/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Børn / Spørgsmål
10  jeb3 1067
Dreng der slår
Fra : MSS
Vist : 344 gange
100 point
Dato : 06-08-04 09:57

Hej

Vores dreng på 2½ år slår os, og har gjort det et stykke tid. Det er heldigvis kun os, og fx. ikke de andre børn i dagplejen. Det er af forskellige grunde, når vi siger nej til noget, når han bliver frustreret og nogle gange kommer han bare hen og slår.

Vi ved jo godt, at det ikke er fordi han er "ond", men i princippet skal han jo ikke gå rundt og slå.

Men hvordan griber man det bedst an ?? Gode råd søges ??

mvh
MSS

Kommentar
Fra : calista

Dato : 06-08-04 10:00

Kom med nogle eksempler på, hvornår han slår. Altså i hvilken forbindelse..

Jeg tænker om han på en eller anden måde, er frustreret over, at i måske ikke forstår det han gerne vil have jer til at forstå.

Hvordan er hans sproglige udvikling?

Kommentar
Fra : MSS

Dato : 06-08-04 10:04

"Det er af forskellige grunde, når vi siger nej til noget, når han bliver frustreret og nogle gange kommer han bare hen og slår."

Han taler meget og vi forstår det meste, men han er født med læbe-ganespalte, så ind imellem siger han da ting, som vi ikke helt forstår......

Kommentar
Fra : creamygirl

Dato : 06-08-04 10:15

Hej MSS

Se lige på dette link, som er en besvarelse fra en sundhedsplejerske til en frustreret farmor med samme proplem som jer. Det handler jo i høj grad om at jeres dreng søger opmærksom. Negativ kontakt er bedre end ingen kontakt (som de kloge siger)

http://www.netsundhedsplejerske.dk/brevkasse/index.php?option=laes&id=356

Det du skal er at observere, hvad der er gået forud i de situationer hvor din søn slår. Jeg tror næppe at vi herinde kan give dig en forklaring på, hvorfor det sker, men måske er der nogle med gode råd, som selv har erfaringen med lige netop dit problem.

Held og lykke
//Creamy

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 06-08-04 10:24

Hejsa

Jeg tror det er vigtigt at du deler "jeg forstår drengen" og så de handliger han har.

Jeg vil tænke på at adskille det at han slår fra det budskab der får ham til at slå...

At drengen slår kan grunde i at det giver ham opmærksomhed, Det kan grunde i afmagt (han kan ikke gøre sig forståelig.) Men det samme problem har andre børn på 2 1/2 år jo også.

Prøv at være på (give jer tid og lytte) når i taler med ham og sig så når han slårskal i stoppe ham !
"Stop det der" , "Hold op med at slå" jeg prøver jo at forstå hvad du siger.
Det gør ikke noget du griber hans hånd når det sker, du ved jo nok at den kan ressikere at komme...

En ting er dog sikkert - at dette problem handler om hvordan i kommunikerer og taler sammen.

Du skriver at i forstår det meste - og dermed siger du jo så også at han siger noget i nok ikke helt forstår...

Selv voksne taler "forbi hinanden" - i troen på at vi forstår hvad modparten fortæller.

At slå er dog uacceptabelt.

Held og lykke du skal nok få løst dit lille problem.
mvh Benjamin

Kommentar
Fra : creamygirl

Dato : 06-08-04 10:36

Fuldstændig rigtigt hvad Benjamin skriver. Min egen dreng som nærmer sig de fem år, havde også en 'slå periode'..Det er noget de fleste forældre skal igennem, og det går altså over igen - det tør jeg garantere

Prøv som Benjamin skriver, at gribe hans hånd inden det sker, og vis ham, at han i stedet skal aae mors kind. Det virker måske ikke første gang du prøver, men han spejler sig jo i jeres handlinger - så det skal nok lykkes for jer..

Kommentar
Fra : ans

Dato : 06-08-04 11:02

MMS

Du skriver at din søn er født med læbe/ganespalte.

Min niece, der nu er 20 år blev født med læbe/gummespalte. Da hun var to år blev hun opereret for 2. gang. Der er mange undersøgelser din søn skal igennem. Han har sikkert været igennem en hel del. At have et hul i ganen og så blive opereret, før sproget er udviklet, giver ham et stort handicap.

Når du ikke forstår hvad han siger, så tag ham i hånden. Han forstår det du siger. Bed ham om at vise dig hvad det er han mener. Det kan være at der er noget, som han ikke kan få fat i. Det kan være så mange ting.

Benjamin skriver
Citat
"Hold op med at slå" jeg prøver jo at forstå hvad du siger.

det mener jeg er helt forkert, da din søn har det handicap, som han har.
Din søn lider under at han ikke kan udtrykke sig klart nok (det kan de færreste i den alder), men for din søn er det endnu sværere.

Du må have tålmodighed, og det er mange år frem.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 06-08-04 11:07

Min søster havde stor glæde af at være medlem af Landsforeningen Læbe/Ganespalte

http://www.llg.dk/

Hun havde så kontakt med andre forældre, der havde et læbe/ganespaltebarn. De kunne så udveksle erfaringer.

Hvis du ikke er medlem, så synes jeg, du skal blive det.

Kommentar
Fra : MSS

Dato : 06-08-04 11:15

Hej Ans - og alle I andre

Ja, det er en omfattende omgang. Vores søn er nu opereret 3 gange og vi har deværre en hel del mere på "programmet", da det er en svær grad af læbegummeganespalte.

Og det er helt sikkert med til at gøre det svært for ham at udtrykke sig .... vi er også blevet fortalt, at det kan "forsinke" hans sprog med ½ år + at det bestemt ikke er nemt at tale med et hul i ganen.....

Jeg er glad for alle jeres kommentarer, som tilsammen giver et godt billede af situationen og en ide om, hvordan vi griber det an.

mvh
MSS

Kommentar
Fra : ans

Dato : 06-08-04 11:25

MMS

Sproget skal han nok indhente. I en sådan grad at du ikke vil kunne forstå de problemer du tidligere har haft.
Og ja, jeg ved, hvad der venter Jer, men når det hele er overstået, bliver I glade.

På min niece er arret i dag næsten usynligt. Det er kun dem, der har kendt hende fra lille, der kan se det. Andre lægger ikke mærke til det.

Håber på det bedste for Jer og sønnen. Han har brug for den opbakning, han kan få.

Hilsen ans

Accepteret svar
Fra : Benjamin.Hansen

Modtaget 100 point
Dato : 06-08-04 11:31

Lige en lille uddybning.
ANS skrev at følgende er forkert.
"Hold op med at slå" jeg prøver jo at forstå hvad du siger.

Pointen er forældre ofte misforstår det med at når børn har et handikap skal de have en lægnre line eller man skal finde sig i mere fra deres side....

Det er for mange en gennerel opfattelse - men det passer hverken på børn eller voksne.

Negative udtryksformer bør man ikke accepterer heller ikke hos handicapet børn. Det er i orden at vi som voksne har ondt af dem for det de skal igennem i livet. Men vi hjælper dem ikke som individer ved at forældre og familie ser igennem fingre med adfærd der ikke er brugbar sammen med andre mennesker.

ANS har ret i at vi skal være tålmodige - men vi skal også hjælpe børne til kommunikationsformer der virker.

Det jeg skrev var dobbelt rettet.... Damtidig med at man viser barnet at det er forkert skal man også vise barnet at vi lytter til dem.

Grundlaget for opdragelse er kærlighed og opmærksomhed.

At slå er for barnet en negativ udtryksform - i stil med at vælte potten - mælken eller smide med sit legetøj...

Det skal vi som voksne hjælpe barnet af med i kærlighed og forståelse.

Også selvom barnet er handicappet - i sammenhæng med at slå er handicapet helt uvedkommende...

mvh Benjamin

Kommentar
Fra : MSS

Dato : 06-08-04 12:14

Hej Ans

Det er skønt at møde forståelse for det at have et barn med læbeganespalte, og ikke altid blive mødt af (velmenende ved jeg godt) bemærkninger som "Det kan de lave så pænt idag" og "vær glad for at det ikke er noget med hjertet".....

Vi er medlem af LLG og er utroligt glade for det..... og har jo også stor glæde af kontakten med de andre forældre, når vi er indlagte med vores søn...... altid skønt med andre, som er i samme båd.....

Og tak til Benjamin for uddybelsen, jeg er ganske enig. Og vil også sige, at til hverdag tager vi ikke hensyn til spalten (jo, med sproget selvfølgelig), men det er jo et sundt og raskt barn, som vi ikke opfatter som handicappet på nogen måde, så derfor får han ikke længere line af den grund. Det ville jo være at gøre ham en bjørnetjeneste, han har jo nok at slås med og skal ikke også være uopdragent.

Vi forsøger at give ham selvtillid og gøre ham opmærksom på at han er en sød dreng, så han, når tiden kommer, er en dreng, som andre gerne vil lege med og at hans væsen vil være så godt, at andre ikke tænke over hans læbeganespalte.....

Nu blev jeg grebet, men det gør man jo ofte, når det drejer sig om ens barn...

mvh
MSS

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 06-08-04 12:29

Hej MSS

For mig lyder du/i meget fornuftige medhensyn til jeres håndtering af jeres søn. Jeg tror også det er vigtigt at forældre for lidt "selvtillid" når de er i specieller situationer. For det meste er det jo sådan at man som forældre heldigvist, oftest nøjes med at få et barne med handicap.

Så man får jo kun engangs-erfaring med hensyn til det at have og et handicapet barn. Som du er inde på at det jo dejligt at vi lever i en tid hvor der kan rettes på både læbe gane og gummespalter. Det er jo også værd at huske på mange af de charmerende mennesker vi møder i vores liv er mennesker der på en eller anden måde har klaret sig godt over en krise eller har lært at leve med et handicap.

De mennesker der har surfet sig igennem livet er oftest ikke til at holde ud at være sammen med.

Jeg tro på at du har fat i den rigtige ende, at du nok skal klare det i sammen skal igennem.

Dit lille problem med at at han slår - får du hurtigt løst.
god sommer og held og lykke i fremtiden
mvh Benjamin

Kommentar
Fra : ans

Dato : 06-08-04 12:50

MMS

Bemærkningen "Det kan de lave så pænt i dag", det er ikke ret mange, der tænker på de pinsler, som barnet skal igennem.

Jeg er stort set også enig med Benjamin. Bemærkningen "jeg prøver jo at forstå, hvad du siger", det er der, jeg er uenig. Det er unødvendigt at gøre barnet opmærksom på sit handicap.

Da min niece skulle starte i børnehaveklasse tog min søster kontakt med læreren. Hun fortalte hvad datteren fejlede. Hun fik derefter lov til at fortælle "klassen" om sygdommen. Hun havde billeder med, som hun kunne vise. Det var billeder fra før/efter operation. Børnene var meget forståelige. Min niece blev ikke drillet.

En lille ekstra bemærkning. I familien har vi altid været meget åbne om det handicap, som min niece havde.
Da hun skulle konfirmeres fik hun 2 dage før en midlertidig "ny" tand. Min søster holdt en tale om hvor tappert datteren havde taget det hele. Hun ville så udbringe en skål for datteren og den "nye" tand.
Vi sidder alle og smiler til konfirmandinden, hun smiler igen, men hun havde i så lang tid levet uden den tand, at hun havde glemt at tage den i munden. Den lå på bordet.

MMS, der kan også komme sjove episoder.

Det skal nok gå. Kan du ikke have telefonisk kontakt med en eller flere af de andre mødre fra LLG, det havde min søster?

Hilsen ans

Kommentar
Fra : MSS

Dato : 06-08-04 13:06

Hej Ans

Lige præcis - folk har jo heller ingen forudsætning for at vide, hvilke omkostninger det er for forældrene og ikke mindst barnet..... det er af uvidenhed, men derfor sårer det på en måde alligevel, men er dog blevet god til at overhøre det, og på nogle dage kan jeg heller ikke lade være med at forklare, at helt så enkelt er det nu heller ikke....

Dejligt at høre om konfirmationen, måtte trække på smilebåndet......

Vi er også meget åbne om handicappet, og den anden aften var der et program fra Rigshospitalet om læbeganeoperationer (TV3). og indtil flere på mit arbejde har set det, fordi de var interesserede i at vide, hvad det er vi/vores søn gennemgår.

Jeg vil også sige, at det ikke fylder meget i vores hverdag, men i tiden op til og efter en operation, der gør det selvfølgelig meget. Men vi glæder os over at han er en sød og glad dreng, og at det foreløbige resultat af operationerne er godt.

Jeg har kontakt med en mor fra vores sidste indlæggelse, men vi snakker også om alt muligt andet end vores børn, og har også haft mulighed for kontakt med andre, men har valgt at holde mig til 1 person, netop for at det heller ikke skal tage overhånd og fylde mere end det "behøver".

Hilsen
MSS

Kommentar
Fra : MSS

Dato : 06-08-04 13:11

Hej Benjamin

Også tak til dig for dine gode ønsker og forståelse.

Det glæder mig at læse, at det oftest er dem, der har måttet "kæmpe" lidt i tilværelsen, der er de mest charmerende. Det er jo også netop mit "håb" - og det vi vil hjælpe vores søn til.

Jeg er også fuld af fortrøstning mht. fremtiden.

God sommer til dig også

mvh
MSS

Kommentar
Fra : ans

Dato : 06-08-04 13:28

Det er ikke dårligt at kæmpe lidt. Da min niece var yngre (ca. 8 år) og drengene drillede hende fik de med "pisken" De drillede hende aldrig mere. I dag er hun meget selvsikker. Deltager i alle de fester, som hun kan komme til, men jeg ved, at det på nuværende tidspunkt kan være svært.
Min niece er også blevet opereret på Rigshospitalet. Der har de været så flinke og overbærende med de nervøse forældre.

God week-end ans

Kommentar
Fra : dova

Dato : 06-08-04 14:07

At han kan finde på at slå, når I f.eks siger nej til noget, er en helt almindelig reaktion mange børn bruger i en periode.
I de situationer skal I prøve at forklare ham, at det ikke er den rigtige måde at løse problemer eller få sin vilje på.
Og det er fint at I kan skelne mellem årsagerne til at han slår.
Og forståeligt er det, at han slår i frustration. Han gennemgår en del ubehageligheder som operationer og problemer med at tale o.s.v. Og det påvirker ham, og da han ikke kender andre måder at bearbejde det på, vælger han at afreagere lidt ved at slå. Men alligevel skal I ikke acceptere det, for som BenjaminHansen også så rigtigt siger, gør I ikke drengen en tjeneste ved at bære over med ham nu. For det er nu, at grundlaget for hvordan han klarer sig senere i livet skal lægges.
Så uanset i hvilke situationer han slår, skal I tackle det ens, så han ikke lærer, at han kan tillade sig mere fordi han har et handicap, og prøve at forklare ham, at det aldrig er en god løsning at slå enten fordi han vil have sin vilje, eller hvis det er fordi der er noget han er ked af,frustreret over.

Kommentar
Fra : mango

Dato : 07-08-04 00:55

vil bare sige at i er nogle vidunderlige forældre..jeres søn er superheldig a have jer som far og mor.
kærligst sus

Godkendelse af svar
Fra : MSS

Dato : 09-08-04 15:12

Tak for svaret Benjamin.Hansen.

Kommentar
Fra : MSS

Dato : 09-08-04 15:13

Hej SUS

Tusind tak for det...

mvh
MSS

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 14-08-04 10:56

Hejsa

Det kunne være rart hvis du lige skrev et par ord på hvad det virkede
Men selvfølgelig først når du mener at problemet er løst.
Det kunne må ske samtidig med at du lukke spørgsmålet (så får du point når andre læser svaret )

god weekend
benjamin

Kommentar
Fra : MSS

Dato : 16-08-04 08:02

Hej Benjamin

Det skal jeg nok - altså skrive lidt om, hvad vi har haft succes med...

Spørgsmålet er nu lukket, tror det var torsdag eller fredag i sidste uge.... og har skam også løbende modtaget point.....

Men tak alligevel

mvh
MSS