/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
Hund i snor.
Fra : Romeren
Vist : 596 gange
75 point
Dato : 11-08-04 23:50

Vi er blevet de nye (forældre) til en ruhåret hønsehund. Han er 11 uger gammel (næsten 12). Hvordan får man sådan en lille sjover til at gå i snor. når vi sætter snor på ham, så sætter han sig ned, og så vil han ikke længere. Der er ikke nogen problemer når der ikke er snor på, men det er jeg ikke særligt tryg ved.

Kommentar
Fra : mango

Dato : 11-08-04 23:55

Der skal masser af tålmodighed og en masse ros..bare fyren flytter sig en cm skal der roses højt og inderligt. Det skal nok komme, bare rolig. I må lokke med godbidder foran og når så hvalpen går et skridt siger i : naaaaai hvor dygtig go hund..og giver en godbid..så går der ikke længe.
Venligst sus

Kommentar
Fra : Lexi

Dato : 12-08-04 00:15

Den fungerer rigtig godt, den som mango skriver med godbidden.
Jeg har selv brugt den meget til min egen hund, når jeg skulle lære ham at følge mig "på plads" ved siden af mig.

Når han sætter sig ned, så stil dig på højre side af ham. Tag en godbid og lad ham få færten af den ved at føre den ned omkring hans næse. Før langsomt hånden op til din mund og smask lidt. Lad være med at se direkte ned på ham, men prøv at "skæve" ned istedet. Når du har fanget hans opmærksomhed med din smasken, går du et skridt frem - stille og roligt - og husk at snoren hele tiden skal hænge løst, du skal ikke hive i ham for at få ham til at gå.

Når han følger dig frem, så skal du gøre som mango skriver - masser af ros og selvfølgelig får han godbidden.

Herefter kan du tage flere og flere skridt frem inden du gir godbidden og til sidst, tænker han slet ikke over at han har snor på - han vil forbinde det med at blive rost og få godbidder.

Når jeg skriver at du skal smaske, er det fordi det er hundes måde at hilse på, og derfor en god måde at fange hans opmærksomhed på - selv om man måske føler sig lidt fjollet i starten.

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 12-08-04 00:36

Det er en mægtig god idé at melde sig til et hvalptræningshold. Der lærer du alt hvad den lille fyr og du har brug for. Både lydighed og aktivering.
Hilsen Jette

Kommentar
Fra : nakuaq

Dato : 12-08-04 07:48

Hej.
Først tillykke med den lille ny
Jeg vil også anbefale jer,at til melde jer på et hvalpehold - det er altid godt - hunden bliver socialiseret på bedste vis og I vil få en masse input.Men du kan som der er skrevet - lokke ham med godbidder også gå bare meget korte ture med ham ad gangen - så skal det nok hurtigt gå fremad med ham,og husk med lys stemme,at rose ham.
En god ting,at bruge er leverguffer.
Mange hilsner og lykke til Dyma
www.narsarsuaq.dk
www.narsarsuaq.dk/mister

Accepteret svar
Fra : trisse63

Modtaget 75 point
Dato : 12-08-04 08:09

Tillykke med hvalpen..

Lufteture skal I nok vente med en tid endnu.. Lad ham lige få ro, og lov til at vænne sig til alt det nye der lige nu sker for ham.. sørg bare for at han kommer lidt ud for at besørge. og brug hellere tiden til at lege med ham, lær ham at kende.
Hvalpemotivation er et godt tiltag, men vent til han er vaccineret, før vil de fleste klubber og organisationer ikke se ham, af hensyn til alle andre hunde på holdet.

I starten er mange småture nok for en lille hvalp. Han har korte ben og de bliver hurtigt trætte..
Motivering er den bedste træning. Ved at finde ud af hvad der lige får din hvalp op i godt humør, et specielt legetøj, godbidder eller ros kan være den bedste motivation til at gøre lige netop det du gerne vil have ham til.. Og et skarpt NEJ vil være en god grænse.. ikke mere.

DCH har glimrende hvalpehold. (kan af erfaring kun anbefale dette. Har med tidligere hvalpe prøvet private tiltag, og kennel klubbens men de kommer ikke nær DCH, men det er en smags og tillidssag )

Forstår godt din bekymring ved at gå uden snor.. En hund er jo et instinktdyr, og følger hurtigt et instinkt frem for dig (hvis du er kedeligere end det der nu kalder på den anden side af vejen)

Et godt råd til at lære hunden at gå i snor er at lade snoren være på .. også hjemme.. Lad ham vænne sig i trygge omgivelser til den der dims du har sat i halsbåndet.. Det er nyt for ham, det vil tage lidt tid inden han accepterer den dersens noget der hænger efter ham..

Kan kun anbefale en tur på biblioteket, der er masser af bøger om hundehold. En bog der er vældig god er "Hundehviskeren" af Jan Fennel.. Den kan jeg varmt anbefale.. Hun har virkelig fat i noget der...

Og ellers god fornøjelse med det nye familiemedlem..Håber I får en rigtig god tid med hinanden.
Nyd den og respekter din hund for det individ det er

Kommentar
Fra : penny

Dato : 13-08-04 11:57

det er alt rigtig gode inlægg, og jeg har ikke meget at tilføje, men en ting er vigtig,
du må ikke gøre noget særligt ud af det når den skal have snoren på, det skal være naturligt, og som Trisse 63 skriver, så start i trygge omgivelser, giv snoren på , og tag den af, som det er en naturlig thing. Husk hvalpen må ikke oplive det at nu skal det ske noget usevanligt.
Penny

Godkendelse af svar
Fra : Romeren

Dato : 14-08-04 21:23

Tak for svaret trisse63.
Vi vil begyde så småt at lære ham at gå med snor på herhjemme, så snart at vi er helt sikre på han føler sig hjemme.