/ Forside/ Teknologi / Netværk / TCP/IP / Spørgsmål
10  Fijala 1204
Computer lan ikke se sig selv
Fra : Netrom_dk
Vist : 394 gange
20 point
Dato : 01-07-02 13:30

Jeg fik for et stykke tid siden ADSL, men da det íkke virker endnu, satte jeg mit lokalenetværk tilbage igen.
På min en comp med WinMe, virker det fint, og den kan se sig selv, men ikke den anden som er men win98. Denne kan heller ikke se sig selv.
Jeg kører mit netværk over en hub, og der er lys fra begge comps når de er tændt.

Kommentar
Fra : zonker

Dato : 01-07-02 15:37

Hvordan med opsætningen af tcp/ip adresser på de 2 maskiner ??

Er de medlem af den samme gruppe ??

Kommentar
Fra : Try_to_help

Dato : 01-07-02 19:17

hvilke protokoller er installeret???

Accepteret svar
Fra : LEXeBus

Modtaget 20 point
Dato : 01-07-02 23:13

Det nemmeste du kan gøre er at tilføje NetBOUI protokollen og dele en mappe på din PC. Så kan du se dig selv. Din IP-trafik kører så på TCP/IP protokollen, og har intet med den anden at gøre, brug det - indtil du får en DNS fra ADSL'en.

/LEX

Kommentar
Fra : Netrom_dk

Dato : 02-07-02 13:08

Opsætningen er den samme på begge maskiner, dog med to forskelligen kort.
Jeg har en tcp/ip protokol installeret
Jeg vil prøve det du siger LEXeBus, og så vender jeg tilbage

Kommentar
Fra : strarup

Dato : 03-07-02 20:13

Hej Netrom_dk,

når du siger, at du har den samme opsætning på begge maskiner, så er det vel forhåbentligt ikke med den samme IP-adresse, det vigtigste er at dine computere ikke har samme ip-adresse, derudover er det også vigtigt, at de er på samme gateway. Når du siger du har ADSL, går jeg udfra at du har en router… i dette tilfælde er routerens IP nummer som regel gateway’en…

Du ka’ bl.a. på følgende måde få noget at vide omkring dine IP adresser m.m.
trykke på start --> kør --> og så skriv Winipcfg.exe (klik ok)
der kan du blandt andet få dit IP number at vide, samt nogle andre oplysninger om dit Netværkskort.

hvilke klienter, serviceprogram, protokol og kort har du valgt i din konfiguration af netværket?
”Fil og udskrifs deling” skulle gerne være installeret, samt ”klientprogram til Microsoft network”

Jeg havde engang en fandens masse problemer fordi jeg ikke havde fået tilføjet NetBeui. Som LeXebus også nævner, vil det vil være en ret god ide at få den installeret hvis du ikke allerede har gjort det… W2k/WinXP ka' godt virke som regel uden NETBEUI, men hvis de er i Netværk med Win 98 eller WinME, har de som regel altid brug for også at få NETBEUI tilføjet hvis de skal kommunikere sammen.

hvad er det for et netværks kabel du bruger?
Du ska’ huske på at du ska’ bruge forskellige netværkskabler når du forbinder 2 computere direkte til hinanden, end du skal når de skal være forbundet igennem f.eks. en hub eller switch.

Ang. Dns, hvis du har valgt et selskab med en go’ service skulle du gerne havde fået en vejledning med, med de relevante oplysninger, som DNS, gateway m.m.

nogle gange af en eller anden uforklarlig årsag... ka' det også være nødvendigt at installere IPX/SPX, hvorfor ved jeg ikke, men jeg har oplevet netværk der ikke fungerede ordentligt, før de havde fået denne protokol installeret, også selv om NETBEUI allerede var det...

Håber det ka’ bruges…

mvh.

Strarup