/ Forside/ Teknologi / Netværk / TCP/IP / Spørgsmål
10  Fijala 1204
Router efter router???
Fra : pq
Vist : 454 gange
100 point
Dato : 18-08-04 13:58

Hej .
Kan man sætte en router efter en router og lave VPN??

Hvis man kan, hvordan gør man så

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 18-08-04 14:30

Ja.
Du skal bare huske, at den indbyggede switch er et krydsfelt.
Jeg har aldrig lavet det selv, men du kan jo læse lidt omdet her:
http://www.net-faq.dk/faq.pl?get=vpn
og så kan du jo ellers håbe, at der dukker en op der ved en masse om det (det er ikke for point jeg svarede, jeg blev bare nysgerrig fordi der var et hul i min netværksviden).
Bjarne

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 18-08-04 14:31

P.S! Hvis du ikke ved hvad det jeg skrev betyder skal du lære lidt mere om netværk før du begynder at lave specielle opsætninger, hvis du forstår så glem denne bemærkning

Kommentar
Fra : snortop

Dato : 18-08-04 14:39

Der er jo egentlig forklaret ret god i de billeder
En router har jo normal en Wlan stick og nogle port (4-9 alt efter hvor stor den er)

Du sætter så nr 1 router WLan stick til Router 2 Almindelig port, derefter kan du sætter Router 2 videre til noget andet også. (Eksempelvis internet eller andet)

Der er også et godt beskrevet eksempel på det du nok ønsker hos net-faq.dk her
http://www.net-faq.dk/faq.pl?get=router

Kommentar
Fra : pq

Dato : 18-08-04 17:41

Tak For Svarene.

Tiscalis router en zyxel 650r har kun 1 rj 45 stik der er et lan stik, det må jeg formode skal i min Linssys Wan stik. I Linksys er der 4 porte der er switch hvori jeg vil sætte min pc og ip telefon, men dette kan jeg ikke få til at virke. Jeg kan ikke pinge min gateway (zyxel (192.168.1.1)) fra min pc når den sider i linksysen.

Jeg har vist meget at lære, eller også må jeg bare skifte til tdc som de andre fra arbejdet, de har jo et modem, som gør det lettere.

Der er jo bare lige det med de 3 mdr opsigelse hos Tiscali..

Mvh Peter

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 18-08-04 17:45

Umiddelbart vil jeg gætte på, at det hænger sammen med hviórdan krydsfelterne er lavet.
Når man har et uplink (WAN) stik vil det normalt være ukrydset mens stikket i opkoblings routeren kan være hvad som helst, så hvis du har et standard UTP patchkabel mellem de to routere kan du jo prøve med et krydset eller omvendt.

Kommentar
Fra : pq

Dato : 19-08-04 17:48

Det hjalp ikke.
Nogen siger at de skal ha 2 forskellige net . Altså router 1 fra tiscali 192.168.1.1
og så linksys 192.168.2.1 og så ha lavet en nat tabel imellem,
Jeg har desværre aldrig prøvet at "natte" noget så der er jeg jo også på dybt vand.

Man bliver forhåbentlig klogere ind imellem.

mvgh peter

Accepteret svar
Fra : BjarneD

Modtaget 100 point
Dato : 19-08-04 18:08

Nu er det svært, at se om der er specielle forhold i din opsætning der kunne gøre sig gældende, men jeg formoder da at Tiscali routeren er sat op til kontakt med nettet og så skal din router jo bare fange den på samme måde som et netkort ville hvis der ikke var router imellem.
Har du prøvet at sætte din router op til DHCP så den selv søger kontakten?
Det kan jo også være at du er nødt til at clone mac adresser så din opkobling fremstår som en enkelt.
Du kan jo også prøve, at disable NAT som forsøg, men een ting ad gangen så du kan se om og hvis der sker noget.
Jeg må indrømme jeg forstår heller ikke hvad de vil i denne sammenhæng.
Her er lidt om hvad NAT er http://www.net-faq.dk/faq.pl?get=nat

Godkendelse af svar
Fra : pq

Dato : 25-08-04 15:52

Tak for svaret BjarneD.