/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Litteratur / Spørgsmål
10  dova 560
Luna - betydning (tvivl)
Fra : emesen
Vist : 1238 gange
50 point
Dato : 03-08-04 19:23

Hvilken gud er det nu, at ordet LUNA betyder/står for.

Der var tvivl i det første spørgsmål: http://www.kandu.dk/dk/spg/46506

Kommentar
Fra : ans

Dato : 03-08-04 19:27

Citat
Også i norden blev Månen dyrket, her var det i form af Hel fra den nordiske mytologi. Romerne kaldte Månen for Luna og satte hende i forbindelse med jagtens gudinde Diana. Hun karakteriseres ved sin bue.

Kommentar
Fra : frieda

Dato : 03-08-04 19:27
Kommentar
Fra : SonjaAS

Dato : 03-08-04 19:28

Ifølge Lademann's Leksikon er Luna romersk gudinde for Månen.

Mvh Sonja

Kommentar
Fra : frieda

Dato : 03-08-04 19:28
Kommentar
Fra : ans

Dato : 03-08-04 19:29

Mit citat var fra denne side http://www.astroleg.dk/_tema/maanen.htm

Kommentar
Fra : frieda

Dato : 03-08-04 19:31

LUNA f
Usage: Roman Mythology
Means "the moon" in Latin. Luna was the Roman goddess of the moon, frequently depicted driving a white chariot through the sky.

Og her er et "billede" af hende aka Selene
http://www.theoi.com/Ouranos/Selene.html

Kommentar
Fra : ans

Dato : 03-08-04 19:37

Citat
LUNA var romersk måne-gudinne. Ho har makt over fødsel og død - over flo og fjøre, og kvinnenes menstruasjons-syklusar. Luna påverkar også sinns-stemningar. Ein kan vere i dårleg lune. Det vert sagt om ein som er uvanleg skiftande av sinn, at han er lunefull. Sterkast verkar Luna når det er fullmåne. Folk med ustadig sinnelag vert lettast gal når det er fullmåne. Somme vert var-ulvar. Eit engelsk ord for "gal" er lunatic. Luna vart mange stader kalla SELENE. (Sjå SELENE, sjå MÅNEN).

Fra denne side http://www.geocities.com/anedregaard/gresk/grmytl.html#luna

Kommentar
Fra : dova

Dato : 03-08-04 19:38

UNDSKYLD til emesen og jtlaursen

Det var sgu en smutter

Men det du accepterede som svar på det andet spørgsmål var ikke rigtigt.

Dødsriget/underverdenens gud er Pluto blandt de romerske guder.

hilsen dova

Accepteret svar
Fra : jtlaursen

Modtaget 60 point
Dato : 03-08-04 19:38

Jamen jamen, det er jo det jeg har sagt lige fra starten.

Godkendelse af svar
Fra : emesen

Dato : 03-08-04 19:47

Tak for svaret jtlaursen.
Jeg har deltaget i mange spørgsmål - med mange forskellige kommentarer - så nu ved jeg præcis hvordan en spørger har det med så mange forslag.
Så jtlaursen gav faktisk svaret i det foregående spørgsmål.