/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
firmaklager
Fra : ghosty
Vist : 1083 gange
78 point
Dato : 11-08-04 09:00

1) Er der nogen der kan oplyse mig hvor på internettet der findes legale sider hvor man kan offentlige navne over firmaer som har udvist groft adfærd over for køber m.v?

Kommentar
Fra : Better_Performance

Dato : 11-08-04 09:06

Det er ikke tilladt at hænge nogen ud offentligt

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 11-08-04 10:22

Omvendt, jeg har været i kontakt med registertilsynet vedrørende et firma
som på deres hjemmeside publicerede navn og adresse på "dårlige betalere"
Det er forbudt.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 11-08-04 10:54
Kommentar
Fra : tedd

Dato : 11-08-04 16:01

Hvad med forbrugerklagenævnets firmacheck?
http://www.forbrug.dk/klage/klagesager/firmatjek/

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 11-08-04 16:05

>Better - er det ikke?

Det er vel tilladt at ytre sin utilfredshed med firmaer så længe der ikke er tale om krænkende udtalelser.

Når eksempelvis FDM advarer mod B.T. bilsalg - så er det ikke lovligt, eller ???

Også fødefarekontrollen hænger alle ud, såvel glade som sure smileys.... søg bare i dit eget område: http://smiley.fdir.dk/Smiley.aspx?view=Simpel

Man skal bare huske, altid at være velformuleret og have sin dokumentation i orden inden man kaster sig ud i at advare andre mod det eller de firmaer.

Man skal altid udvise "rettidig omhu" - så er chancen for at blive snydt og bedraget mindre...

mvh Berpox

Kommentar
Fra : ghosty

Dato : 11-08-04 23:29

Foreløbig tak for jeres indlæg.
Formålet med at nævne et firmanavn som jeg har meget dårlig erfaring med er netop at advare andre mod at købe deres produkter/service. Når jeg investerer ca. 32.000 kr i et stokerfyr som aldrig har fungeret, ja så mener jeg helt klart at det er min pligt at advare andre forbrugere i at kommer i samme uheldige situation.
I en anden uheldig situation oplever jeg at advokater opfatter vores almindelige borgeres pengepung som "et ta` selv bord" uden respekt for sig selv. I den forbindelse ønsker jeg egentlig bare at kunne gå ind på et dertiloprettede website hvor brugerne kan se hvordan advokater, tandlæger, dyrlæger og gud ved hvem tar` sig mere end godt betalt for deres "ydelser". Hvis ikke sådanne websites findes kunne jeg da godt finde på at oprette et.
De 2 omtalte situationer her vil da blive indgivet til forbrugerklagenævnet og advokatnævnet, men disse klager kan jo ikke advare andre om hvor de skal være på vagt!

Kommentar
Fra : Better_Performance

Dato : 12-08-04 07:53

Årdagen til at den slags ting kan balancer epå kanten af loven er jo at der som regel er tale om enkeltstående tilfælde, der er jo som forbruger sjældent tale om så mange dårlige oplevelser at der er statistisk grundlag for at vurdere om det er virksomhedens generelle forretningsform at behandle kunder dårligt.

Når FDM eller Fødevarekontrollen, eller andre interesseorganisationer foretager den slags har de jo som oftest indsamlet klager eller historier i en periode og fra flere end en enkelt forbruger

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 12-08-04 10:33

>Better - rigtigt (bortset fra at fødevarekontrollen altid kommer på uanmeldte besøg - de kan dog også rekvireres....)

Men essensen er, at det IKKE er ulovligt at ytre sin utilfredshed med et firma - man skal blot huske på ikke selv at kaste med sten.....man ender bare med en sag på halsen for krænkende eller injuriende udtalelser....

HK forsøgte på et tidspunkt at blackliste dårlige arbejdsgivere for at skåne unge mennesker - datatilsynet kom på banen...og det hele endte med, at ord som blacklistet m.m. ikke måtte indgå på siderne.

Læs det hele her: http://www.b.hk.dk/nyhed.asp?id=7

> ghosty - det er nok kun via forbrugerklagenævnet at din(e) klage og afgørelse kan komme frem p.t.

mvh Berpox

Accepteret svar
Fra : BjarneD

Modtaget 78 point
Dato : 14-08-04 13:50

Hvis du er 100 % sikker på at du kan bevise dine påstande så kan du jo bare gå i gang, men i en injuriesag på baggrund af offentliggørelse på Internettet vil du som anklaget skulle bevise din uskyld fordi du jo rent teknisk selv er startet med at anklage selv om det ikke er i retten.
Det er jo den lille "hale" der er på ytringsfriheden, man skal kunne dokumentere sine påstande når de er ærekrænkende.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 14-08-04 13:57

Du vil selvfølgelig kunne lave en hjemmesidde hvor du opremser faktiske dokumenterede forhold og så lader læserne vurdere. Det var det der i sin tid skete da enAlfa Romeo ejer lavede en hjemmeside om fejl og mangler og den måde det blev håndteret på. Bilimportøren forsøgte med fogedforbud, men det holdt ikke fordi det var faktaoplysninger.

Jeg tror aldrig man kan få andre til at gøre det da den der lægger en side ud kan drages til ansvar.
Prøv at se alle forbehold på linket i bunden af denne side.

Kommentar
Fra : ghosty

Dato : 14-08-04 14:06

Hej BjarneD. Jeg har fra starten opgivet at lave dagbog over alle uregelmæssighederne, for så ville dagbogen være blevet til et større hæfte, men jeg ved at såvel VVSfirmaet (som jeg mener er løbet fra deres ansvar ved at lukke firmaet - ændre navn - og så ellers køre videre derud) som fabrikanten, begge har mange notater liggende som ville kunne bekræfte de mange problemer samt besøg der er blevet aflagt. Sandsynligvis vil de ikke ligge dem frem. De eneste vidner i denne her sag er jo os selv som så ikke bliver værdsat. Jeg kan højst via tidligere mails måske hente nogle "beviser" frem. Situationen er den at fabrikanten (som bruger bl.a. VVSfirmaet her til at videresælge og opsætte stokerfyrene) har op til flere gange haft en salgskonsulent nede og forsøge at "ændre" på fyret så vi kunne få løst problemet, men det hele blev bare ikke bedre og sluttelig fik jeg at vide at jeg må indse at jeg selv skal bekoste yderlige fremover for montørbesøg på trods af at jeg altså HAR investeret 32.000 kr i det stokerfyr som så aldrig har fungeret optimalt.
Jeg bliver altså nød til at betale for yderlige eksperimenter og det mener jeg er helt hen i vejret og mere end urimelig. Hovedproblemet er uden tvivl at systemets processor er stået af og så ved jeg godt hvor det bærer henad.

Godkendelse af svar
Fra : ghosty

Dato : 26-11-04 21:01

I får tak for indlæggene. God weekend.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 26-11-04 21:10

Jeg er bange for, at du langt fra er den eneste der oplever resultatet af konkursrytteri hvor man løber fra ansvaret ved, at erklære sig konkurs. Ingen trøst, men hvorfor ikke skrive til et folketingsmedlem du respekterer og bede denne om at gøre noget for at få ændre lovgivningen så man ikke kan starte igen før man har udredt sine løbende sager.

Kommentar
Fra : ghosty

Dato : 26-11-04 21:22

Hej BjarneD. Præcis den tanke har jeg også gjort mig, og jeg vil helt sikkert kontakte et folketingsmedlem inden længe.