/ Forside/ Interesser / Hus og have / Til- og ombygning / Spørgsmål
10  McBobo 1070
Nyt/forsænket gipsloft i badeværelse
Fra : baksen
Vist : 8215 gange
75 point
Dato : 10-08-04 14:32

Havde tænkt mig at montere lægter, hvorpå nye gipsplader skulle monteres (forsænket under eksisterende gammelt pudset loft).
Sendte et familiemedlem i Silvan for at købe lægter - blev overbevist om at man skulle bruge STÅLREGLER ..... affandt mig i første omgang med "eksperten's" råd.

Meeen er det korrekt at der skal bruges stålregler i vådrum - der er tale om loft ikke om vægge i vådzone ..... ????

Er lidt træt af at skulle ud og investere i pladesaks hvis det er unødvendigt ... *G*

På forhånd tak for info/tips.... *S*

Kommentar
Fra : thulin

Dato : 10-08-04 14:38

Der er ikke nogen krav til loftet i vådrum.
Du må gerne bruge skillerumslægter (træ) til loftet.

Du må også bruge skillerumslægter (træ) til væggene i vådrum, bare der er 2 lag vådgips plader på.

Men loftet er der ingen krav til, du må bruge trælægter, samt alm gips plader.

De anbefaler bare stål regler, da man siger de er nemmere at arbejde med, personligt bruger jeg hellere træ, det er langt hurtigere at arbejde med, dog skal det siges at stål altid har samme størrelse og aldrig er skæve.

Du skal lige være opmærksom på at du husker at få ført dit strøm med ned i det nye loft. Du må IKKE lave samlinger imellem det nye og gamle loft. (alle samlinger skal være tilgængelige.)

Kommentar
Fra : thulin

Dato : 10-08-04 14:49

Der er faktisk ingen lovkrav, at man SKAL bruge stål til gipsvægge.

Hvis du tager lovgivningen for småhuse, er loftet slet ikke nævnt under vådrum. Så i princippet kan du sætte kraftigtsugende franskbrød loft op med limpistol, hvis du havde lyst <:-/

Kommentar
Fra : bennymanden

Dato : 10-08-04 15:39

Hej baksen !
Som thulin skriver, så kan du fint bruge træ under dit gipsloft.
Nu ved jeg ikke hvor meget du sænker dit loft, men den bedste løsning ville være lidt lægter på tværs af rummet, måske med 70 - 80 cm mellemrum, og så ganske almindelige 3/4" forskallingsbrædder på disse lægter, du skal huske ikke at have for langt imellem de steder hvor du kan fastskrue dine gipsplader.
Du kan evt. også lægge en alu-kraft på disse forskallingsbrædder som dampspærre, du kender det sikkert, det er det der sølvpapirslignende, det skal vende med den blanke side ned mod rummet.
Held og lykke med projektet

mvh Benny

Kommentar
Fra : baksen

Dato : 10-08-04 16:08

Tak for hurtige og klare svar ...... jeg er overbevist om, at I har ret, meeen ville gerne kunne dokumentere det overfor "eksperten/fjolset" i byggemarkedet ....
d.v.s. en form for henvisning til Bygn.reglementet, som Benny er inde på, hvis det er muligt ? *S*

Kommentar
Fra : thulin

Dato : 10-08-04 16:17

På følgende hjemmeside ligger lovgivningen som jeg henviser til, den hedder småhus reglementet, og er den lovgivning alle paraselhus ejere skal følge.

http://www.thulinsite.dk/smaahus.pdf.

Jeg kan ikke huske det oprindelige link, med det kan du finde på før nævnte hjemmeside.
Så har du alle 700 sider lovgivning i hånden.

Accepteret svar
Fra : thulin

Modtaget 75 point
Dato : 10-08-04 19:39

Der var lige et . for meget.

http://www.thulinsite.dk/smaahus.pdf

Godkendelse af svar
Fra : baksen

Dato : 11-08-04 13:10

Tak for svar og link - "problemet" er bare, at loft i vådrum ikke er omtalt i reglementet, men lad det nu ligge *S*

Tak for hurtige og præcise svar fra såvel Thulin som Benny ....