/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Træloft i vådrum
Fra : Vatos
Vist : 9954 gange
50 point
Dato : 17-08-04 14:02

Hej

Vi har et træloft i vores ny renoverde badeværelse. Spørgsmålet er nu, er der bestemte regler for trælofter i vådrum?

Hvordan skal vi behandle loftet, når vi gerne vil have det hvidt?

Er der nogen med idder, erfaringer eller lign.

Accepteret svar
Fra : thulin

Modtaget 60 point
Dato : 17-08-04 14:15

Hej Vatos.

Jeg svarede på et lign spørgsmål for ikke så længe siden.
Du kan se hele sprøgsmålet/svaret her:
http://www.kandu.dk/dk/spg/46915

Men ellers er svaret at der ikke er nogle krav til loftbeklædningen i vådrum.
Der er kun nogle forholdsvis skrappe krav til væg og gulv beklædningen i vådrum.

Du kan læse meget mere om det i "pjecen" småhusreglementet, som er den lov som gælder for alle paracelhus ejere.

Du kan finde hele lovteksten her:
http://www.thulinsite.dk/smaahus.pdf

Så som tidligere skrevet må du faktisk klistre franskbrødsmadder op på loftet med en lim pistol, i dit badeværelse hvis du skulle have lyst til det.

Kommentar
Fra : Vatos

Dato : 17-08-04 14:19

Kanon, men hvad er så klogt at behandle loftet med?

Vi vil gerne have det hvidt, er der er bestemt type maling der er godt at bruge?

Kommentar
Fra : PeterLauridsen

Dato : 17-08-04 14:22

Småhusreglementet giver svaret:

http://www.huscentret.dk/mod.php?mod=userpage&menu=3909&page_id=103

4.6 Vådrum

4.6.1 Baderum, wc-rum med gulvafløb og andre vådrum skal opfylde følgende krav:

a. Gulve og vægge skal udføres, så de kan modstå de fugtpåvirkninger og de mekaniske og kemiske påvirkninger, der normalt forekommer i vådrum.

b. Gulve og gulvbelægninger, herunder samlinger, tilslutninger, rørgennemføringer og lignende skal være vandtætte.

c. I rum med gulvafløb skal gulvet i den vandbe lastede del af rummet have fald mod afløbet.

d. I den vandbelastede del af rummet må der ikke udføres rørgennemføringer i gulvet.

e. Vægge og vægbeklædninger, herunder samlinger, tilslutninger, rørgennemføringer og lignende skal være vandtætte i den vandbelastede del af rummet.
(4.6.1) I SBI-anvisning 189 beskrives, hvorledes gulve og vægge i vådrum kan udføres.

4.6.2 Til vandtætning af skeletvægge samt gulv- og vægkonstruktioner, der indeholder træ eller andre organiske materialer, skal flisesystemer og fugefri belægningssystemer, som påføres i flydende form, udføres i overensstemmelse med vilkårene i Bolig- og Byministeriets godkendelse af de enkelte fabrikater.

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 17-08-04 14:24

Der skal være dampspærre,i form af plast eller folie.
Men det skal da mindst være 35år,hvis der ikke er det.
Maling af loft: Først vaskes loftet ned med en salmiakopløsning (dossering står på flasken).
Så males med hvid vådrumsmaling,og der findes adskillige.Køb en dyr.
Fik du sat din emhætte op??
Hilsen Keldd

Kommentar
Fra : thulin

Dato : 17-08-04 14:27

Du spørger så også om der er nogle som kan komme med nogle foreslag til hvad man kan gøre ved et træloft.

Du kan jo enten male det i en eller anden farve eller give det en gang lud for at lysne det lidt.

Det er svært at anbefale noget specifikt det kommer jo an på farverne på dine vægge og hvad du ellers har i dit vådrum.
Man kunne jo lave et flot "marmor" ligende loft, som det blevt vist i et af tv programmerne med multikunstneren (kan ikke lige huske hans navn)

Kommentar
Fra : Vatos

Dato : 17-08-04 14:51

Keldd: Nej, den er ikke sat op endnu, da vi løb tør for penge. *s*

og du mener vel ikke at man skal købe en dyr vådrumsmaling, men en god ? *s*

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 17-08-04 15:22

Ja ,en god,klart nok,jeg vrøvlede.Og dog,de gode er nok også dyre
Ja,de rådne penge .Sådan set interesserer de mig ikke spor,det er først når jeg ikke har nogen,
de begynder at interesserer mig, ret voldsomt enda.
Hilsen Keldd.

Kommentar
Fra : pallenoc

Dato : 17-08-04 16:21

En alm. panelhvid er udmærket (og gerne som Keldd siger i en god kvalitet). Det er ikke loftet i den forstand som er mest "udsat" i et badeværelse. Vi har malet HELE vores (nybyggede) sommerhus indvendigt med DYRUP's panelhvid, incl. loftet i badeværelset.

Mvh
Palle Jensen

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 17-08-04 16:56

Min malingsleverandør Flügger siger vandbaseret maling til badeværelse - ellers vil det "gulne".
Jeg har selv lige malet badeværelsesskabe med en vandbasseret hvid acryl som giver en glat overflade, men dit loft skal nok være mat.
Eyvind.

Kommentar
Fra : the_carpenter

Dato : 19-08-04 22:23

var det ikke noget med at sætte et gips loft op, det ser mere "rent" ud ,når du maler et rustik bræt vil der med tiden komme små sprækker i samlingerne for brædderne arbejder jo hele tiden, desuden kan de nemt få gule skjolder. Et gipsloft er nemt og hurtigt at sætte op , hvis dit gamle rustik loft er nogenlunde lige, kan du jo skrue gips plader direkte nedenunder, men for en sikkerheds skyld skulle du nok lige skrue nogle skruer igennem dit gamle loft og op forskallingen der ligger øverst. mvh. Tømren

Godkendelse af svar
Fra : Vatos

Dato : 22-09-04 12:31

Tak for svaret thulin.