/ Forside/ Karriere / Erhverv / Bogholderi / Spørgsmål
10  Oldboston 530
moms på sponsorat?
Fra : danevald
Vist : 1773 gange
100 point
Dato : 16-08-04 20:28

Hej

Jeg har netop indkøbt et par produkter som jeg skal sponsorere, hvordan skal jeg bogføre dette? som reklame eller som repræsentation? Bruger SummaSummarum hvis det betyder noget...HJÆLP!

Kommentar
Fra : Busken

Dato : 16-08-04 20:52

Hvad er det for produkter, og hvad mener du med at sponsorere? Er det f.eks. fodboldtrøjer til det lokale hold?

Kommentar
Fra : danevald

Dato : 16-08-04 20:55

Det er keyboards og musemåtter til et netparty, jeg har en IT-virksomhed

Kommentar
Fra : Better_Performance

Dato : 16-08-04 20:58

Umiddelbart lyder det jo som reklame, men er spørgmålet reelt om der er momsfritagelse, eller blot hvordan det skal bogføres?

Kommentar
Fra : Busken

Dato : 16-08-04 21:00

Skal de bare låne keyboards eller får de dem bagefter, og hvad er din ca. udgift for et keyboard. Står dit firmanavn på musemåtter og keyboards.

Kommentar
Fra : Paulus1

Dato : 16-08-04 21:18

Du kan læse om fradragsretten på www.toldskat.dk http://www.erhverv.toldskat.dk/ToldSkat.aspx?oID=96127 Momsvejledningen J.1.1.1

Dette afsnit er nok det mest relevante for dig:

"Udgifter til reklameartikler, hvis indkøbspris eller fremstillingspris ikke er højere end 100 kr. ekskl. moms, og som i reklameøjemed er fremstillet i et større antal eksemplarer med henblik på uddeling blandt kunder og potentielle kunder, betragtes i almindelighed som fradragsberettigede, såvel skattemæssigt som momsmæssigt. Det er en betingelse for fradrag, at varerne på iøjnefaldende måde er forsynet med virksomhedens navn eller logo, således at de af den grund må antages at have mistet betydningen som handelsobjekter. Som eksempler kan nævnes plastiklegetøj vedlagt en vare, opskriftskort i en plastboks, lightere, lommeknive, visitkort, vin, jf. TfS 1994, 401."

Kommentar
Fra : danevald

Dato : 16-08-04 21:26

De er primært om det er momsfritaget eller om jeg kan trække momsen fra på det. Der er intet firmanavn på... det er ikke til uddeling det er som præmier

Accepteret svar
Fra : Busken

Modtaget 110 point
Dato : 16-08-04 21:37

Jeg vil mene, det er REKLAME (10100-kontonr. i Stones) og MED momsfradrag.

Den begrænsning i størrelsen som Paulus1 nævner gælder som afgrænsning overfor repræsentation (altså til kunder man allerede har). Hvis det var repræsentation, var der nemlig kun 25% skattefradrag og ingen momsfradrag. Altså hvis du f.eks. forærede dine gode kunder et keyboard til jul (eller en flaske rødvin) = repræsentation.

Så vidt jeg har forstået, bliver præmierne delt ud til en ubestemt gruppe, hvoraf flertallet IKKE er dine kunder i forvejen - og så er det reklame - selvfølgelig kun hvis selskabet bliver gjort opmærksom på at dit firma står bag - men det giver vel sig selv.

Kommentar
Fra : danevald

Dato : 16-08-04 21:40

Lige præcis BUSKEN! Kan jeg få en revisor eller lign... til at godkende svaret....

Kommentar
Fra : Busken

Dato : 16-08-04 21:42

Jeg er reg. revisor :)

Godkendelse af svar
Fra : danevald

Dato : 16-08-04 21:45

Det var lige det jeg ville vide, 1000 tak for den hurtige respons!