/ Forside/ Interesser / Hus og have / Andet hus og have / Spørgsmål
10  Stouenberg 3232
Hvid gulvsæbe
Fra : Katka
Vist : 5645 gange
100 point
Dato : 03-08-04 19:59

Er der nogen som selv fremstiller egen gulvsæbe til ludbehandlede fyrretræsgulve?
Jeg plejer at købe Fakse hvid gulvsæbe, men den er alt for dyr. Så hvis du har en god opskrift ville det være dejligt hvis du vil give den videre her.
Med håb Katka

Kommentar
Fra : lillespir

Dato : 03-08-04 20:24

Hej Katka.

På nedenstående link er der et alternativ råd, til ludbehandlet gulve, men ikke en opskrift på en hjemmefremstillet gulvsæbe.
http://www.bygogbolig.dk/messmannvisspm.php?id=1584

Det indeholder noget om sæbespåner og pibeler

Håber det er noget du kan bruge

Hilsen Rita

Kommentar
Fra : Blocha

Dato : 03-08-04 20:31

Hej Katka!

Der er en "opskrift" på denne side, hvor du skal bruge pibeler som du blander med sæbespåner. Jeg har dog ikke selv erfaring med det.
http://www.bygogbolig.dk/messmannvisspm.php?id=1584

Kommentar
Fra : Blocha

Dato : 03-08-04 20:33

-som du allerede ved fra Rita! Det er den eneste løsning jeg er stødt på!

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 03-08-04 22:28

Du kunne overveje, at købe et billigere produkt end Faxe's.
http://www.probat.dk/TraasaabeHvid.htm

Jeg har selv tidligere brugt sæbespåner der sådan set er et glimrende produkt til ludede gulve, men det udtørrer træet i længden derfor har vi valgt at bruge Probat hvid træsæbe der indeholder en smule naturolie.
Jeg vil dog stadig anbefale sæbespåner til efterbehandling efter pletrensning for fedtpletter på gulvet.

Accepteret svar
Fra : nilsg

Modtaget 100 point
Dato : 04-08-04 06:06

Hej Katka!
Jeg har behandlet fyrretræs-plankegulve med sæbespåner og carolin ( pibeler ) .
Efter 20 år stod gulvene stadig flotte.
En STOR håndfuld sæbespåner og en ca 1 dl. carolin til en spand koldt vand.
Det skal piskes godt igennem.
/nilsg

Kommentar
Fra : Katka

Dato : 04-08-04 20:22

Hej nilsg, bruger du ikke noget hvidt farvestof i blandingen, eller virker pibeler som hvidt?

Kommentar
Fra : lillespir

Dato : 05-08-04 08:50

Hej Katka.

Du kan ikke opløse sæbespåner i koldt vand da det indeholder dyrefedt, derfor vil jeg foreslå at du opløser sæben først i lidt varmt vand og derefter tilsætter koldt vand for, derefter at tilsætte pibeleret, der er et hvidt pulver.

Hilsen Rita

Kommentar
Fra : Katka

Dato : 05-08-04 20:15

Hej Rita, tak for det gode råd, det vil jeg prøve.
Hilsen Katka

Kommentar
Fra : nilsg

Dato : 09-08-04 22:35

Hej Katka! Nej- jeg har ikke brugt farvestof.
Søbespåner og pibeler, gør at gulvene holder sig lyse. Altså ikke gulner.
/nilsg

Godkendelse af svar
Fra : Katka

Dato : 10-08-04 10:00

Tak for svaret nilsg. Jeg er igang med gulvene , syntes dog ikke de bliver så hvide som med Faxe.
Bedste hilsner fra Katka