/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Flytning af gammel rose...
Fra : mis1311
Vist : 2117 gange
170 point
Dato : 18-08-04 10:54

Hej alle... Jeg skal flytte en gammel rose (den er 10-20 år gammel ). Hvordan og hvornår gør jeg det bedst uden at den dør? Jeg flyttede en nyere rose for et par uger siden, og den døde. Jeg gravede den op og gav den masser af vand. Fyldte vand i hullet hvortíl den skulle flyttes, ventede til det var suget ned, og satte rosen i. Jeg fyldte derefter op med jord igen... Gjorde jeg noget forkert? Skulle den have haft lidt gødning, og hvor meget af rødderne skal man have med op?
På forhånd tak...

Mis1311

Kommentar
Fra : PepsDK

Dato : 18-08-04 10:56

Som hovedregel skal du vel have alle rødderne med op. (Dem rosen suger næring igennem)

Om gødning ville hjælpe tror jeg er svært at sige.

Men jeg ville nok flytte den med jord omkring rødderne.. disse er måske rådnet på den anden? pga for meget vand?!?

Håber du får løst problemet.

Kommentar
Fra : mis1311

Dato : 18-08-04 10:59

Rødderne på den anden var ikke rådnet. Den visnede simpelthen bare. Og med alle rødderne... Mener du så også alle de bittesmå? For den er meget stor. Den har en stamme på ca 15-20 cm i tykkelsen!

Kommentar
Fra : PepsDK

Dato : 18-08-04 11:03

Tror den visnede pga. du evt. ikke klippede den tilbage?? (og ja jeg ville nok tage alle de store rødder med, de bittesmå gør vist intet).

Ellers kan du prøve at kigge her: http://members5.boardhost.com/rosewebmaster/index.html?1079781030 :)

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 18-08-04 11:05

Hvis det skal lykkes for dig,skal du grave dybt,det tager lang tid,
og er ikke besværet værd(min mening),køb en ny.
Hilsen Keldd.

Kommentar
Fra : mis1311

Dato : 18-08-04 11:08

Tak... Jeg kunne ikke finde noget på hjemmesiden, men nu har jeg også skrevet mit spørgsmål dér...

Kommentar
Fra : mis1311

Dato : 18-08-04 11:09

Til Keldd... Jeg vil så nødig kassere den...

Kommentar
Fra : anyway

Dato : 18-08-04 11:10

mis1311, du skal vente med at flytte rosen til væksten er gået næsten i stå, altså sidst på efteråret. Lige nu og til foråret er der alt for stor risiko for at rosen dør af vandmangel.
Lad være med at gøde til du kan se (til foråret) at rosen gror.
Det er naturligvis godt at få så mange rødder med som muligt, men hvis du venter et par måneder og flytter rosen hurtigt til dens nye placering og vander, er det ikke så "farligt" som nu.
Husk også at podestedet skal mellem 5-10 cm under overfladen mindst, da roser har det med at kravle op ad med årene.

Held og lykke
anyway

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 18-08-04 11:25

Ja,mis1311,jeg forstår dig godt,men hvis den er 15-20cm i diameter(stammen)
bliver det en sejg omgang.
Følg så anyways anvisning,så lykkes det nok.
Hilsen
Keldd.

Accepteret svar
Fra : anyway

Modtaget 180 point
Dato : 18-08-04 11:39

Det er jo ofte med træer o.l. man har haft i mange år, at man nødigt vil "hugge" dem ned. Naturligvis bliver det et hestearbejde at flytte en så stor rose, men har du mod på det, er projektet ikke umuligt. Som sagt vent så længe som muligt - gerne en frostfri periode i starten af december.
Hvis du vil være endnu mere sikker på succes med flytningen, skal du vente et år og gøre som planteskolerne når de skal flytte store træer o.l. De begynder i lang tid før at hugge den klump fri der skal flyttes, medens træet stadig bliver stående.

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 18-08-04 11:53

Hejsa
Det er ikke noget jeg har forstand på men - jeg mener der er noget med at man flytter roser på en bestemt tid af året...
Det er måske noget du kan søge på..
held og lykke med projektet...
mvh benjamin

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 18-08-04 12:18

Husk osse, at du ikke bare skal vande plantehullets vægge og bund, men osse den jord, du fylder op med. Altså 5 cm jord om rødderne, vand, lidt mere jord, mere vand osv. til hullet er fydt op. Det er osse mere skånsomt end at træde den tørre jord om rødderne og så vande til sidst. Og vent til det er køligt/koldt i vejret med stor luftfugtighed, så planten når at gendanne sine små fine rødder (det er dem, den drikker med, de grove er til at støtte med og til at lede væske igennem). Og det sted, hvor du flytter den hen må ikke have båret roser de sidste mange år. Der er noget med, at de udsender antistoffer mod konkurrenter. Good luck!
pbp

Kommentar
Fra : mis1311

Dato : 18-08-04 12:22

Anyway...
jeg har allerede gravet fri ca 20 cm ned omkring rosen, og den står der stadig...(",) Og tak for svaret. Det lyder som noget der godt kan fungere... By the way: nu er jeg ikke så rose-erfaren, hvor er det lige podestedet sidder???

Kommentar
Fra : dova

Dato : 18-08-04 13:00

Pode stedet sidder lige under jordoverfladen og er det sted selve planten er podet på den vilde stamme. Som regel kan du se en "klumpet" udvækst på stammen. Det er det rigtige sted.

Hovedreglen når man flytter gamle buske/træer er, at lige så stor busken er i diameter, lige så stor og dyb skal rodklumpen være.
Og roser flyttes bedst om efteråret.

Grunden til den anden du flyttede er gået ud, er højst sandsynligvis en kombination af for lille rodnet og vandmangel.
Især vandmangel.
Men jeg tvivler på, at du får succes med at flytte så gammel en rose, du skal ihvert fald sørge for stort rodnet og masser af vand. Også selv om du venter til efteråret.

hilsen dova

Kommentar
Fra : dova

Dato : 18-08-04 13:04

Et andet godt råd når man vil flytte gamle buske: der hvor omkredsen af den rodklump du vil grave op, der stikker man så dybt man kan med en spade, hele vejen rundt, for at skære rodnettet over. Så lader man planten stå et godt stykke tid det samme sted. Det er fordi, at så laver rødderne nye små sideskud, der er med til at give den et bedre rodnet når den bliver flyttet. Det kræver så bare at det planlægges et stykke tid i forvejen hvornår man vil flytte en plante.

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 18-08-04 13:38

Ups sejg=sej,men en sej omgang bliver det.
Hilsen Keldd.

Kommentar
Fra : bauchmann

Dato : 18-08-04 21:53

Plant eller flyt roser efter 1. oktober. Du må ikke beskære den, og få så meget rod med som muligt.
Torben

Kommentar
Fra : anyway

Dato : 18-08-04 22:04

Hej igen Mis1311
Ja, du har vist fået svar op til flere gange på det ene og det andet også det sidste om podestedet. Det er vigtigt at podestedet kommer godt under jorden, da der ellers nemt kommer vildskud fra den oprindelige rod. De fleste roser bliver podet på en hybenrod, da det er en robust og gro villig plante som forædlede roser trives godt på.

Det er jo rigtig fint du allerede har stukket rosen fri. Bliv ved med det til den skal flyttes som jeg tidligere skrev.

mvh
anyway

Kommentar
Fra : dova

Dato : 19-08-04 00:00

Hej anyway
Jeg havde ikke lige set, at du også havde skrevet det med at stikke rødderne inden flytning. Sorry

dova

Kommentar
Fra : anyway

Dato : 19-08-04 12:32

dova, pyt da med det.
mvh
anyway

Kommentar
Fra : 1133

Dato : 19-08-04 17:40

hej
vand vand vand også om det regner
som min gamle svigerfar der er gartner
siger du kan flytte hele året men husk vand
hvad kan jeg sige det virker ihvertifald hos ham og mig

nemlig ja!!

ole

Kommentar
Fra : mis1311

Dato : 19-08-04 21:23

Puha... Mange råd! Tak til alle indtil videre... jrg håber i hvert fald at den overlever, når jeg engang har tid til at prøve mig frem...

Godkendelse af svar
Fra : mis1311

Dato : 11-09-04 15:00

Tak for svaret anyway.