/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
genoptagelse af sag p.g.a. falsk vidnefo~
Fra : Flash77
Vist : 1374 gange
100 point
Dato : 03-08-04 02:49

Er det muligt at få genoptaget en sag der er afsagt dom i for 5 år siden, hvis man kan dokumentere at der er blevet afgivet falske vidneforklaringer? Hvad kan man evt. få af erstatninger for følger af den afsagte dom og hvilken straf kan dem der afgav falske vidneforklaringer idømmes? Svar meget gerne med links/citater til/af paragraffer m.m.

Såfremt sagen ikke kan genoptages, er det så muligt at sagsøge vidnerne?

Kommentar
Fra : viskinge

Dato : 03-08-04 07:44

Prøv at kigge her: http://www.familieadvokaten.dk/
Her kan du også stille spørgsmål, Prøv også at læse brevkasen.

MVH

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 03-08-04 09:34

www.retsindfo.dk
Her ka ndu finde relevant lovgivning på området.
Med hensyn til afsagte domme - har jeg ingen links.
Men sagen skal have en vis betydning eller du skal nok kunne bevise at du har lidt tab/ er krænket som følge af det forkerte vidneudsagn.
mvh Benjamin

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 03-08-04 10:14

Hvis jeg var dig, ville jeg nok kontakte en advokat, og så betale hvad en evetuel konsulenttime koster.
Hvis der er bund i dit udsagn og evt. sagsøger vidnerne og du måtte vinde en sag, vil du alligevel få refunderet alle sagsomkostninger, også konsulentimen.

Du bør nok finde en advokat som har et speciale indenfor injurie.

mvh
ellebye

PS! Jeg har selv haft en glimrende advokat til at føre al indenfor erstatning p.g.a. af en færdselsulykke jeg var udsat for, og hvis du måtte ønske hans navn og adresse, (på Sjælland) kan du maile til mig på ellebye snabelA ping . dk

Accepteret svar
Fra : Paulus1

Modtaget 100 point
Dato : 03-08-04 10:50

En sag kan genoptages jf. Retsplejelovens § 399, hvis dommen hviler på urigtige eller ufuldstændige oplysninger, og det må antages at den rette oplysning vil føre til et andet resultat.

Der vil sandsynligvis blive stillet ret skrappe krav til dit bevis for, at der er afgivet falsk vidneforklaring. Falsk vidneforklaring er strafbart, men da der er gået 5 år kan forholdet være forældet.

Under alle omstændigheder bør du rådføre dig med en advokat.

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 23-10-04 13:37

Spørgsmålet har stået længe, du skal huske at lukke det, ved at give point til det svar der kom nærmest.
Jeg siger ikke at jeg skal have dem, men kun at de skal uddeles.
Og du har jo allerrede mistet pointene.
Du lukker spørgsmålet ved at klikke på accepter ude til højre for det svar du syntes.
Men mener du at du kan få mere ud af spørgsmålet, kan du komme med en kommentar, der måske sætter mere fut i svarene.

ellebye

Godkendelse af svar
Fra : Flash77

Dato : 07-11-04 16:47

Tak for svaret Paulus1.