/ Forside/ Interesser / Fritid / Musik / Spørgsmål
10  tedd 8824
Surround eller alm. højtalere?
Fra : simon_klunker
Vist : 662 gange
50 point
Dato : 02-08-04 22:26

Hej. Jeg har et voldsom stort problem! Jeg skal til at flytte og kan ikke bestemme mig til om jeg vil købe et par lækre store gulvhøjtalere eller om jeg skal investere i et surround anlæg. Hvad skal jeg vælge og hvad er fordelene og ulemperne? Stuen er meget lille... Håber at høre nogle kvalificerede meninger :P

Kommentar
Fra : Dansende_T

Dato : 02-08-04 22:44

Hvis stuen ikke er ret stor får du mest ud af et lille fikst (ikke for billigt) surroundanlæg...

Alt for store højtalere kan betyde at du må give afkald på andre biting i din stue, såsom sofa og anlæg

Kommentar
Fra : simon_klunker

Dato : 02-08-04 22:49

jeg kan sagtens få plads til et par gode gulvhøjtalere. Ville bare lige høre nogle forskellige meninger om lydkvalitet osv..

Kommentar
Fra : Dansende_T

Dato : 02-08-04 22:58

Hvorfor så ikke kombinere ... et godt surround anlæg med gode højtalere ... det må da være det optimale ...

Forresten startede du med at skrive store.... nu er stort ikke nødvendigvis synonymt men godt (selvom mange af os mænd mener det) der findes fremragende høtalere der ikke er ret store

Accepteret svar
Fra : sjagget2003

Modtaget 60 point
Dato : 02-08-04 23:09

Hejsa...

Ja det afhænger jo lidt af økonomien, men når det er sagt så vil jeg til hver en tid vælge surround lyden, hvis du vælger (eller har) en forstærker med DTS decoder og en DVD afspiller (har næsten altid DTS decoder, osse de billige), der er efter hånden udgivet en del skiver skåret i DTS og lyden er fremragende.. Men dermed er det ikke sagt at du ikke kan kombinere surround med at par hi end højtalere, jeg har selv et sæt Dali 810 som front og så center og rear af mindre god kvalitet og det lyder som en million når jeg smækker en DTS cd på.....

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 03-08-04 08:11

Som skrevet er det i høj grad økonomien der vil bestemme hvad der er bedst, Der findes fremragende surround-sæt, med høje slanke gulvhøjttalere. Jeg har hørt flere fremragende sæt (bla i klubben) der yder super-duper surround og samtidig kan spille rigtig lækkert hifi. Tro dog ikke at du får noget særligt hi fi ud af et bilka sæt til en tus eller to. Bevares disse yder fin nok surround til filmen, men som hi-fi er de håbløse.

Hvis du har lidt mønt på kistebunden, ville jeg vælge surround'en. Er du hifi-freak og har mindre midler til rådighed ville jeg vælge alm hifi.

Kommentar
Fra : simon_klunker

Dato : 03-08-04 22:40

Tak for svarene. Der eksisterer ikke en funktion til at dele pointene mellem flere brugere??

Kommentar
Fra : sjagget2003

Dato : 03-08-04 23:11

Desvære ikke, du er nød til at bruge ælle bælle metoden

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 04-08-04 08:32

Den var go' sjagget - ælle bælle metoden!!!!!!

PS: Jeg har oplevet en rimelig gal surround freak, hvis anlæg var opbygget af ældre og særdeles kraftige Cervin Vega'er. Nogle af dem rimelig gamle. Amp'en var en Denon af de helt store. Det var rent ud sagt rystende og gav efterfølgende nogen tinnitus i et par timer.

Godkendelse af svar
Fra : simon_klunker

Dato : 04-08-04 14:21

Tak for svaret sjagget2003.