/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Windows SP2
Fra : er_du_klog
Vist : 439 gange
50 point
Dato : 13-08-04 18:02

Er der nogle der ved om det er muligt at downloade Windows SP2 nu... Den engelsk version er nemlig kommet, er den danske også?

Den kan ikke downloades via, Windows Update

Kommentar
Fra : Karl_Smart

Dato : 13-08-04 18:05

Så er den nok ikke kommet endnu..

Kommentar
Fra : Taberen

Dato : 13-08-04 18:11

Der er ikke kommet nogen dansk version endnu, det må du lige slå koldt vand i blodet, eller hva det nu er man siger, og vente lidt endnu.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 13-08-04 18:26

Du mener Windows XP service pack 2.
Der går nogle uger før den er klar, men ifølge flere sagkyndige er det en overilet beslutning at frigive sp2 før den er testet på gængs software og sikkerhedsfirmaerne advarer imod at installere før den er gennemtestet.

Kommentar
Fra : olarsen

Dato : 13-08-04 18:35

Der hvor jeg er ansat har vi fået besked om IKKE at installere SP2 endnu.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 13-08-04 19:40

Den skaber åbenbart store problemer, har jeg hørt.
Mon ikke Microsoft kommer til at ændre en hel del.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 13-08-04 19:44

Jeg blev advaret med - slå koldt vand i blodet - fra IT folk som har set og
hørt om problemer med sp2. Det har været alt fra en pc der fryser fast til
programmer som ikke vil mere. Læs link fra e-pressen.
http://www.e-pressen.dk/shownews.php?id=32899

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 13-08-04 21:38
Accepteret svar
Fra : tedd

Modtaget 50 point
Dato : 14-08-04 01:36

Hvis man har en firewall i forvejen er det nok en god ide at deaktivere den helt før man installerer sp2. Som privatbruger af windowsxp tvivler jeg på, at der ellers opstår de store problemer! Dog får mange problemer hvis de kører en ulovlig kopi af winxp, da opdateringen sandsynligvis indeholder blacklistning af mange produkt koder!

Kommentar
Fra : 123nu

Dato : 14-08-04 11:25

Service Pack 2 kan blive en dyr fornøjelse

Software: Det skønnes at mindst en tiendedel af alle programmer vil komme i konflikt med Service Pack 2 til Windows XP. En sikkerhedsekspert mener at virksomheder kan ende med at betale dyrt for den gratis opdatering.

Af Karim Pedersen
torsdag 12. august 2004 , 15:40

Livrem og seler. Så kort kan man beskrive sikkerheden i den nye Service Pack 2, som i løbet af de næste uger bliver tilgængelig i en dansk version. Efter flere år med ormeplager, trojanere og uønskede reklamer har Microsoft besluttet at sætte Windows XP i højeste terrorberedskab og spærre for pop-ups, uautoriseret trafik og mistænkelige programmer.

Men konsekvensen kan blive, at mange harmløse software-løsninger kommer i konflikt med SP2 – og brugeren kan opleve, at det førhen så stabile system bliver ramt af pludselige nedbrud og mærkelige fejl. Ifølge Microsofts egne oplysninger vil omkring en tiendedel af alle programmer komme i konflikt med SP2.

Sikkerheds-leverandøren Norman Data Defense Systems regner med at blive oversvømmet med support-opkald når SP2 bliver frigivet – og advarer om, at den gratis opdatering kan blive en dyr fornøjelse for mange virksomheder.

»Service Pack 2 er et skridt i den rigtige retning. Den vil, som alle andre sikkerheds-relaterede tiltag, kunne gøre brugen af blandt andet internet en tand mere sikker, hvilket i sidste ende kommer os alle til gode. Men, der ligger nogle mulige problemer og lurer - specielt i forbindelse med personlige firewalls hos private brugere,« siger Normans tekniske chef Tonny Bjørn til ComON.

Han fremhæver firewalls som et godt eksempel på, at SP2 kan ende med at gøre brugeren lidt af en bjørnetjeneste. Efter installation af SP2 bliver den indbyggede Internet Connection Firewall i Windows automatisk aktiveret. Det sker også, selvom brugeren allerede har installeret en firewall fra en anden leverandør.

»I bedste fald er det spild af systemets ressourcer, men i værste fald kan man risikere at systemet går ned, hvis de to firewall-programmer kommer i konflikt med hinanden,« siger Tonny Bjørn.

For at finde frem til, at man pludselig har to aktive firewalls på sin computer, skal brugeren klikke på det grønne firewall-ikon i det nye Windows Security Center. Det kræver dog, at firewall-leverandøren understøtter denne funktion.

»Det er med andre ord ikke helt enkelt for slutbrugere at opdage, at der rent faktisk kører to aktive firewalls på systemet. Efter min mening burde Security Center indikere dette mere markant - og vi regner derfor med øget support så snart SP2 frigives,« konstaterer Tonny Bjørn.

SP2 tilføjer en ny funktion kaldet NX (No eXecute), som sammen med nyere processorer fra AMD og Intel skal beskytte mod afvikling af uautoriseret kode på hardwareniveau. Men NX kan også give anledning til problemer med programmer, som benytter det såkaldte just-in-time kodegenerering.

Det samme gælder ændringerne i RPC (Remote Procedure Call) protokollen, som kan føre til, at mange ældre administrations- og økonomi-programmer ikke længere kan kommunikere over netværket.

På grund af ændringerne i port-styringen under Windows XP, skal administratorer placere programmerne på en såkaldt White List, hvis de skal kommunikere med andre computere på netværket eller internet.

Tonny Bjørn anbefaler at man starter med at installere og afprøve SP2 på en eller flere testmaskiner, inden den bliver rullet ud i resten af netværket.

»Det vil være en god idé, at konsultere leverandøren af ens mest benyttede software for at høre, om der er problemstillinger man skal tage højde for i forbindelse med SP2. De fem minutter det tager kan måske spare en del kvaler og kroner senere hen,« siger Normans tekniske chef.

Kommentar
Fra : er_du_klog

Dato : 14-08-04 14:04

Jeg kan se i alle er glade for SP2! hi hi!

Kommentar
Fra : PepsDK

Dato : 18-08-04 08:10

Der er fundet fejl i Servicepakken til Windows XP, som netop er blevet udgivet. Den strengere sikkerhedskontrol kan alligevel omgås.

Service Pack 2 til Windows XP er for nylig blevet udgivet. Men nu er der allerede fundet fejl i pakken. I SP2 er der indbygget nye sikkerhedsfunktioner, som advarer brugere før en fil eksekveres, hvis filen stammer fra zone, som der ikke er tillid til for eksempel internettet. Der findes to fejl i implementeringen af denne funktion.

Den ene fejl findes i Windows kommandoprompt cmd, da kommandoprompten ignorerer zoneinformationen og derved eksekverer filer uden at advare brugeren. Derved kan virusprogrammører bruge denne viden til at få eksekveret og spredt deres virus på trods af de nye sikkerhedsforanstaltninger i Service Pack 2.

Den anden fejl findes i håndteringen af ZoneIDs i Windows stifinder (Explorer). Stifinderen opdaterer ikke information om zoner korrekt, når filer bliver overskrevet. Derved kan man få eksekveret filer uden advarsel.

Internet Explorer and Outlook Express markerer filer, som downloades via internettet eller gemmes fra en e-mail med et zoneidentifikationsnummer (ZoneID). Dette ZoneID afspejler, hvilken sikkerhedszone, den downloadede fil tilhører. ZoneIDerne er de samme som Internet Explorers sikkerhedszoner.

Microsoft har i et svar til Heise.de angivet, at firmaet ikke mener, der er tale om fejl i SP2.

Kommentar
Fra : 123nu

Dato : 18-08-04 16:14

Programs that may behave differently in Windows XP Service Pack 2

http://support.microsoft.com/default.aspx?kbid=884130&product=windowsxpsp2

Godkendelse af svar
Fra : er_du_klog

Dato : 14-09-04 19:29

Tak for svaret tedd.

Så er det godt jeg har en lovlig version!