/ Forside/ Teknologi / Udvikling / HTML / Spørgsmål
10  miritdk 1110
browser størrelse
Fra : Angband
Vist : 546 gange
20 point
Dato : 11-08-04 17:59

ved ikke lige hvor jeg skal ligge dette spørgsmål, da det handler om skærm design og html , men anyway.
skal bruge et bagrunds billede, men er der nogen der ved vor stor et normalt browser vindue er???

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 11-08-04 18:03

høøø.... 800x600 - er vist det de fleste optimerer til - ellers 1024x768

mvh Berpox

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 11-08-04 18:03

høøø.... 800x600 - er vist det de fleste optimerer til - ellers 1024x768

mvh Berpox

Kommentar
Fra : Angband

Dato : 11-08-04 18:09

du misede vist mit spørgsmål , jeg men hvad er den normale størrelse på en internet explore, altså der hvor den viser ting.

Kommentar
Fra : PerOlof

Dato : 11-08-04 18:13

Kigge på http://www.w3schools.com/browsers/browsers_stats.asp så ser du vilke størrelser som bruges, før mig er "normalt" 1024x768 (bruger)

Kommentar
Fra : Angband

Dato : 11-08-04 18:15

ja jeg bruger også 1024x768, men har imellem tiden fundet svaret, så ander ikke hvad jeg skal gøre

Kommentar
Fra : Yude

Dato : 11-08-04 18:20

Der findes mig bekendt ingen store oversigter over, hvilke vinduesstørrelser folk normalt browser med. De fleste statistikker (ovennævnte og thecounter.com inklusive) holder kun øje med folks skærmstørrelser, men der er jo langt fra alle, der browser med maksimerede vinduer.

\Yude

Kommentar
Fra : PerOlof

Dato : 11-08-04 18:21

Jeg anere ikke hellre hvad du skal gøre Men hvis du skal ha den som bagrunds billede til din skærm så kan det ibland vare en ide at lave den kun lidt større en 1024x768,

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 11-08-04 18:29

Størrelse 100% x 100%
Så fylder den alle skærme ud og vises på små skærme.
Eyvind.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 11-08-04 18:31

Snakker vi det indre format = hvad der rent faktisk kan vises i af antal pixels i browservinduet : (Alt der ligger inden for 'rammen'. dvs. - titellinje, - menulinje, - ikoner, - adresselinje, -kanter, - statuslinje, - proceslinje) ???

..eller taler vi om skærm størrelse = opløsning? (Hele skærmen)

2 temlig forskellige ting

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 11-08-04 18:38

angband -> Jeg tror du efterlyser den værdi, der kan nås med innerWidth & innerHeight :

1.) http://www.mozilla.org/docs/dom/domref/dom_window_ref28.html
2.) http://www.mozilla.org/docs/dom/domref/dom_window_ref27.html

..værdierne kan nås fra et javascript : http://www.quirksmode.org/js/winprop.html'

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 11-08-04 20:16

Her er et fremragende værktøj der kan bruges til at måle løs på skærmbilleder både i pixels og cm. Det må lige være noget for dig.
http://www.spadixbd.com/freetools/jruler.htm

Kommentar
Fra : Harlekin

Dato : 12-08-04 09:38

Løsningen på dit spørgsmål er:
en kombination af hvilken opløsning de fleste bruger minus hvor meget plads toolbar'en i en standardinstallation af IE bruger (3 "linier"). Højden, i pixels, af en toolbar linie afhænger selvfølgelig af skærmopløsningen.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 12-08-04 10:48

..og det kan han måle helt præcist med den ruler (lineal) han fik link til

Kommentar
Fra : Harlekin

Dato : 12-08-04 13:03

Eller ved at smide et screenshot ind i photoshop.. der er mange muligheder.

Et godt tip til webdesign i photoshop er at have et layer med en kopi af en IE browser (med indholdet af browseren transparent). På den måde kan man se hvordan designet tager sig ud i IE og hvormeget plads der er vertikalt osv.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 12-08-04 13:04

Jeg kan se der har sneget sig et ekstra tegn ind i mit sidste link, så her kommer det igen :

http://www.quirksmode.org/js/winprop.html

</MOLOKYLE>

Accepteret svar
Fra : molokyle

Modtaget 20 point
Dato : 12-08-04 21:12

Her er et script der giver dig et browser vindueys indre koordinater og fortæller; hvor henne på siden. Ydermere gøælder det også, hvis du gør browser vinduet mindre.

Kode
<html><head>
<title>Window width and height</title>
<script type="text/javascript">
<!--
function BwindowWidth()
{
if (window.innerWidth) return window.innerWidth;
else if (document.body && document.body.offsetWidth) return document.body.offsetWidth;
else return 0;
}

function BwindowHeight()
{
if (window.innerHeight) return window.innerHeight;
else if (document.body && document.body.offsetHeight) return document.body.offsetHeight;
else return 0;
}

function recal()
{
if (Width != BwindowWidth() || Height != BwindowHeight())
window.history.go(0);
}

/*initialization for NetScape */
if(!window.Width && window.innerWidth)
{
window.onresize = recal;
Width = BwindowWidth();
Height = BwindowHeight();
}

//-->
</script>
</head>
<body>
<script type="text/JavaScript">
<!--
/*initialization for Internet Explorer !!! Leave this funtion between the body tag */
if(!window.Width && document.body && document.body.offsetWidth)
{
window.onresize = recal;
Width = BwindowWidth();
Height = BwindowHeight();
}
//-->
</script>

<script type="text/javascript">
<!--
document.write("- Width: "+Width +"<br>- Height: "+Height);
//-->
</script>
</body></html>

</MOLOKYLE>

Godkendelse af svar
Fra : Angband

Dato : 02-06-05 11:02

undskylder først nu jeg acceptere...

Jeg ryder lige op i mine gamle spørgsmål

Tak for svaret molokyle.