/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
leberkaese (oversættelse)
Fra : netper
Vist : 4225 gange
200 point
Dato : 03-08-04 10:41

Jeg vil høre om der er en der vil oversætte denne opskrift for mig.

Mvh
Per

1lb 2oz. beef meat
1lb 2oz. pork meat
11oz. pork liver
2oz. bacon
5 1/2oz. fine plain bread crumbs
2 large onions
2 eggs
1 bundle of fresh parsley
1 tsp. marjoram
1 tsp. salt
1/2 tsp. pepper
dash of thyme
dash of rosemary
dash of lovage
dash of cayenne pepper
2-3 cups clear broth
1-2 Tbls. pork lard

Finely chop meats and liver, peel and dice the onions, also dice the bacon. Process this mixture twice through a meat grinder until smooth.

Prepare a firm dough while adding the eggs, finely chopped parsley, bread crumbs and spices. Gradually work in the broth and set the dough aside for 30 minutes.

Brush a loaf pan with melted lard and fill with the meat dough. Place into preheated oven (425-450F) for 30 minutes, then brush crust with melted lard until very shiny.

Turn upside down onto a meat platter and remove from the pan, slice and serve!

Accepteret svar
Fra : SonjaAS

Modtaget 210 point
Dato : 03-08-04 10:57

510 g oksekød
510 g svinekød
308 g svinelever
56 g bacon
154 g fin brødkrumme
2 store løg
2 æg
1 bdt frisk persille
1 tsk merian
1 tsk salt
½ tsk peber
drys timian
drys rosmarin
drys løvstikke
drys cayennepeber
50-75 cl klar bouillon
1-2 spsk svinefedt

Hak kød og lever dint, pil og skær løgene i tern, skær også baconen i tern. Kør denne blanding 2 gange gennem kødhakkeren til det er ensartet.

Forbered en fast fars mens du tilsætter æg, finthakket persille, brødkrummer og krydderier. Tilsæt gradvist bouillonen og sæt farsen tilside i 30 minutter.

Smør en brødform med smeltet fedt og fyld farsen i. Kom i en forvarmet ovn ved 225 grader C i 30 minutter, så pensl skorpen med smeltet fedt til den skinner.

Vend den ud på et spækbrædt, fjern formen, skær i skiver og server!

Kommentar
Fra : frieda

Dato : 03-08-04 11:08

Undskyld, men jeg vil tillade mig at give dig en "rigtig" opskrift på Leberkäse. Opskriften er min tyske svigermors.

Det er "knejpe-mad" og spises traditionelt med brasede kartofler og sennep og selvfølgelig en go øl.

Elviras Leberkäse

1 kg magert oksekød
200 g svinenakke
100 g spæk
1 løg
30 g salt
1 tsk peber
1 tsk merian
1 fed hvidløg
Saften og skallen af en halv citron
5 dl vand
5 g svinefedt

Kør alle ingredienserne gennem en kødhakker. Lad farsen hvile koldt et par timer.
Smør en brødform godt og pres farsen godt ned i.

Bag i ovnen ved 180 grader i 2 ½ - 2 timer til gennembagt.

Serveres traditionelt med brasede kartofler og sennep.

Frieda
tyskland

Kommentar
Fra : netper

Dato : 03-08-04 12:55

Hej Frieda

Jeg har smidt et spørgsmål "Elviras Leberkäse" så du også kan få noget for din opskrift, og mage tag for svaret.

Mvh
Per

Godkendelse af svar
Fra : netper

Dato : 03-08-04 12:55

Tak for svaret SonjaAS.