/ Forside/ Interesser / Fritid / Lystfiskeri / Spørgsmål
10  arne.jako.. 660
bedste metode til abore
Fra : SUNRISE
Vist : 864 gange
200 point
Dato : 16-08-04 17:28

Hejsa. er der en der har nogle gode tip til fangst af abore, i Randers fjord, både fra land og fra båd, hvad skal jeg bruge og hvordan skal det fiskes.........vi skal fiske Lørdag D. 28-08-04.........den metode der giver flest / størst fisk. får de 200 point.............

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 16-08-04 17:36

Prøv med den gode gamle Rød/Hvide Wobler. Nu afhænger det lidt af HVOR i Randers Fjord I har tænkt jer at fiske. Der er jo rigtig stor forskel, såvel på vanddybden, som på strømforhold. Er der dybt skal du bruge en wobler med indstilleligt blad og så lade den gå dybt. Des større Aborrer du ønsker at fange, des større wobler. I varmt vand, som det jo er nu, SKAL I fiske et sted med stor dybde. A. bryder sig ikke om det HEDE vand på de små dybder. Virker det ikke, er der kun levende agn tilbage. Det kræver selvfølgelig forudgående fangst af småfisk til formålet, men agnet med et synk der får agnen i dybden, er det stensikkert.
Knæk & Bræk Arne

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 16-08-04 17:47

Med hensyn til agnfisk: Få fat i en Ruse. Udstyr denne med et hønsenet ved indgangen. Netstørrelsen afhænger af, hvor store fisk du vil ha' ind i rusen. Inderst i rusen placerer du en gl. nylonstrømpe ell. lign. med noget fiskeaffald. Udsæt rusen på et par meters vand, gerne ved kajkanten aftenen i forvejen. Høst om morgenen. Har du ikke brugt alt for småt hønsenet kan du sagtens risikere en del gode stegeål som bonus.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 16-08-04 18:10

Det er måske lige på sin plads at fortælle, at selv om der ikke findes nogen fredningstid på Aborre, så er der et mindstemål for arten i Randers Fjord og Gudenåen på 19 cm. Der er også mindstemål for arten i Ringkøbing og Stadil Fjorde. Her er mindste målet 20 cm.

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 16-08-04 18:21

Jeg ville brugt orm som agn til at fiske aborre.Jeg mener det er det beste man kan bruge.
alimak

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 16-08-04 18:28

Det ka' man selvfølgeligt også, Men da Aborren er en Rovfisk og jeg går ud fra at I helst vil fange nogle store nogen, mener jeg ikke at orm er det bedste valg. Hvis du IKKE har tid eller mulighed for at fange agnfisk, KAN orm da bruges, men de må agnes så de stadig er levende og kan bevæge sig. Aborren bider sjældent på DØD agn.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 16-08-04 19:12

Det afhænger meget af sejlrendeuddybningen hvor man kan fange store aborrer. Når de har mudret til som de har gjort i år vil det sikkert være bedst i det sydlige havnebassin i nærheden af broerne.
De største aborrer jeg har fanget er taget ved 5 km. skiltet og på regnorm, men det er nok en blanding af held og dovenskab.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 16-08-04 19:42

Når jeg, udover det Sportsmæssigt spændende/sjove fiskeri med wobler, anbefaler brug af levende agn (på trods af den smule besvær der er forbundet med at skaffe den), er det fordi den er så effektiv. Der er jo en grund til at Put&Take søerne næsten alle sammen har forbudt brug af levende agn. Alle rovfisk fanges bedst med levende agn. Jeg kender en P&T-ejer der siger at hvis han tillod DET, ville en enkelt mand kunne TØMME hans søer for fisk på en dag.
Det er altså ikke for Sportsfiskere, kun for Lyst- og Madfiskere! [-)

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 16-08-04 19:44

Det SKULLE ha' været

Kommentar
Fra : dova

Dato : 16-08-04 20:11

Gammeldags krog med orm og en prop/flåd

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 16-08-04 20:20

Dova -> Ja, det var da et bud, hvis du absolut vil jagte point! Men helt ærligt: Tror du ikke spørgeren SELV har overvejet en så simpel løsning!

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 16-08-04 20:49

Er jeg nu en djævel fordi jeg er lyst/hyggefisker, hva' Arne?
Dova's hyggelige fiskemetode lugter ikke af pointjagt, men af, at der er en der kan lide at hygge sig i naturen med en fiskestang.
Jeg lader tit et flåd dive fra båden når jeg har sat stævnen ind i sivene, men fanger sjældent noget på den måde.
Jeg har for øvrigt fanget en 110 cm. gedde på regnorm i det vi kalder den gamle sejlrende ved Tjærby Bredning, og det tog 20 min. at få den ind på en 0.25 line, spændende.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 16-08-04 20:56

NEJ BjarneD. Det var bestemt ikke DIG der var en Djævel. Det har du misforstået. Da djævlesmileyen var det sidste i svaret, var det en slags signatur der skkulle betyde at MIT svar var en smule djævelsk. Men jeg vil fastholde min kritik at dova. Alt for mange af hendes svar, bærer tydeligt præg af, at hun ikke har en 's chance for at svare på spørgsmålet, og KUN henviser til en side hun har fundet på Google.dk. ALTSÅ en rigtig Point-jæger!

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 16-08-04 21:04

OG, uanset hvad der bliver spurgt om på et plenum, der drejer sig om Lystfiskeri, er det på det nærmeste en fornærmelse imod spørgeren, at forslå "En krog - og en Orm". ALLE mennesker, uanset hvor lidt kendskab de har til Lystfiskeri VED DET.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 16-08-04 21:28

Jeg har fisket siden jeg var dreng og jeg kan ikke se noget forkert ved det. Jeg bruger flere forskellige metoder, dog ikke net og ruser og der er himmelvid forskel på at fiske i Randers Fjord og att fiske i Put & Take som jeg aldrig kunne drømme om.
Med hensyn til Dovas svar så syntes jeg du er dybt uretfærdig.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 16-08-04 21:36

BjarneD -> Så læs dog for helvede hendes Historik. Hun har i en anden tråd fortalt at hun ikke abonnerer på NOGET! Og du overser fuldstændig mit svar til hendes kommentar ligesom du også overser mit seneste svar til dig. MEN husk lige at dette IKKE en en Smaltalk, men et seriøst forsøg på at hjælpe SUNRISE. Hvis én af jeg har lyst til at lave en Smaltalk om det hyggelige i lystfiskeri? Så gør DET! Men en kommentar der hedder "Brug krog og Orm" ER altså stadigvæk, hvor hyggeligt det end er/kan lyde, TOTALT overflødig HER!

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 16-08-04 21:41

Husk det selv i stedet for at dominere tråden, og kammertonen, TAK!

Jeg er ked af ikke at kunne hjælpe dig yderligere Sunrise på trods af et indgående kendskab til Randers Fjord.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 16-08-04 21:48

BjarneD -> JEG dominerer IKKE tråden. Hvis du havde læst min respons på dova's kommentar - og så bare havde holdt mund, havde den ikke været længere. Men du skulle absolut bruge tråden til et forsvar for hende. Det var der DU gik uden for tråden! Brugbare råd i denne tråd er KUN kommet fra alimak, dig og mig! Kammertonen? Når du kommenterer UDEN at ha' sat dig ind i tingene, KAN der være brug for et VågnOp-signal. Og det er en ED rigtig god til. Og lad os så vende tilbage til tråden.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 16-08-04 21:50

Domino

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 16-08-04 22:43

Har du tænkt over at bruge jig? Mine hjemmevande er ganske vist sydsvenske moser, men en fluorescerende rød jig plejer at være toppen -en del bedre end levende agn fra regnorm til skalle. Hvis jiggen en dag ikke virker, så en skespinner i samme farve. Men det kan jo være, det kun virker i Sverige!
mvh
pbp

Kommentar
Fra : dova

Dato : 16-08-04 23:27

arne jacobsen
Nu var det så ikke lige point jeg havde i tankerne skulle fanges på en krog med orm, men det er nu den måde jeg plejer at bruge når jeg fanger aborrer i Randers Fjord.
Og når spørgeren beder om et råd, må han jo så frabede sig kommentarer om eventuelle bestemte fangstmetoder, medmindre han er interesseret i at høre om de muligheder der er.
Og hvad f---- er det der sker med folk herinde lige for tiden. Pointrytteri???? Hvad h------ skulle det have med at gøre om jeg abonnerer på noget eller ej. Det har sgu den simple årsag, at jeg ikke gider blive bombarderet med 100-vis af mails hver gang jeg deltager i et spørgsmål. Og hvis jeg var så meget ude efter de skide point ville jeg nok også, ligesom enkelte andre jeg har set gøre det, begynde at sende stikpiller til folk der ikke lukker deres spørgsmål, for der kunne jeg da muligvis hente nogen i visse af de 300 ubesvarede spørgsmål jeg har deltaget i.
Og med hensyn til beskyldningen om at mange af mine svar kun henviser til google, har jeg oftere fået på puklen for at jeg ikke dokumenterer mine svar ved at henvise til et link.
Næh arne Jacobsen, du er sikkert dygtig nok på dine felter, men det forspilder du fandme heller ikke nogen chancer for at fremhæve på den mest usympatiske måde.
Og med hensyn til at gå uden for tråden synes jeg du klarede det vældig flot ved at pisse på min kommentar istedet for at lade spørgeren selv vurdere om det var noget han gad overveje.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 16-08-04 23:30

Forresten må du SUNRISE, meget undskylde at jeg kom med denne kommentar der var spørgsmålet uvedkommende.

mvh dova

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 16-08-04 23:39

dova -> Jeg har i denne tråd ikke mindre end 2 gange fortalt hvor uendelig tåbeligt det er, at besvare et seriøst ment spørgsmål om lystfiskeri med at svare "Krog og Orm". At DU har haft fornøjelse af det er jo helt fint, men på det tidspunkt havde allerede 2 personer afgivet det samme svar! I lidt forskellige udgaver. Husk igen: Denne tråd er IKKE et diskussionsforum - eller en SmallTalk! Hvis al din viden om lystfiskeri ligger i ordene "Krog og Orm", så lad være med at bringe den frem i et alvorligt ment Lystfisker-forum. Og så kan du for min skyld godt fortsætte med at svare på ALT i mellem himmel og jord, ved at søge på google og så bare viderebringe et Link!
Men som tidligere skrevet: Opret et SmallTalk-spørgsmål om emnet! Det hører ikke hjemme her!

Kommentar
Fra : dova

Dato : 17-08-04 00:00

Nu er Kandu.dk jo tænkt som et forum med "bruger til bruger" hjælp ud fra viden og erfaring, og ikke et videnskabeligt forum hvor der kræves professorafhandlinger for at deltage. Så er det det forkerte sted du befinder dig hvis det er den opfattelse du har.
Og til orientering klarer jeg mig udmærket som lystfisker uden at tage diverse videnskabelige afhandlinger til hjælp. Og har heller ikke haft behov for at finde noget om emnet på google.
Og det var fra min side slut på diskussionen.
Til dig har jeg bare tilbage at sige: og

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 17-08-04 00:08

dova -> Du VIL åbentbart ikke erkende at et svar på dette spørgsmål der kun indeholder "Krog og Orm" ER uendeligt tåbeligt? Men det siger da mere om dig end du i virkeligheden har lyst til at afsløre! Tag bare det faktum at jeg nu adskillige gange har foreslået jer BROKRØVE at lave en SmallTalk, istedet for denne tråd! HAR nogen fattet det???? NEJ

Ikke at jeg plejer at svine folk til, men du kan squ selv være både og og for den sags skyld også

Kommentar
Fra : SUNRISE

Dato : 17-08-04 21:15

Der er kommet et par bud der er værd at overveje.......bla. jig og en wobler i rød og hvid som skal fiskes dybt.....jeg er ikke helt amatør....(smiler).........men det jeg leder efter er nok....forskelige mærker og farver på div. spinder, wobler,blink og endelig ........jig.som jeg aldrig har fisket med før...........hvordan de bliver fisket og eks. hvor henne og hvilke dybde i har erfaring med.til det pågældende grej...........ellers tak for indlægende ind til vidre......

Accepteret svar
Fra : pbp_et

Modtaget 200 point
Dato : 18-08-04 01:35

Jig: Lad den støde lidt til bunden, løft stangspidsen i mageligt slentretempo en 15-30 cm (ikke noget rykfiskeri her!), sænk hurtigt, så den støder på igen, spin 10 cm line ind og hæv igen. Biddene kommer oftest på nedslippet - jeg har aldrig fejlkroget med den metode. Hvis aborrerne skulle være højt over bunden, er det mulig vis bedst med spinneren i ambulancefarve, men også under de omstændigheder har jeg gode jig-erfaringer.
knæk og bræk
pbp

Godkendelse af svar
Fra : SUNRISE

Dato : 21-08-04 20:50

Tak for svaret pbp_et.

Kommentar
Fra : ghosty

Dato : 27-08-04 08:59

arne.jakobsen. stop din evige chikane mod brugerne herinde og et godt råd her. Gå på MSN - der er specielle chatrom til typer af din slags. Du ødelægger foraet herinde!

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 14-09-04 17:40

ghosty -> Hvordan kan en der først er kommet på for mindre end tre uger siden snakke om min EVIGE kritik?
Jeg mener nu stadig at det er totalt unødvendigt at gentage hvad to andre kommentatorer allerede HAR sagt. Det er ikke chikane men en måde at undgå at folk spilder andres tid. Husk på at hvergang der kommer et svar til en tråd som denne, er der mange mennesker der iler ind for at lære noget, og så er det altså irriterende med tre ens svar!