/ Forside/ Interesser / Dyr / Heste / Spørgsmål
10  jannie73 328
Hvad kan en hest bære?
Fra : Charlotte_J
Vist : 2575 gange
50 point
Dato : 06-06-01 13:55

Da jeg var yngre interesserede jeg mig ikke det mindste for heste, men nu er jeg sidst i tyverne, og kunne faktisk godt tænke mig at lære at ride. Problemet er bare at jeg er overvægtig, og da jeg ingen anelse har om, hvilken vægtbyrde en hest uden problemer kan bære, kunne jeg på nuværende tidspunkt ikke drømme om at sætte mig op på een! Jeg har løseligt forhørt mig i min vennekreds (som heller ingen forstand har på heste), - nogen siger at heste ikke kan klare meget mere end professionel jockey størrelse (hvad - 40 kg?? hihi) - andre, at i det vilde vest kunne heste bære 2 sække guld, fire indianere og et par tipier!?!? Så tænkte jeg, at I måske kunne hjælpe mig med et lidt mere kvalificeret svar. Altså: hvor tung skal man være, før man skal holde sig langt væk fra rideheste? Og er der evt. heste der kan bære mere end andre?
Kærligst
Charlotte

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 06-06-01 13:01

In article <qSoT6.5987$R84.865138@news010.worldonline.dk>, Charlotte_J wrote:
>Da jeg var yngre interesserede jeg mig ikke det mindste for heste, men
>nu er jeg sidst i tyverne, og kunne faktisk godt tænke mig at lære at
>ride. Problemet er bare at jeg er overvægtig, og da jeg ingen anelse har
>om, hvilken vægtbyrde en hest uden problemer kan bære, kunne jeg på
>nuværende tidspunkt ikke drømme om at sætte mig op på een! Jeg har
>løseligt forhørt mig i min vennekreds (som heller ingen forstand har på
>heste), - nogen siger at heste ikke kan klare meget mere end
>professionel jockey størrelse (hvad - 40 kg?? hihi) - andre, at i det
>vilde vest kunne heste bære 2 sække guld, fire indianere og et par
>tipier!?!? Så tænkte jeg, at I måske kunne hjælpe mig med et lidt mere
>kvalificeret svar. Altså: hvor tung skal man være, før man skal holde
>sig langt væk fra rideheste? Og er der evt. heste der kan bære mere end
>andre?

Det kommer helt at paa hvordan hesten er bygget. Der er forskel paa
en spinkel gallop hest, og saa en arbejds hest. Husk ogsaa at store
maend ifoert en tung rustning + lanse + panser til hesten, + ...
Saa burde en hest ogsaa kunne holde til dig. Jeg vil mene at kraftige
heste uden problemer kan holde til 200-250 kg. Pony'er maaske mindre
men voksne ridder jo paa islaendere, saa der skulle ikke vaere noget
problem der.

Og hvis du virkelig er nervoes for hestens helbred, saa kan du jo
altid koere, og stadig nyde en hest. Man kan traekke langt mere end
man kan baere/loefte/... Det er faktisk blevet forsoegt inden for
rumfarten, hvor et rumskip er trukket op af en jumbojet, i stedet
for at haenge under maven/paa ryggen af den.

ion++

--

A picture always lies...

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 06-06-01 13:18

Du skal naturligvis ikke vælge en araber eller pony type (du skriver ikke,
hvad du selv definerer som overvægt eller højde), men en større
varmblodstype over 165 cm skulle ikke have problemer med at bære en person
på f.x. 100 kg.

Ellers kan du jo prøve at komme i kontakt med nogen som har f.x. friesere,
de er også temmelig rolige.

Vejer du langt over 100 vil jeg anbefale dig at tabe dig lidt, hvis det er
muligt. Ikke for hestens skyld, men din egen. Man opnår nemlig en betydelig
bedre balance på hesteryg og ikke mindst mere effektiv ben-kontakt, som du
skal bruge til at styre hesten. Vi kvinder har jo en tendens til runde lår,
og selv et lille nips som jeg kan mærke forskel på, når jeg vejer blot 10 kg
for meget. Smidighed og balance betyder utroligt meget og du får en helt
anden oplevelse og styrke.

Til gengæld tror jeg måske også, at når du bliver bidt af ridningen, vil det
til dels komme af sig selv. Så bare klø på!

Pia

Accepteret svar
Fra : hjr

Modtaget 60 point
Dato : 06-06-01 14:39

Hej

Jeg vil sige at en hest max kan bære 90 kg, hvis det drejer sig om en almindelig ridehest. De tungere racer så som jyder, belgiere og tinkere kan bære noget mere måske op til 100-120 kg.

hilsen hjr

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 06-06-01 18:18

Hej gruppe!
Jeg har en amerikansk fuldblod (traver). Hun er 156 cm og vejer 460 kg. Hun
er spinkel af bygning, men alligevel kan hun da bære en del. Min bror, en
ven og jeg red en tur på hende på ca. 4 km. Det klarede hun ganske godt, vi
vejede da til sammen 160 kg. Så jeg vil mene at det kommer vel an på hestens
bygning om hvor meget den kan klare på sin ryg.

Hilsen Anne

Charlotte_J <Charlotte_J.news@kandu.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:qSoT6.5987$R84.865138@news010.worldonline.dk...
> Da jeg var yngre interesserede jeg mig ikke det mindste for heste, men
> nu er jeg sidst i tyverne, og kunne faktisk godt tænke mig at lære at
> ride. Problemet er bare at jeg er overvægtig, og da jeg ingen anelse har
> om, hvilken vægtbyrde en hest uden problemer kan bære, kunne jeg på
> nuværende tidspunkt ikke drømme om at sætte mig op på een! Jeg har
> løseligt forhørt mig i min vennekreds (som heller ingen forstand har på
> heste), - nogen siger at heste ikke kan klare meget mere end
> professionel jockey størrelse (hvad - 40 kg?? hihi) - andre, at i det
> vilde vest kunne heste bære 2 sække guld, fire indianere og et par
> tipier!?!? Så tænkte jeg, at I måske kunne hjælpe mig med et lidt mere
> kvalificeret svar. Altså: hvor tung skal man være, før man skal holde
> sig langt væk fra rideheste? Og er der evt. heste der kan bære mere end
> andre?
> Kærligst
> Charlotte
>
> --
> Leveret af:
> http://www.kandu.dk/
> "Vejen til en hurtig løsning"
>

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 06-06-01 18:58

Vore små isdyr kan bære personer på op til 110 - 120 kg.
Jeg havde også svært ved at vænne mig til det i starten, da jeg er en stor
pige på mere end 180, og derfor også slæber rundt på mere end de 40 kg en
jockey kan holde sig på

Venligst
Bettina
www.broderigaarden.dk
www.big-time.dk
www.big-time.dk/Aloe%20Vera/velkommen.htm

"Charlotte_J" <Charlotte_J.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
news:qSoT6.5987$R84.865138@news010.worldonline.dk...
> Da jeg var yngre interesserede jeg mig ikke det mindste for heste, men
> nu er jeg sidst i tyverne, og kunne faktisk godt tænke mig at lære at
> ride. Problemet er bare at jeg er overvægtig, og da jeg ingen anelse har
> om, hvilken vægtbyrde en hest uden problemer kan bære, kunne jeg på
> nuværende tidspunkt ikke drømme om at sætte mig op på een! Jeg har
> løseligt forhørt mig i min vennekreds (som heller ingen forstand har på
> heste), - nogen siger at heste ikke kan klare meget mere end
> professionel jockey størrelse (hvad - 40 kg?? hihi) - andre, at i det
> vilde vest kunne heste bære 2 sække guld, fire indianere og et par
> tipier!?!? Så tænkte jeg, at I måske kunne hjælpe mig med et lidt mere
> kvalificeret svar. Altså: hvor tung skal man være, før man skal holde
> sig langt væk fra rideheste? Og er der evt. heste der kan bære mere end
> andre?
> Kærligst
> Charlotte
>
> --
> Leveret af:
> http://www.kandu.dk/
> "Vejen til en hurtig løsning"
>

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 06-06-01 20:26

Charlotte_J skrev i meldingen ...
> Altså: hvor tung skal man være, før man skal holde sig langt væk fra
> rideheste? Og er der evt. heste der kan bære mere end andre?
Islandshester og fjordhester kan bære tungt. Men en kvinne jeg kjenner som
driver fjellridning med islandshest her i Norge fortalte at hun hadde hatt
en mann på ca. 120 kilo med på en tur og hun hadde litt vondt av hesten
da.... Men begge de to rasene jeg nevner bærer i alle fall greit en person
på 100 kilo og vel så det. Det kommer jo også mye an på hvor smidig man er
og hvor lett man følger hestens bevegelser. En person på 100 kilo som lett
følger hestens bevegelser er nok bedre for hesten enn en på 75 kilo som
smeller opp og ned på hesteryggen for hvert skritt hesten tar!

Anne Berit

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 06-06-01 21:56

Hej Charlotte.

Jeg er et hunkøn der er 180 cm høj og tillige kraftigt bygget. Jeg har mig
en dejlig frederiksborghest at ride på. Det er en lidt tung hest i bygning
men vi passer så godt sammen. Jeg holder min vægt lidt nede ved at ride
næsten hver dag. Jeg syntes at du skulle tage ud på f.eks en rideskole og
snakke med dem derude og så se at komme i gang med at ride. Det er jo ikke
alle ryttere der vil ride konkurrencer men der er mange ryttere der bare
hygger sig med hestene. Det er lige så dejligt at stå i stalden og strigle
og nusse med hesten og så får man så mange gode venner/bekendte inden for
hesteverdenen. Skriv endelig i gruppen eller til mig privat på min email
hvordan det er gået og om du er kommet i gang med at ride.

hilsen
Anet
anet@email.dk

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 06-06-01 23:13

En nordlandshest kan uten problemer bære oppimot 90kg (selv utprøvd)
og sikkert endel mer også. Og fjordinger kan bære mange mange kilo.
40kg..det er jo barnevekt.. Tenk på alle voksne menn som rir tynne
spranghester..

"Charlotte_J" <Charlotte_J.news@kandu.dk> wrote in message
news:qSoT6.5987$R84.865138@news010.worldonline.dk...
> Da jeg var yngre interesserede jeg mig ikke det mindste for heste, men
> nu er jeg sidst i tyverne, og kunne faktisk godt tænke mig at lære at
> ride. Problemet er bare at jeg er overvægtig, og da jeg ingen anelse har
> om, hvilken vægtbyrde en hest uden problemer kan bære, kunne jeg på
> nuværende tidspunkt ikke drømme om at sætte mig op på een! Jeg har
> løseligt forhørt mig i min vennekreds (som heller ingen forstand har på
> heste), - nogen siger at heste ikke kan klare meget mere end
> professionel jockey størrelse (hvad - 40 kg?? hihi) - andre, at i det
> vilde vest kunne heste bære 2 sække guld, fire indianere og et par
> tipier!?!? Så tænkte jeg, at I måske kunne hjælpe mig med et lidt mere
> kvalificeret svar. Altså: hvor tung skal man være, før man skal holde
> sig langt væk fra rideheste? Og er der evt. heste der kan bære mere end
> andre?
> Kærligst
> Charlotte
>
> --
> Leveret af:
> http://www.kandu.dk/
> "Vejen til en hurtig løsning"
>

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 07-06-01 09:34

Hej Charlotte.

Du kan rolig finde en kraftig hest, feks fjordhest eller islandske, eller en
jydske hest, de vil kunne bære dig uden problem, jeg er selv overvægt
omkring 35 kg for meget, rider jeg på min fjordhest hun er stærk nok til at
bære mig , jeg vejer 100 kg. Det kan kun bedre hvis man ikke rider så lang
tid feks over 5 km, tror jeg nok hun vil være trætte i ben. Så hold pause
hver feks 30 min så vil benen være udhvile. Ikk?
Jeg tror klart at fjordheste og jydske og islandske er stærkere at bære en
overvægt vel? da jeg var en ung pige havde en handicap pige meget overægt
omkring 140 kg red hun på en blandig af jyskehest og frederiksborger, den
klarede fint. Frederiksborger vil nok også i stand at bære. men er man sååå
overvægt vil jeg synes helst en jydske hest for de er meget stærkere og
meget kraftigere end de andre. Det er bare min mening. Enig med mig??

Karina
"Charlotte_J" <Charlotte_J.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
news:qSoT6.5987$R84.865138@news010.worldonline.dk...
> Da jeg var yngre interesserede jeg mig ikke det mindste for heste, men
> nu er jeg sidst i tyverne, og kunne faktisk godt tænke mig at lære at
> ride. Problemet er bare at jeg er overvægtig, og da jeg ingen anelse har
> om, hvilken vægtbyrde en hest uden problemer kan bære, kunne jeg på
> nuværende tidspunkt ikke drømme om at sætte mig op på een! Jeg har
> løseligt forhørt mig i min vennekreds (som heller ingen forstand har på
> heste), - nogen siger at heste ikke kan klare meget mere end
> professionel jockey størrelse (hvad - 40 kg?? hihi) - andre, at i det
> vilde vest kunne heste bære 2 sække guld, fire indianere og et par
> tipier!?!? Så tænkte jeg, at I måske kunne hjælpe mig med et lidt mere
> kvalificeret svar. Altså: hvor tung skal man være, før man skal holde
> sig langt væk fra rideheste? Og er der evt. heste der kan bære mere end
> andre?
> Kærligst
> Charlotte
>
> --
> Leveret af:
> http://www.kandu.dk/
> "Vejen til en hurtig løsning"
>

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 07-06-01 20:26

Jo længere du kommer sydpå, jo mere vil du se, hvad en hest (et æsel) kan
bære. Husk på det, når du rejser på ferie.

mvh
peter jensen

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 10-06-01 20:15

Hej Charlotte.
Jeg nærmer mig de 100 i fuld udrustning. Startede på en kraftig Haflinger,
og rider nu oldenborg.
Gå du bare i gang.
Dorthe