/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Indelukket lugt
Fra : Cristina2004
Vist : 7731 gange
40 point
Dato : 08-08-04 09:56

Sidste vinter stod vores hus tomt og uopvarmet en meget stor del af tiden. Min mand var hver 14. dag hjemme i 2-3 dage og rejste derefter bort igen. Der begyndte så at komme en dårlig lugt i huset af indelukket, gammel hus i den mellemste etage af huset (består af kælder, mellem-etage og 1. sal). På denne mellem-etage ligger stue, køkken, bad og 1 soveværelse. Jeg troede, denne lugt ville forsvinde, når vi igen tog huset i brug og fik luftet grundigt ud, men nu - 3 måneder senere - er lugten der fortsat. Vi mærker det, når vi har været borte en hel dag, og døre og vinduer dermed har været lukkede. Huset er ikke beskidt. Gardiner har jeg vasket i år igen. Gulvtæpperne blev vasket sidste år. Men der er fugt i kælderen. Alligevel mærker vi ingen lugt f.eks. tæt ved trappen, som kommer op fra kælderen. Og heller ikke oppe på 1. sal. Hvad kan jeg gøre for at blive denne lugt kvit??? Fugtproblemet arbejder vi på sideløbende.

Kommentar
Fra : Better_Performance

Dato : 08-08-04 10:14

En lille fidus jeg lærte for nyligt er at stille små skåle med vanille sukker rundt omkring, det suger en masse dårlig lugt, man skal bare huske at skifte dem ud med et par ugers mellemrum

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 50 point
Dato : 08-08-04 10:25

Noget rigtigt svar kan jeg ikke give. Når først den lugt er kommet, er der ikke meget at gøre. Den vil dog blive svagere med tiden.
Den sidder i alt, møbler tæpper o.s.v.
Selv om tøj vaskes flere gange bliver den lugt hængende.
Og det er helt sikkert den manglende opvarmning der er skyld i problemet. Og selvfølgelig fugtproblemet i kælderen. Og det at der i perioder har været en i huset, hvor jeg formoder der har været varme på, har kun gjort det værre p.g.a temperaturskift og deraf følgende kondensfugt-dannelse.
Så I er desværre også nogen af dem, der finder ud af, at man absolut intet vinder ved at spare på opvarmning.

Det eneste råd jeg kender som måske kan hjælpe, er at vaske med eddikevand, og sæt nogen skåle rundt omkring med eddike. Det kan tage noget af lugten.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 08-08-04 10:45

Lige en tilføjelse.
muggen/hengemt/gammel lugt skyldes skimmelsvamp.
Så hvis I har sorte "fugtskjolder" kan I vaske det med Rodalon.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 08-08-04 11:40

Dovasforslag med eddike har jeg også prøvet og det virker.

Kommentar
Fra : metteto

Dato : 08-08-04 18:37

Eddike forslaget er det bedste. Husk for guds skyld at tømme samtlige skabe, og rykke alle møbler ud fra væggen, fro at sikre jer at der ikke gemmer sig skimmelsvampe eller andre giftigheder. God arbejdslyst, (Tæpper kan sprayes med eddikevand)

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 08-08-04 18:57

Eddike eller gerne eddikesyre i skåle rundt omkring. Lad være med at sprøjte tæpper med det, det tager en evighed at blive fri for det igen. Sådan at hele hytten lugter som et eddikebryggeri i et et halvt til et helt døgn. Ud med stinkerne og ind med gennemtræk. Men fjern også årsagen, hvadenten det er svampe eller baktusser, der mæsker sig i et eller andet.

Kommentar
Fra : Cristina2004

Dato : 08-08-04 20:26

Vaske med eddike.... vil det sige, vaske vægge, møbler og alt hvad som overhovedet kan vaskes??

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 08-08-04 20:52

I har vel sørget for at fylde vandlåse op med vand igen. Og checket, at der ikke er sprængt nogen vandlåse. At lade et hus stå tomt en vinter er jo lidt af et vovestykke, hvis ikke man har varme på. Så mit forslag er at kigge efter, mærke efter neden under alle steder, der har været vand i vinter: Omkring vandrør, varmerør, faldstammer. vandlåse, WC-kummer, under håndvaske, køkkenvaske, brusekabiner osv osv. At en WC-kumme bliver frostsprængt på 1. sal, kan først og fremmes mærkes i stueetagen. Kig osse efter på gæstetoilettet, selv om I ikke bruger det.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 09-08-04 00:59

Ja, så meget som muligt skal vaskes, og kig under evt. tæpper, bag møbler o.s.v. efter fugtpletter, for det er skimmelsvampen der giver den mugne hengemte lugt.
Og hvis jeres hus i forvejen er et "koldt" hus, hvor der let kommer til at føles Klamt/koldt, vil det være en god ide at varme det godt igennem samtidig med grundig udluftning. og især hvis det gode sommervejr ikke fortsætter.

Godkendelse af svar
Fra : Cristina2004

Dato : 09-08-04 14:26

Tak for svaret dova.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 09-08-04 15:01

Håber I får bugt med problemet
dova