/ Forside/ Interesser / Fritid / Musik / Spørgsmål
10  tedd 8824
Søren Sidevind!
Fra : upyoursmate
Vist : 7055 gange
200 point
Dato : 20-08-04 11:17

Hej.

Er der nogen der ved noget om den gamle protestsanger Søren Sidevind?? Hvor mange plader har han lavet? Er det ham der spiller i Jazzkompagniet nu? Hvad har han lavet siden 70´erne? Står der noget om ham på nettet et sted (har selvfølgelig selv prøvet at google ham)? Osv...

Pft. tak.

Kommentar
Fra : PepsDK

Dato : 20-08-04 11:34

Ja det er ham som spiller i Jazzkompagniet :)

Hvad han ellers har lavet, aner jeg ikke :P (måske en anden gør :) )

Kommentar
Fra : jqb

Dato : 20-08-04 14:14

Nej, det er ikke ham der spiller i jazzkompagniet. Hvorfor ikke? Fordi Søren Sidevind ikke er nogen person, men et band der retteligt hed "Søren Sidevinds Spillemænd".

Lidt googling plus bagsiden af deres plade "Søren Sidevinds Spilleænd" giver følgende sparsomme informationer.

Bandet bestod af syv medlemmer, heriblandt Henning Langkjær, Kim Sørensen, Lars Madsen og Jørgen Schwensen

SSS udgav mindst tre plader, hvoraf to af dem er: "Søren Sidevinds Spillemænd" (1975) og Hørt på Formidlingen (1978). Jeg kender kun den første. Det er den der indeholder alle klassikerne (Avanti Popolo, De kan lokke de kan true, Stormsangen, Fredskravet m.v.)

Jeg er ret sikker på at flere af spillemændene nu er med i et band ved navn Ram & Sjang, men jeg kan ikke umiddelbart få det bekræftet.

/JQB

Kommentar
Fra : PepsDK

Dato : 20-08-04 14:18

Hr Hr: Søren "Sidevind" Stausbøl

nuff said

Kommentar
Fra : dova

Dato : 20-08-04 14:23

Nu er der flere der er blevet kaldt Søren sidevind bl.a. også en cykelrytter.
Men det er rigtigt som PepsDK skriver, at der er en jazzmusiker der hedder sådan.

Accepteret svar
Fra : jqb

Modtaget 200 point
Dato : 20-08-04 15:01

Ja - ham fandt jeg også på google, sammen med en spøg og skæmt-maske og en speaker ved et triatlonstævne (muligvis den cykelrytter dova nævner) ved samme navn.

Jeg hæfter mig i stedet for ved at det tilsyneladende er Hennin Langkjær og Lars Madsen der er de centrale personer i bandet og ikke nogen Søren Sidevind. På bagsiden af pladen "Søren Sidevinds Spillemænd" nævnes det ganske vist at der i bandet er en banjospiller ved navn Søren, men den gang navnet Søren Sidevind nævnes, refereres der til "ham" i flertal:

"Søren Sidevind spiller på pladen, som de spiller og har spillet ..."

Det synes jeg nu ret kraftigt indikerer at der er tale om et band og ikke om en person. Det udelukker det dog ikke helt.

Men argumentet for at der skulle være tale om den samme person er "i 70'erne fandtes der et band der brugte navnet SS, nu 30 år senere er der en jazzmusiker der benytter det selvsamme forholdsvis almindelige tilnavn. Der _må_ være tale om den samme person". Det virker ikke overbevisende på mig.

Men jeg må indrømme at PepsDK's argumenter er ret kraftfulde:

"Hr Hr: Søren "Sidevind" Stausbøl

nuff said"

Ja, det er jo så overbevisende at det er fuldstændig overflødigt at nævne at man har googlet navnet og citerer fra den første den bedste hjemmeside man finder, der ikke handler om spøg og skæmt. Ligesom alle andre gode argumenter i informationssamfundet. Så er der faktisk kun tilbage at øge argumentets styrke ved at tilføje sit indlæg en lakonisk afslutning på engelsk slang. Så kan de lære det...

Kommentar
Fra : PepsDK

Dato : 20-08-04 15:03

Ja, det var godt ik?

Kommentar
Fra : TheBird

Dato : 24-08-04 17:34

Nu må jeg lige blande mig Jeg er i familie med den Søren Sidevind, som blandt andet udgav "Hørt på formidlingen". Så derfor kan jeg udtale mig helt præcist.

Desuden må jeg henvise til linket: http://www.femoejazz.dk/Orkestre/Jazzkompagniet.html ............. Her er det altså Søren "Sidevind" Stausbøl der er tale om.

"Hørt på formidlingen" er altså Søren Sidevinds spillemænd ))

Altså i bund og grund to vidt forskellige musikgenre, der her er tale om.

Håber det gav lidt afklaring (Cykelrytteren kender jeg dog ikke noget til hehe)

Kommentar
Fra : upyoursmate

Dato : 26-08-04 14:08

Tak for det, Thebird. Men hvad laver SS så den dag i dag og stoppede hans karriere i 80´erne??

Godkendelse af svar
Fra : upyoursmate

Dato : 31-10-04 00:18

Tak for svaret jqb.

Kommentar
Fra : TheBird

Dato : 31-10-04 20:20

Jeg vil ikke sige hans karriere stoppede i 80'erne - på det plademæssige område muligvis ja - men jeg kan kun forestille mig at han stadig spiller i ny og næ. I hvert fald spiller han til vores egne familiefester :)

Kommentar
Fra : iaso

Dato : 02-06-21 14:34

Foruden mange andre steder spillede Søren også undertiden på Færgekroen i Århus og om Sidevind:
Søren Frost (2)
Profile:
Danish accordion player and singer. Nicknamed "Søren Sidevind" leading to the band name Søren Sidevinds Spillemænd. After he left the band it continued as just "Sidevind".
In Groups:
Søren Sidevinds Spillemænd
fra https://www.discogs.com/artist/6299298-S%C3%B8ren-Frost-2
iaso