/ Forside/ Karriere / Udlandet / Andet udlandet / Spørgsmål
10  Kortoverv.. 410
Job i Schweiz
Fra : Nillerdrengen
Vist : 3134 gange
250 point
Dato : 01-07-02 19:29

Jeg har tidligere indtastet dette indlæg her på Kandu, men jeg kan ikke finde det nu, så jeg forsøger igen.

Jeg har fået job i Schweiz og har derfor nogle spørgsmål vedr. beskatning af danskere i Schweiz.
1. Hvad er skatteprocenten i Schweiz? Får man et fradrag som dansker i Schweiz?
2. Hvordan beskattes renteudgifter af gæld i DK, når man bor i udlandet?

I øvrigt vil jeg meget gerne have informationer vedr. det generelle prisniveau i Schweiz og andre nyttige informationer, når man som jeg står foran et varigt ophold dernede.
Er det fx. svært at finde en bolig, og hvordan er prisniveauet på lejelejligheder i forhold til København?

Jeg håber, du kan hjælpe, da jeg ikke har længe igen... i Danmark altså

Accepteret svar
Fra : Melander

Modtaget 250 point
Dato : 02-07-02 13:58

Hej Nillerdrengen

1/ Skatten i schweiz er indkomst betinget, men svinger mellem 10 og 35 procent, har jeg ladet mig fortælle af en au pair.

2/ Dine renter udgifter beskattes helt normalt, med mindre at du tager din gæld med dertil.

Det kan være svært at finde en bolig dernede, og priserne er et stykke over priserne i københavn.

God tur og venlig hilsen Melander..

ps. prøv og gå ind http://www.toldogskat.dk for at bestille foldere til folk som rejser udenlands.

Kommentar
Fra : magnetx

Dato : 25-07-02 21:20

Hej Nillerdrengen
og Melander

Det er lidt af et spring at tage, at få job i et andet land, ved kun at kende din indtægt. Men det er jo et forhold mellem indtægt og udgifter, der giver et rådighedsbeløb.
Men det er en ganske lav skatteprocent, iforhold til den danske. Det er måske den du flygter fra?
Må jeg spørge hvad er så lønniveauet i Schweiz i forhold til her?

God rejse

MVH

Magnetx

Kommentar
Fra : Nillerdrengen

Dato : 26-07-02 09:50

Hey Magnetx (og Melander m.fl.),

pt. ser det ud som om, jeg får det dobbelte udbetalt i forhold til i DK... og det er vist slet ikke så lidt endda.

Iflg. mine kilder (bl.a. www.udstationering.dk og Den Schweiziske Ambassade) skal jeg som single/ugift betale 12,5% i skat. Dertil kommer forskellige sociale ydelser, og det løber alt i alt op i lige under 21% total. Oven i det kommer så ca. 500SFR/md. for en sygesikring, der dækker hospital, læge osv. Der er dog stor variation i både sygesikring og skatteprocenter alt efter hvilken kanton, man skal bo i.

Som udenlandsdansker kan man tegne en lign. sygesikring gennem Europæiske Rejseforsikring, der dækker alt (nærmest) og kun koster Dkr. 336,-/md. - Den kan dog max. tegnes i 18mdr., men til den tid er man jo også blevet mere lokalt kendt.

Anything else? Jo da - det er intet problem at flytte til Schweiz, hvis man er dansk statsborger, men man SKAL have arbejdstilladelse for at arbejde dernede. En sådan kan man kun få, hvis man har en kontrakt fra et firma, og det kan tage op til to måneder at få sin sag behandlet.