/ Forside/ Interesser / Hus og have / Murerarbejde / Spørgsmål
10  janik 840
NORDVÆG
Fra : kipumi
Vist : 796 gange
105 point
Dato : 09-08-04 15:49

Min datte rhar købt et faldefærdigt gammelt hus, der er mange ting i vejen, nu begynder jeg ved murene.
Nordvæggen er kold og våd (det avr den i al fald tidligere) nu har vi så pillet 7 lag gammel tapet af, inden under sidder der nogle store brune plader (uden huller) de ligner sådanne nogle 2 cm tykke pap. Dem har vi også taget af, nogle af dem, da det er hårdt for os. På bagsiden af disse plader er der, tror jeg nok noget skimmelsvamp, men der er ikke noget at se på muren.
Hvad skal der nu ske, nogle siger, at væggen skal vandskures, andre noget helt andet, jeg aner ikke, hvordan jeg skal hjælpe hende.
Har I et godt råd. Et barn er 1½ endnu et på vej. Det skal jo være nu. Værelset (det eneste foruden stuen) kan jo ikke benyttes, som det er.
Men hvad gør vi. Der er ikke penge til håndværkere.
Hvilket emne hører under spørgsmål med med skorsten/brændeovn, er det også "murersiderne"
Mange hilsner lyng18

Kommentar
Fra : A.C.Rosmon

Dato : 09-08-04 17:20

Isoler huset ordentligt, men ikke for tæt. kan der komme luft til muren ude i haven, eller er der et vildnis, som i skal gøre lidt ved.

Husk ved isolering, skal fugtspæren side på den varme væg.

Kommentar
Fra : bgram

Dato : 09-08-04 17:46

Vandskuring er overhovedet ingen god ide, det får i kun større fugt problemer af. Hvis muren står i facade sten, er det måske en ide at fuge siden om. Som A.C. skriver, så sørg for at muren er fri for bevoksninger, da det ikke er sundt for muren. Fugtproblemerne kan skyldes mange ting. For at give et bedre råd kunne det være interessant at vide, hvor ca. på muren fugtproblemerne findes.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 09-08-04 17:53

De gamle bløde plader skal helt af.
Derefter skal i finde ud af, om væggen er fugtig fordi fuger eller murværk er for dårligt og utæt.
Evt skal den fuges om eller vandskures.
Derefter skal muren isoleres og der skal sættes dampspærre op (ikke af plastic) og til slut vægbeklædning.
Muligvis skal I også få undersøgt om fugten kommer op fra gulvet mellem mur og gulv.
Det er især vigtigt, når det skal være børneværelse, at få fugten væk, idet skimmelsvamp altid følger af fugt og det er særdeles usundt.
Det er også skimmelsvamp der giver en muggen/hengemt lugt.

Kommentar
Fra : kipumi

Dato : 10-08-04 10:33

NORDVÆG
Jeg glemte at skrive at huset er et pudset hus. Måske var det vigtigt, og nu ved jeg ikke om svarene alligevel kan bruges ??
Undskyld!! Jeg har ikke megen forstand på huse.
Mange hilsner
kipumi

Accepteret svar
Fra : Jorgen_ros

Modtaget 105 point
Dato : 10-08-04 21:25

Det er et gammelt og faldefærdigt hus skriver du, så jeg vil skyde på at ydervæggen er en massiv teglvæg og har været isoleret med cellotexplader. (blev brugt efter krigen og hen i 50'erne)
De skal først og fremmest fjernes helt og aldeles og væggen skal skrabes/fejes helt ren og tørre ud.

Der er jo en grund til at væggen er fugtig og i er nødt til at finde årsagen først og fremmest.
Her får du lidt ledende spørgsmål.

Er væggen jævnt fugtig på hele overfladen eller er det værst ved loft eller ved gulv.
Er der revner i facadepudsen og er den sund (hård, fast og uden hule lyde når i banker på den)?
Er den indvendig puds fast eller smuldrer den?
Er taget tæt?
Er der mon papindlæg mellem mur og sokkel?
Er der fornuftig ventilation i rummet?
Har rummet altid været opvarmet og hvordan?

I skal være helt sikker på, at der ikke kan trænge vand ind udefra eller suges fugt op fra soklen, før i tænker på at lave en indvendig isoleret væg. (dampspærren kan i øvrigt udmærket være en 0,15 mm plastfolie).
Ved at isolere invendigt, så sænker i temperaturen i ydervæggen og hvis den stadig er fugtig kan i risikere frostsprængninger til vinter. Ved gulv og loft sakl i være opmærksom på at i lukker noget gulvet og loftet inde i den nye konstruktion og kan i værste fald risikere råd.

Når i/hun har købt et så gammelt og faldefærdigt hus med fugtproblemer, burde der være penge tilovers til en fornuftig istandsættelse.
Jeg vil på det kraftigste anbefale jer, at få en proffesionel til at vurdere tingene på stedet (gerne en med lidt teoretisk baggrund), det kan meget vel vise at være det billigste til sidst.

ikke hule områder Har rummet været brugt til beboelse, altså opvarmet?
Kontroller om der kan trænge fugt ind ved taget

Kommentar
Fra : A.C.Rosmon

Dato : 10-08-04 22:25

Er den udvendige puds i orden ? Er muren ved attørre ud i disse varme dage? Det er nu du skal have "den udvendige skal" gjort tæt, så du ikke får de store problemer til vinter. Du skal dog gøre muren våd, hvis du reparerer eller pudser.

P.S. står grundvandet højt?

Kommentar
Fra : kipumi

Dato : 11-08-04 10:24

Ok, jeg ved ikke, hvor faldefærdigt, huset er. Jeg er ikke husvant. men her kommer nogle oplysninger om huset. Efter købet, har de af naboer fået oplyst, at huset ikke har været brugt til andet end somemrhus, altså har det nok ikke været opvarmet om vinteren. Men stået koldt og fugtigt hen. Det kan jeg ikke vide. Gulvet i stuen (en lang smal en) .Der ikke noget andet end betongulv i køkkenet. Køkkenet er lillebitte, der står fyret også. Hvis huset ikke har været brugt til opvarmning i vinterhalvåret, kan det måske være derfor det er så fugtigt. På den andenside, har de boet der i to år. Men der har de måske heller ikke haft varme på, da rummet jo ikke bruges ?;Det må jeg jo lige have rede på. Svært er det, men min datter har ikke internet, så jeg er den der prøver at hjælpe hende, før hun helt fortvivler.
Hvis nogen kender en , der har husforstand, kunne han måske overtales til at komme med og se på huset. Han skal selvfølgelig ikke gøre det gratis. Jeg må finde på noget.

Efter at have brugt brændeovnene , den første vinter, kundgjorde skorstensfejeren, at skorstenen var ulovlig. Den var fuld af løbesod, og der skal lægges isokern i.
Taget er tæt, der har i al fald ikke under denne sommers kraftige regnskyl været noget som helst fugt, der er trængt ind den vej.
Desværre er der ingen penge til vedligeholdelse. Jeg vil gerne hjælpe dem, men med fire børn, og ingen husforstand, er det jo umuligt, også økonomisk. Hvordan får jeg fat i en professionel murer/og skorstensfejer, der kan give et par gode råd. Jeg har ringet til en skorstensfejer i nærområdet, og fået at vid,e at han skulle have 380 + mons for at køre de 3 km, ud og se på hendes skorsten. Er der nogen der kender en skorstensfejer eller murer i nærheden af Hvalsø/Kirke Saby??

Godkendelse af svar
Fra : kipumi

Dato : 12-08-04 11:03

Tak for svaret Jorgen_ros.
Jeg har skrevet en ny kommentar til spørgsmålene. Men er stadigvæk meget i vildrde, hvordan jeg skal hjælpe.
Men tak -
kipumi