/ Forside/ Karriere / Uddannelse / Mellem uddannelser / Spørgsmål
10  erling_l 510
Matematik her og nu
Fra : hrskitzo
Vist : 291 gange
60 point
Dato : 11-08-04 22:46

Hej experter

Så der der lidt matematik, og da jeg står og skal skrive det ind nu må det meget gerne gå lidt hurtigt. Opgaven:

Bestem en ligning for den linie m, som går gennem punktet P(-6,7), og som er parallel med linien I, der er givet ved

I : 2x-3y+3=0

Resultatet er:

m : y = 2/3x+11

Men kan i hjælpe mig med mellemregningerne?? Please

MVH
Hrskitzo

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 11-08-04 22:49

Her har du alt om matematik (næsten)

http://www.matlex.dk/kurver.html#linieskaering

mvh
jakjoe

Kommentar
Fra : Random

Dato : 11-08-04 23:08

Da linierne er parallelle er hældningerne ens.
Så først bestemmer du hældningen a udfra den rette linies ligning
som har formen : y = a*x + b

2x-3y+3=0
=>
3y=2x+3
=>
y=2/3x+3 ergo hældningen er 2/3

dette indsættes i den rette linies ligning, samme med punktet (-6,7), der skal opfylde ligningen =>

7 = 2*(-6)/3+b
=>
7 = -12/3+b
=>
b = 7 + 4 = 11
a og b, sættes nu ind i den rette linies ligning:
y = 2/3 x + 11

2 streger under facit.

Mvh Random

Kommentar
Fra : christina3018

Dato : 11-08-04 23:08

Jepper... altså først skal du have omskrevet I :

2x-3y+3=0 <=> 3y=2x+3 <=> 3/3y = 2/3x+3/3 <=> y=2/3x+1

Da de skal være paralle skal de have samme hældning, hvilket de også har nu! (2/3)

derefter skal du....øhmn...tænker lige lidt :S (lang tid siden jeg sidst brugte det her)