/ Forside/ Teknologi / Netværk / TCP/IP / Spørgsmål
10  Fijala 1204
Kompliceret netværk
Fra : saraintheskies
Vist : 324 gange
50 point
Dato : 06-08-04 15:32

Vi skal dele en internetforbindelse mellem 3 computere,MEN: 2 af computerne skal på deres eget netværk, sådan så der kan deles filer mellem disse, mens den 3 bare skal have adgang til nettet. Hvad er den mest simple, men sikre konfiguration af dette? Har både switch og router. De to computere, der skal i netværk sammen kører på XP - den tredje Windows NT.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 06-08-04 16:18

Hvis routeren har indbygget switch til 3 eller flere porte behøver du kun den.
Anvend TCP/IP protokollen til Internetopkald og insttaller IPX/SPX protokol på de maskiner der skal se hinanden.
navngiv arbejdsgruppen så den er ens del nødvendige mapper.
Du kan i princippet køre DHCP på alle tre TCP/IP protokoller, men en fast IP på netkortet vil være bedst i længden.
Du kan deaktivere Netbios over TCP på de med IPX protokollen.
Hvor langt er du med?

Kommentar
Fra : saraintheskies

Dato : 06-08-04 16:48

Forstår det meste, men kan den 3. computer ikke se min arbejdsgruppe?

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 06-08-04 16:57

Jo, teoretisk set kan alle se din arbejdsgrupe med mindre den er lagt bag firewall, men når den 3. ikke har IPX/SPX protokol kan den ikke få adgang til den. Du kan også lave begrænset deling, men forskellen i protokoller skulle være nok.
Når Netbios over TCP deaktiveres (Egenskaber TCP - avanceret - Wins) vil dette også begrænse adgangen.
Spørg ind til det du ikke forstår ellers skal jeg jo skrive en hel afhandling

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 06-08-04 16:59

hvis det er et must at den tredje ikke må kunne få adgang kan dette løses enten med begrænset adgang eller en firewall hvor IP adressen til den 3. blokeres.

Kommentar
Fra : saraintheskies

Dato : 06-08-04 17:20

HVis jeg tilsluttede de 2 til routeren og smed linjen derfra + fra den 3.computer i switchen og derefter tilsluttede switchen til internetstikket, undgår jeg så ikke at skulle deaktivere m.m. på den 3.computer?

Accepteret svar
Fra : BjarneD

Modtaget 50 point
Dato : 06-08-04 17:31

Switchen er jo bare et lidt mere og bedre krydsfelt end en hub så du vil jo bare lave noget med flere ledninger, men hvis du vil bruge en indbygget firewall i routeren til at lukke den 3. ude kan du jo godt bruge den løsning. Bare pas på at du ikke går galt med krydsfelterne når du begynder at forbinde enheder med indbygget krydsfelt til hinanden.
Nu ved jeg jo ikke hvordan de er indrettet, men enten skal du bruge uplink (WAN) til at forbinde eller også skal der bruges krydset patchkabel.

Godkendelse af svar
Fra : saraintheskies

Dato : 06-08-04 17:49

Tak for svaret BjarneD, du får pointsene selvom jeg nok vælger mit eget forslag så

Kommentar
Fra : saraintheskies

Dato : 06-08-04 17:50

lige et tillægsspørgsmål: hvordan får jeg adgangskode på mine netværksdrev?

Kommentar
Fra : saraintheskies

Dato : 06-08-04 17:51

altså de mapper/drev jeg vil dele på netværket mellem de to computere?

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 06-08-04 18:10

Er det XP pro?

Kommentar
Fra : saraintheskies

Dato : 06-08-04 18:18

jeps

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 06-08-04 18:30

Pyh. det var godt ellers ville det vær et problem. Nu sidder jeg ikke med sådan en foran mig, så du får lige et link til MS support.
http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;da;304040