/ Forside/ Karriere / Penge / Økonomi / Spørgsmål
10  alka 1803
Gældssanering...
Fra : tanjaiknibe
Vist : 551 gange
20 point
Dato : 16-08-04 10:51

Jeg en ung tøs på 26 som igennem en masse vild år har oparbejdet en gæld på over 100.000kr...ja ved godt det er meget men dengang var jeg sgu ret åndsvag.Det meste er endt i RKI og banken vil ikke være med til at samle alt min gæld ved dem...Så nu vil jeg vide om jeg måske kan lave en gældssanering og hva reglerne er for det..
Jeg er lige nu kontant hælp og får 6000kr om månden.....Og ser ikke at jeg lige foreløbeligt kommer af kontant hjælp....

Og vil meget gerne videre med mit liv, men svært at komem langt når det hænger over en....

Kommentar
Fra : Toupie

Dato : 16-08-04 10:54

Hej Tanjaiknibe

Jeg må beklage og sige, at sålænge du er på kontanthjælp kan du ikke blive gældssaneret

Dét du kan gøre i stedet er, at skrive til dine kreditorer og forklare dem situationen. Noget af din gæld kan du sikkert få lagt i bero nogle år mens du afdrager på noget af det andet. Start fra en ende af, bid i det sure æble og få din gæld af vejen.

// Toupie

Kommentar
Fra : tanjaiknibe

Dato : 16-08-04 10:59

ER der nogen som kender til det der REKO...ER det realt hvis man vil samle sin gæld ved dem....

Kommentar
Fra : Lexi

Dato : 16-08-04 11:01

Som Toupie skriver, er der ikke mange chancer for at få gældssanering når man er på kontanthjælp, men ellers kan man ikke sætte beløb på for hvornår man kan få gældssanering. Det vigtige er, at man har stabile indtægtsforhold.

Du kan prøve at forhøre dig i din retskreds (skifteretten) om hvordan du skal forholde dig.

Her er et link hvor du kan læse lidt mere:
http://www.domstol.dk/page188.aspx

Kommentar
Fra : Toupie

Dato : 16-08-04 11:04

Du kan også prøve at skrive herinde: http://xn--gld-yla.net/ det er et forum for folk med gæld. Måske nogen derinde ved noget om REKO.

// Toupie

Kommentar
Fra : ans

Dato : 16-08-04 11:44

Toupie har ret i at du ikke kan få gældssanering så længe du er på kontanthjælp
http://www.flere-penge.dk/G%C3%A6ldssanering.htm

m.h.t. Reko http://www.reko.dk/ kan du læse her, at de har været meget utilfredse med den omtale, som DR1 TV- Avis har givet.
Om deres telefoner virker i dag, ved jeg ikke, men det er ikke et kontor du ringer til. Telefonerne bliver viderestillet til div. mobiltelefoner (deres medarbejdere?)

Tal med din sagsbehandler, som evt. kan bekræfte over for dine kreditorer, at du på nuværende tidspunkt ikke kan tilbabetale din gæld.

Hilsen ans

Kommentar
Fra : ans

Dato : 16-08-04 11:45

ups
tilbagebetale

Kommentar
Fra : tanjaiknibe

Dato : 16-08-04 12:26

Takker da lige for alle de hurtige svar...Det var meget sødt af jer..er sgu træls at sidde i gælds helvede....

Bare her idag da jeg skulle ned og prøve linser til mine øjne kunne jeg i profil optik ikke få linser da jeg står i RKI....

Det er sgu da latterligt....

Kommentar
Fra : Toupie

Dato : 16-08-04 12:34

Det er aldrig sjovt, at have så meget gæld at det bremser for andre ting Det er også derfor du skal igang med at betale af på din gæld så du ikke skal bakse med den alt for længe, det bliver nemlig ikke nemmere med alderen

Som Ans skriver, så tag en snak med din sagsbehandler, hun kan måske hjælpe dig med at få styr på økonomien og måske også betale dine linser.

// Toupie

Kommentar
Fra : henningborchert

Dato : 16-08-04 12:43

Det er rigtig surt, men du har ikke nogen udvej ud af din gæld for nuværende, og du kan heller ikke forvente at få hjælp fra kommunen, måske nok til linserne, men det er ikke sikkert, men under ingen omstændigheder til afvikling af din gæld.

Det med at skrive til dine kreditorer vil formentligt heller give noget, da kreditorerne kun har en interesse i at gå med til noget, hvis du kan tilbyde en del af beløbet her og nu.

Dog skal du altid tage kontakt og forklare dem situationen, da en kreditor der intet hører under alle omstændigheder ikke har grundlag for at behandle dig "menneskeligt" men kører frem med hele arsenalet.

Nu er din gæld godt nok stor, set i forhold til din indtægt, men den er ikke større end du kan få den afviklet når du på et tidspunkt har fået noget arbejde.

Det du skal gøre når du har fået arbejde, er at henvende dig til skifteretten i den retskreds du bor i og anmode om at få igangsat en gældssanering.

Hvis du har yderligere spørgsmål, skal du blot kontakte mig.

mvh

Henning

Kommentar
Fra : tanjaiknibe

Dato : 16-08-04 12:46

Hejsa Henning...

Takker mange gange for dit svar...

Og er ved at arbejde på sagen med at få et job....
og skal nok kontakte dig hvis jeg har mere at spørge om...

Tanja

Kommentar
Fra : viskinge

Dato : 16-08-04 13:07

Som hovedregel, skal man have fast arbejde, for at få gældssanering.
Kig engang ind på www.familieadvokaten.dk under brevkassen. Der står en del, om netop dit emne.
Der kan du også stille direkte spørgsmål, og få svar fra en advokat.
Mit råd til alle: "Undgå altid at komme i RKI" Når man først står der, er der faktisk ikke flere chancer.
Dette er desværre for sent for dig, og du kommer til at sidde hårdt i det i mange år fremover.
Håber at du har haft det sjovt.

MVH

Kommentar
Fra : dova

Dato : 16-08-04 13:27

Gældssanering får du ganske rigtigt ikke på bistandshjælp.
Men det er nok også tvivlsomt om du gør alligevel.
For at få gældssanering skal man være kommet "uforskyldt i gæld" og ikke bare have opnået flere selvforskyldte gældsposter.
Derudover skal man have gjort en meget aktiv indsats i forsøg på at komme gælden til livs.
Men du har da ret i, at detr er svært at komme videre, men det er jo desværre et af de punkter hvor nogen "ikke vil høre på fornuft" før skaden er sket.
hilsen dova

Kommentar
Fra : penelope

Dato : 16-08-04 19:18

Hej!
REKO mener jeg ikke du kan bruge til noget. De har en hjemmeside fra 2002 men mig bekendt har firmaet været inaktivt siden 2003 og er aldrig kommet i gang trods nogle flotte udsagn om egne evner.
Vedr. din gæld: Se sådan på det at man ikke kan plukke hårene af en skaldet. Hvis du ikke har flere indtægter end bistandshjælp og skylder over 100000 kan de ikke gøre dig noget.
Men svar på deres henvendelser og giv dem dokumentation for dine forhold. Så vil de fleste opgive deres krav hen ad vejen og ikke ofre omkostninger på endnu et forgæves forsøg på af inddrive dem. De har jo ofte en advokat eller et inkasso bureau til at stå for inddrivelsen og når de erkender at de ikke kan få nogen penge er det bedre for firmaet at spare de forgæves omkostninger.
Men undgå at få gæld til det offentlige, de opgiver næsten aldrig. Når der så er gået et stykke tid og du forhåbentlig har fået et job kan du jo se hvor mange kreditorer der stadig forsøger sig. Det er besværligt at leve med RKI men det kan lade sig gøre. Der er sikkert nogle som er forargede og taler om æresgæld osv. Det synes jeg man kan glemme. Firmaerne har selv et medansvar ved alt for aggressiv og pågående markedsføring. For god ordens skyld vil jeg anføre at jeg ikke skylder nogen noget og aldrig har stået i RKI. Der findes forskellige firmaer som hjælper folk i din situation men vær varsom. Nogle er bedre til at hjælpe sig selv, og klienterne ender med større problemer end da de startede.

Kommentar
Fra : henningborchert

Dato : 16-08-04 19:55

Hej igen

Som du kan læse skorter det ikke på mange gode råd, men det er ikke muligt at sige noget om hvad der vil ske. Det er heller ikke muigt at sige om du vil kunne få gældssanering selvom du får arbejde, men det er i allerhøjeste grad et forsøg værd.

Der er faktisk en gylden regel om at gældssanering tilbydes i de fleste tilfælde, hvor der er basis for at foretage en fornuftig tilbagebetaling, og hvor restanten har vist vilje. Derfor vil jeg råde dig til at tage kontakt til skifteretten når du får arbejde.

Mig bekendt findes der ikke nogen firmaer, foreninger eller andet der vil kunne hjælpe dig. Der har været en del fupfirmaer der blandt andet har været heglet igennem i forbrugermagasinet kontant, så hold dig langt væk fra disse firmaer.

Hvis du får brug for hjælp kan du kontakte mig via mit websted, der godt nok handler om noget helt andet, så skal jeg nok give dig råd om hvordan papirerne skal udfyldes.

mvh

http:slankigen.webbyen.dk

Henning

Kommentar
Fra : TheRipley

Dato : 16-08-04 21:35

Hej Tanja,
Sikke en sur situation du er kommet i - men nok for nemt med den udlånspolitik banker og forretninger har.
Jeg tror heller ikke du kan få en gældssanering, men det er meget vigtigt, at du skriftligt kontakter dem du skylder penge, forklarer din situation og evt. tilbyder at betale et mindre beløb end først aftalt, så har du vist din gode vilje - og de fleste vil stille sig tilfreds, hvis de lige nu får renterne dækket.
Hvis du så får et job, kan du jo altid begynde at betale af på selve gælden, håber du klarer den.
Held og lykke - Ripley

Kommentar
Fra : penelope

Dato : 17-08-04 08:18

Hej!
Ja du har sandelig fået noget at vælge imellem: Enten ingenting at betale (fra mig) eller at gå i gang med enten at afvikle eller at betale renterne. Der er nu ikke så stor forskel som det lyder til.
Jeg synes også du skal få en ordning men først om et stykke tid. Og kun med dem som ikke til den tid er faldet af i svinget for det gør en del af dem.

Kommentar
Fra : tanjaiknibe

Dato : 18-08-04 09:01

Hejsa....

Igen vil jeg bare lige sige mange tak for alle de søde svar jeg har fået...

Troede ikke folk var så søde mere, men det er da dejligt at blive modbevist....

100000...Tak...

Kommentar
Fra : spf

Dato : 18-02-05 10:41

Mht reko véd jeg, at det desværre ikke blev muligt at gennemføre, da én ud af de 3 "idéfolk" lavede et tillidsbrud. Så nej, uanset hvordan og hvorledes man syntes om deres koncept dengang, så er der INGEN der er blevet snydt, da det aldrig rigtig gik som ellers forventet og som det så ud til det ville gå.

INGEN har haft én eneste krone op af lommen, og givet til Reko. That's it.

Men lur mig om der ikke snart er nogle der gør et forsøg på, at lave et interessant "mødested" for RKI-ramte...

Tjek www.reko.dk igen igen... (o: