender du sikkert

På forhånd tak

Rico Jensen
Dengalemand.dk

Accepteret svar
Fra : emesen

Modtaget 40 point
Dato : 21-08-04 20:19

Du skal bruger en mejsel.
Rids en streg og slå lette slag frem og tilbage.
Vend flisen og gør det samme.
Når lyden ændrer sig kan du bare slå til i revnen og den går midt over.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 21-08-04 20:21

Du har formentlig heller ikke en vinkelsliber med stenskive på så jeg håber at du har en kraftig mejsel for med mejsel og hammer kan man lave en lille rille hvor bruddet skal være og så et gok bagpå eller to og flisen knækker.
Hvis jeg var dig ville jeg få fat i brugbart værktøj for resultatet bliver nok pænere og med færre fejlknæk

Godkendelse af svar
Fra : rico_g_jensen

Dato : 21-08-04 20:31

Tak for svaret emesen. Du kom først, så du får pointene. Tak for det hurtige svar, det er super - så kan jeg komme igang imorgen tidlig.

Mvh.
Rico Jensen
Dengalemand.dk

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 21-08-04 20:32

Husk lige et par briller.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 21-08-04 20:55

beskyttelsesbriller, det sprøjter og gør fælt ondt når det skal fjernes

Kommentar
Fra : anyway

Dato : 22-08-04 00:03

Jeg håber du har mange i overskud. En 40x40 er formentlig kun 5 cm tyk. Metoden med mejslen er dømt til at mislykkes. Flisen vil i 9 ud af 10 tilfælde knække i alle mulige retninger inden den er klar til at dele. Du skal have en ½ cm dyb, lige kel oven på og under. Hvis du har fliser nok så et lille fif. Den underste kel laver du 2-3 cm tilbagetrukken. Når forarbejdet er gjort, lægges den ½-del af flisen du vil bruge på en plade med den kasserede ½-del lige uden for. Læg et brædt oven på tæt på kelen, hold det godt fast og slå forsigtigt på den kasserede ½-del fra side til side til flisen knækker.
Jeg tror desværre ikke forslaget fra emesen vil lykkes, men som sagt har du fliser nok så prøv dig frem.

Har du ikke en nabo med en vinkelsliber og en billig diamantskive. Begge dele koster et par hundrede, men ok

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 22-08-04 00:15

Jeg mener nok at det kan gøres, men ikke uden et vist spild afhængig af håndelaget.
Jeg har prøvet og det er ikke alle fliser der vil makke ret og derfor foretrækkker jeg også en vinkelsliber.
Harald Nyborg/Jem & Fix har nogle overkommelige store modeller hvis det ikke er noget man skal bruge ret meget og deres diamantskiver er heller ikke kostbare selv om de koster ca. det samme som maskinen, men der sker jo ikke ret meget ved at forsøge.

Kommentar
Fra : rico_g_jensen

Dato : 22-08-04 08:18

Hej med jer

Jeg tror jeg forsøger mig med mejslen og ender det helt galt så må jeg finde mig en fliseskærer. Ser I, jeg skal lave det her i min kolonihave og der har jeg ikke indlagt el - vinkelsliber-ideen var ellers udemærket. Jeg finder fluks et sæt briller og går i krig - det er søndag og jeg må hellere se at få udnyttet tiden

Tak for jeres tips og tricks.

Rico Jensen
Dengalemand.dk

Kommentar
Fra : rico_g_jensen

Dato : 25-08-04 18:12

Hej

En update: jeg fik fat i en simpel mejsel og et par nytårsbriller (iøvrigt en god ide) og så gik jeg ellers igang. Det virkede fint, skulle ikke engang banke på flisen eller noget, den knækkede ligeså fint af sig selv hver gang. 6 fliser delt uden fejlknæk, og med ret pæn kant for metoden.

Succes

Rico Jensen
www.dengalemand.dk

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 25-08-04 22:16

Du er bare go'. Endnu et bevis på, at man ikke skal være bange for at prøve noget nyt.

Kommentar
Fra : rico_g_jensen

Dato : 26-08-04 17:51

Hej

God og god det ved jeg nu ikke, det er vist bare et spørgsmål om ikke at ha' for travlt. I kan se resultatet her http://www.dengalemand.dk/site/content/view/108/30/ nederst på siden.

God sensommer

Rico Jensen
www.dengalemand.dk