/ Forside/ Teknologi / Udvikling / C/C++ / Spørgsmål
10  strarup 270
Køre ASP fra en webserver?
Fra : bjef
Vist : 705 gange
500 point
Dato : 07-06-01 10:01

Hej alle,

Jeg har lavet min egen webserver, jeg har bare et lille problem, at den kan kun klare HTML. Hvordan kan jeg gøre så jeg også kan eksekvere ASP fra den?
Jeg søger en måde hvorpå jeg kan smide en asp stream ind i et eller andet (måske com), og så kommer det ud som fortolket html.

Er der nogen af jer som har prøvet dette, eller ved hvor jeg skal begynde?

Håber i kan hjælpe

Bjef

Kommentar
Fra : jdjespersen

Dato : 07-06-01 10:44

Nååehh... dit indlæg lå i C/C++ gruppen, så du koder den jo nok i C++. Godt man er vågen.

Jeppe
(VB Programmør, indrømmet!)

Kommentar
Fra : hjr

Dato : 07-06-01 10:54

ASP er et udviddelsesmodul til en MS IIS (Microsoft Internet Information Server). Det er et modul der skal lægges overpå IISen for at den kan eksekvere ASP scripts. Medmindre du har en IIS med ASP indbygget, skal du købe den ved siden af...eller finde den cracket, men det vil jeg ikke anbefale.

Der findes også en ASP modul til Apache webserveren. Både Apache og ASP modulet til Apache er gratis.

Jeg vil dog foreslå du udvikler dine scripts i PHP (http://www.php.net). Dette er et sprog lignende ASP, men er fuldstændig platformsuafhængig og gratis til ALLE platforme. ASP er udviklet primært til Microsoft platformen.

hjr

Kommentar
Fra : bjef

Dato : 07-06-01 10:59

Hej Jeppe,

Tak for dit hurtige svar.

Ja, min webserver er lavet i C++, og dit eksempel er ikke korrekt, for du må ikke lave en "new" instance af asptypelibrariet.
Så hvis du kan komme med et eksempel på brugen af asp.dll som virker, så er de 500 point dine.

MVH Bjef

Kommentar
Fra : bjef

Dato : 07-06-01 11:06

Hej hjr,

Hvor finder jeg ASP modulet til apache, og kan dette modul bruges uden om apache?

Jeg kender godt PHP, men min webserver skal bruges på nogle sites som allerede er lavet i ASP, og eftersom jeg mener der er total mange fejl på IIS, så vil jeg køre alle disse sites på min egen web server.

Bjef

Kommentar
Fra : bjef

Dato : 07-06-01 11:13

Så vidt jeg kan læse er ASP.dll et ISAPI filter, så hvordan søren kan jeg køre dette uden at have IIS?

Kommentar
Fra : bjef

Dato : 07-06-01 11:30

Hej hjr,

Så er det desværre ikke det jeg søger, for jeg skal bruge det på min egen webserver.

Bjef

Kommentar
Fra : bjef

Dato : 07-06-01 12:14

Det er ligeså meget for udfordringens skyld, jeg vil selv kunne holde styr på alt som kommer frem og tilbage fra og til serveren.
Mit spørgsmål køre på, hvordan jeg kan integrere ASP i mit eget program udenom IIS, og ikke hvilken webserver jeg ellers kan bruge.

Bjef

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 07-06-01 11:13

"bjef" <bjef.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
news:UwGT6.9184$R84.1081862@news010.worldonline.dk...
> Hej alle,
>
> Jeg har lavet min egen webserver, jeg har bare et lille problem, at den
> kan kun klare HTML. Hvordan kan jeg gøre så jeg også kan eksekvere ASP
> fra den?

Hvilken type webserver?

ZAP

Accepteret svar
Fra : jdjespersen

Modtaget 500 point
Dato : 07-06-01 12:27

Har du prøvet med:

set srv = createobject("Asptypelibrary.Server", "minserversnavn")

Selv får jeg en fejl med den (Class not registered on local machine), men
jeg tror, det er den vej, vi skal.

Jeppe

Kommentar
Fra : bjef

Dato : 07-06-01 12:51

Hej Jeppe,

Jeg får samme fejl, jeg kan overhovedet ikke få lov til at lave en instance af den. Der må da være en måde at oprette den på.

Bjef

Kommentar
Fra : bjef

Dato : 07-06-01 12:54

Hvad mener du med hvilken webserver? Det er en ganske almindelig webserver som kan tage imod request, og sende et response tilbage.
Nu vil jeg så godt kunne tage imod et request om en asp side, og derefter fortolke den, og sende den til brugeren som HTML.

Bjef

"ZAP" skrev d. 07-06-01 11:13 dette indlæg :
>
> "bjef" <bjef.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
> news:UwGT6.9184$R84.1081862@news010.worldonline.dk...
> > Hej alle,
> >
> > Jeg har lavet min egen webserver, jeg har bare et lille problem, at den
> > kan kun klare HTML. Hvordan kan jeg gøre så jeg også kan eksekvere ASP
> > fra den?
>
> Hvilken type webserver?
>
> ZAP
>

Kommentar
Fra : jdjespersen

Dato : 07-06-01 13:11

1. Jeg glemte noget...

2. Det var... at hvis du vil lave "createobject" på Asptypelibrary, så skal det være i en dll som kører "unattended execution".

3. ..men det løser ikke vores problem. Men jeg er på sporet af noget...

/jeppe

Kommentar
Fra : jdjespersen

Dato : 07-06-01 13:22

Ok, lige et par skud fra hoften.

Du skal have registreret asp.dll på din klient. Dette gøres med "clireg32", som dog kræver at du har en .vbr fil til din dll.
Det har du IKKE til din asp.dll. Men det tror jeg, du kan lave. (Men det kræver vist lidt indsats...)

Brug "OLE View", det lille program som følger med Visual Studio. Åbn din asp.dll fra OLE View, og du skulle kunne se en
masse sjov, bl.a. reg-id'er for alle klasser i asp.dll mv. Du kan også gemme alle info'ene, men præcis hvordan du får en
VBR-fil ud af det, det ved jeg ikke lige...

Men når du får en VBR-fil, kan du clireg'e den på din maskine, og så _skulle_ du altså kunne få lov at lave asp.dll objekterne.

...and monkeys might fly out of my butt.

/jeppe

Kommentar
Fra : jdjespersen

Dato : 07-06-01 13:57

Hmm...

Jeg er faktisk ved at blive bange for at det ikke lader sig gøre med microsofts egen asp-"fortolker".
Objekterne i asp.dll er mærket som "noncreatable", og _nogle_ gange kan man komme udenom dette ved at
lave noget gymnastik i registry.

Men nu har jeg forsøgt, og det ser ud til at Microsoft faktisk har tænkt sig om. (..for en gangs skyld.)
((Så var der lige lidt vand til alle PHP-nørdernes møller..))

Så desværre....

/jeppe

Kommentar
Fra : bjef

Dato : 07-06-01 13:59

Hej Jeppe,

clireg32.exe mener du ikke regsvr32.exe?
Jeg har nemlig prøvet, at registrere asp.dll, men får stadigvæk samme fejl. Via Ole View kan du kun oprette IDL (interfaces), så det ser ikke ud som om jeg kan oprette .vbr filer, men er du helt sikker på, at dette er vejen at gå?
For hvis du kigger på de forskellige objekter i asp.dll har du :

Application, Request, Response, ScriptingContext, Server og Session.

Og hvis du kigger på deres metoder, ser det ikke ud som om der er nogen af dem som kan fortolke ASP.

Jeg tror selve fortolkningen sker et andet sted, hvorefter disse klasser bliver oprettet, så fortolkeren kan bruge dem.

Bjef

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 07-06-01 13:59

"bjef" <bjef.news@kandu.dk> writes:

> Hvad mener du med hvilken webserver? Det er en ganske almindelig
> webserver som kan tage imod request, og sende et response tilbage.
> Nu vil jeg så godt kunne tage imod et request om en asp side, og
> derefter fortolke den, og sende den til brugeren som HTML.

Mon ikke der menes om det er Apache eller IIS eller???

Carsten
--
/"\ | Carsten Svensgaard
\ / ASCII ribbon campaign | carsten@svensgaard.org
X against HTML mail |
/ \ | Powered by Debian GNU/Linux

Kommentar
Fra : jdjespersen

Dato : 07-06-01 16:00

Jeg er ikke 100% sikker, men jeg mener at de tilfælde hvor man _kan_ omgås "notcreatable", så skal man ind og snage
i OLE View. Men jeg synes fanme jeg så en execute metode et eller andet sted, men nu hvor jeg kigger igen, er den der jo ikke
lige umiddelbart.

Men, som jeg sagde, så tror jeg ikke at du får lov til at bruge kernen i IIS' asp-fortolker. Desværre, jeg ville ellers godt
have købt din webserver for 15 millioner.

<lyd af håndklæde der kastes i ringen> <snøft>

Jeppe

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 07-06-01 15:29

Den 07 Jun 2001 14:58:31 +0200 skrev Carsten Svensgaard:
>"bjef" <bjef.news@kandu.dk> writes:
>
>> Hvad mener du med hvilken webserver? Det er en ganske almindelig
>> webserver som kan tage imod request, og sende et response tilbage.
>> Nu vil jeg så godt kunne tage imod et request om en asp side, og
>> derefter fortolke den, og sende den til brugeren som HTML.
>
>Mon ikke der menes om det er Apache eller IIS eller???

Fra det oprindelige indlæg: "Jeg har lavet min egen".

Ellers ville han vel også have spurgt i en af web-grupperne...

Mvh
Kent
--
http://www.celebrityshine.com/~kfr/

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 07-06-01 16:56

kfr@fleggaard.dk (Kent Friis) writes:

> >Mon ikke der menes om det er Apache eller IIS eller???
>
> Fra det oprindelige indlæg: "Jeg har lavet min egen".

*Slår mig selv og lover aldrig at gøre det igen*

Oki, det tænkte jeg ikke lige på....

>
> Ellers ville han vel også have spurgt i en af web-grupperne...
>

Jo, ved nærmere eftertanke lyder det mere logisk.

Jeg tier bare stille nu...

Carsten
--
/"\ | Carsten Svensgaard
\ / ASCII ribbon campaign | carsten@svensgaard.org
X against HTML mail |
/ \ | Powered by Debian GNU/Linux