/ Forside/ Interesser / Hus og have / Til- og ombygning / Spørgsmål
10  McBobo 1070
ansøgning om byggetilladelse
Fra : scandinavia
Vist : 428 gange
100 point
Dato : 09-08-04 06:13

Hejsa

Min kæreste og jeg vil om 1-2 år købe min bedstemors hus.
Er det mulig på forhånd at søge byggetilladelse (evt mm.) i vores navn? Eller er det muligt at min bedstemor søger det, og at vi så efter salget stadig kan gøre brug af tilladelsen?
-hvis der er nogle der har nogle fif eller tips man skal være opmærksom på i sådan en situation er jeg også meget interesseret i dem.

Kommentar
Fra : Tikker

Dato : 09-08-04 07:38

Hej!
Det er lidt mystisk hvad du spørger om? En byggetilladelse vedrører nybyggeri eller eventuelt ombygning. Hvad er formålet med at søge om det op til 2 år i forvejen? Selv om kommunerne har travlt i øjeblikket er der normalt kun 1 - 2 måneders ekspeditionstid så hvad skal I bruge tilladelsen til så længe i forvejen? Der er også stor sandsynlighed for at I laver noget om undervejs og så er det jo ret besværligt og koster penge at skulle lave byggetilladelsen om eller have en ny. Så forklar lidt om hvad det er I vil.

Kommentar
Fra : scandinavia

Dato : 09-08-04 08:05

Grunden til vi vil søge nu, er at vi har store planer om ombygning. Vi er derfor ikkehelt klar over om vi kan få lov til at bygge som vi gerne vil. Såfremt vi ikke kan det, vil vi overveje om vi virkelig vil købe huset.
Derfor vil vi gerne vide det i forvejen?

Accepteret svar
Fra : Tikker

Modtaget 100 point
Dato : 09-08-04 08:13

Hej igen!
Det behøver I ikke en formel byggetilladelse til. Hvis man laver en god beskrivelse med tegninger eller skitser, kan man normalt gå op i Teknisk Forvaltning og få en udtalelse om det kan accepteres og ofte også nogle gode råd om løsningen.

Kommentar
Fra : pallenoc

Dato : 09-08-04 09:07

En byggetilladelse gælder i LANGT de fleste tilfælde ét år fra udstedelsesdatoen til byggeriet meldes færdigt. Gør som Tikker foreslår: henvend jer på teknisk forvaltning om jeres (bygge)planer evt. med skitser og tegninger på den pågældende ejendom/matr.nr. Her vil der givetvis være en vejledning om hvordan jeres projekt skal "gribes an" og om der er evt. servitutter der umuliggør/vanskeliggør om jeres planer kan gennemføres (eksempelvis om der er langt nok til naboskel ved tilbygning, højde på en evt. etageforøgelse osv.)

Held og Lykke!!!

Mvh
Palle Jensen

Godkendelse af svar
Fra : scandinavia

Dato : 09-08-04 09:14

Tak for svaret Tikker.