/ Forside/ Interesser / Dyr / Fugle / Spørgsmål
10  jakjoe 695
svale angreb
Fra : ghosty
Vist : 1517 gange
50 point
Dato : 10-08-04 10:30

Hjælp! Vi kan ikke holde svalerne ude fra vores maskinhus hvilket resulterer i at alt hvad vi har stående derinde bliver overlortet med et kæmpe svineri som resultat. Det kan ikke nytte at isolere samtlige sprækker da vi har nogle store kompressorer som skal arbejde en del.
Vi har selvfølgelig forsøgt at blokere de "huller" der måtte være, men jo selv den absolutte mindste sprække kan de komme ind af. Hvad pokker kan vi gøre ved problemet. Vi drukner snart i svalelort. Hjælp.

Accepteret svar
Fra : molokyle

Modtaget 60 point
Dato : 10-08-04 10:34
Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 10-08-04 12:33

Jeg har også svaler i mit udhus (gammel lade) og jeg syntes de er hyggelige og det er imponerende at se deres flyvefærdigheder.
Jeg har ophængt en engangspressenning tværs over loftet og den opsamler det meste da jeg har sørget for at den dækker redeplads og hanebånd hvor de normalt sidder.
Pressenningen er ikke tæt til siderne så der er masser af luftgennemgang.
Det kan da også være at du kan finde på noget der er smartere, men det virker hos mig.

Kommentar
Fra : qfha

Dato : 10-08-04 13:19

Hvor er de skønne disse nysgerrige, charmerende og smukt kvidrende fugle. Og hvor skider de over det hele. Det har du ganske ret i. Jeg forsøgte på et tidspunkt at tage kampen op, men har resigneret. Istedet dækkes de ting til, som ikke må blive beskidte, og efter sæsonen spuler jeg resten rent.

Kommentar
Fra : ghosty

Dato : 10-08-04 13:27

BjarneD + gfha. Jo vi elsker skam også dyrene og beundrer deres natur, men problemet her er at vores bygning er OVER 500m2 og der er meget højt til loft så en overdækning og lignende er næsten umulig at håndtere. Jeg tror molokyles link giver os en idè om at hænge noget op i loftet (strimler eller lignende) som larmer og svinger frem og tilbage. Til næste "svalesæson" vil vi forsøge at undgå at de kommer til at bygge reder. Vi har fårehuse og andet hvor de er og hygger sig gevaldigt sammen med fårene iøvrigt.

Jeg er stadigvæk meget åben for yderlige idèer og kommentarer:)

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 10-08-04 13:34

Ja det er jo lidt større end mine 115 kvm. der jo taget et par af de største pressenninger, men hvad med at nøjes med letvægtspresseninger de steder hvor problemet er størst. Jeg lagde mærke til da svalerne kom, at de havde kampe om hvem der måtte bo der og så vidt jeg kunne se var der kun plads til to par hos mig, men det kan jo være at du har rigtigt mange par.

Kommentar
Fra : ghosty

Dato : 10-08-04 15:13

BjarneD> ja det er præcis det vi har. Nærmest en koloni. Det er næsten umuligt at håndtere et stort maskinhus med presseninger hvor lofthøjden er stor, også fordi de kan komme ind både over og under eventuelle presseninger. Samtidig skal ventilationen være så god som mulig p.g.a. vores kompressorer.
Jeg arbejder videre med idèen om at hænge noget larmende ned fra loftet. Måske med noget klokkelyde eller hvad ved jeg??

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 10-08-04 15:34

Jeg har lige stået og arbejdet i mit udhus og brugt forskellige støjende maskiner hvilket ikke anfægter svalerne.
Når flyvende svaler skider (hvis de gør) så ser det for mig ud til at være begrænset hvorimod det er galt under reder og de steder hvor de sidder. Nå, men nu har du da lidt forskellige idéer at arbejde med og jeg tror såmænd du skal kombinere det lidt alt efter hvad der er mest praktisk.
Jeg ved ikke om det hjælper at fjerne reder for jeg har en gammel vandpumpe på gårdspladsen som mejserne gerne vil lave rede i og det var utroligt at se de anstrengelser der blev gjort for at forsøge at komme forbi den sten jeg havde lagt over hullet til pumpestemplet.

Godkendelse af svar
Fra : ghosty

Dato : 11-08-04 13:07

Tak for svaret molokyle. Det bliver dit tip i artiklen som vil blive prøvet af. Tak til BjarneD for dine gode indlæg:)