/ Forside/ Interesser / Hus og have / Til- og ombygning / Spørgsmål
10  McBobo 1070
Overgang gipsloft/væg (glasvæv)
Fra : baksen
Vist : 4702 gange
50 point
Dato : 02-08-04 10:20

Skal have lavet en "overgang" mellem gipsloft og væg, hvorpå der er glasvæv.

Vil undgå skyggelister og i stedet lave en overgang i silikone, men hvordan får jeg en pæn (skarp) afslutning på glasvæv.... ? Vævet støder helt op mod loftet.

Kan/skal jeg bruge malerafdækningstape for at få en skarp afgrænsning 1 cm nede på væggen - eller er der en anden bedre metode ?

Takker på forhånd for et godt råd eller tip *S*

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 02-08-04 10:39

Du skal ikke bruge silicone da det er vanskeligt at få maling til at holde på det, men kan i stedet bruge acryl spartelmasse der er vandopløselig mens det er våd. Man kan tørre oveskydende spartel af med en våd svamp og kan glatte med en fugtet finger.
Hvis du tænker på afgrænsning med maling kan du få en beskærepude med små hjul på så den kan køre mod en liste eller en kant.

Kommentar
Fra : olarsen

Dato : 02-08-04 10:50

Acrylmassen kan købes i tuber (dem til at sætte i et håndtag . . . kan ikke lieg huske hvad det hedder ) så det er nemt at applicere i revnerne.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 02-08-04 10:55

Jeg tror man kalder dem patroner fordi de er til at sætte i en "pistol"

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 02-08-04 11:00

Med hensyn til malertape er det min erfaring at det er glimrende hvis malertapen kan anbringes over det område der males på da malingen ellers let kan lave små "gardiner" i kanten. Jeg undgår så vidt muligt malertape og bruger i stedet en 35 cm. lang lige spartel hvor jeg sætter kanten ind mod en i forvejen optegnet streg. Jeg maler så helt ind til spartlen som jeg flytter med hen langs kanten der skal males efter aftørring for hver gang for ikke at "gradte".

Kommentar
Fra : bibsamie

Dato : 02-08-04 11:11

baksen

det er en fugepistol du skal bruge og det skal være vanopløseligt acryl fugemasse du skal bruge, ellers er fremgangsmåden rigtig som beskrevet af bjarneD

per

Kommentar
Fra : olarsen

Dato : 02-08-04 11:11

BjarneD You'r right, sku' lig vågne op first.

ol

Kommentar
Fra : bibsamie

Dato : 02-08-04 11:12

baksen

hvis du vil lave en bord langs loftet kan det nemmest gøres med en malerpude, den type med hjul på den ene kant.

per

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 02-08-04 11:18

Vi kan vist godt blive makkere Per, så enige vi er

Kommentar
Fra : bibsamie

Dato : 02-08-04 11:20

BjarneD

der man bare kan se !

mvh
per

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 02-08-04 11:33

Hvis du bruger malertape, så start med at male samme farve som er inde under malertapen - lad det tørre lidt.
Nu kan du male kantfarven uden gardiner.
Eyvind.

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 02-08-04 12:30

Lyt til emesen, jeg har selv brugt den metode på en ru væg og overgangen stod knivskarp, husk blot at tage malertapen af før malingen er tør.

Kommentar
Fra : bibsamie

Dato : 02-08-04 12:35

husk jagtriflen hvis der alligevel slulle komme løver

Kommentar
Fra : bibsamie

Dato : 02-08-04 12:36

løver = løbere = gardiner

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 02-08-04 12:45

løver = løbere = gardiner = guirlander = bort = grater

Kommentar
Fra : bibsamie

Dato : 02-08-04 12:50

emesen

du kan bare det der hva??

per

Kommentar
Fra : baksen

Dato : 06-08-04 14:23

Tak for svarene ...... har vist ikke udtrykt mig klart nok, prøver lige at supplere:

ønsker en "buet" afslutning mellem loft og glasvæv, således at "loftet" går ca. 1 cm ned på væggen - denne cm skal være i spartelmasse som foreslået af BjarneD.

Det er "afslutningen" af spartelmassen jeg ønsker skal være "skarp" - og da glasvæv jo er "mønstret/ujævnt" er det her mit problem opstår.

Vil forsøge mig med maler/afdækn.tape, medmindre andre gode ideer er mere sikre/nemmere..... i øjeblikket er BjarneD nok den der har det bedste svar *S*

Kommentar
Fra : baksen

Dato : 06-08-04 14:24

Tak for svarene ...... har vist ikke udtrykt mig klart nok, prøver lige at supplere:

ønsker en "buet" afslutning mellem loft og glasvæv, således at "loftet" går ca. 1 cm ned på væggen - denne cm skal være i spartelmasse som foreslået af BjarneD.

Det er "afslutningen" af spartelmassen jeg ønsker skal være "skarp" - og da glasvæv jo er "mønstret/ujævnt" er det her mit problem opstår.

Vil forsøge mig med maler/afdækn.tape, medmindre andre gode ideer er mere sikre/nemmere..... i øjeblikket er BjarneD nok den der har det bedste svar *S*

Accepteret svar
Fra : BjarneD

Modtaget 50 point
Dato : 06-08-04 14:43

Du kunne også forsøge med brun pakketape til afdækning ved spartling da det jo fylder mindre/tyndere.
Det klæber utroligt godt så det må ikke sidde ret lang tid, men jeg har brugt det med held flere steder. du kunne måske jævne kanten af spartelmassen ud over den glatte plasttape med en fin pensel der er dyppet i lidt opvaskemiddel. Det sidste er jo noget man eksperimenterer lidt med.

Godkendelse af svar
Fra : baksen

Dato : 06-08-04 17:46

Hej BjarneD:

DU får point'ene - dit sidste forslag vil jeg eksperimentere lidt med.

Tak også til de øvrige "indslag"..... *S*

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 06-08-04 17:50

Jeg syntes at det er en god idé at prøve sig lidt frem, men jeg er sikker på at acryl spartelmassen vil være rigtigt god til formålet og har du en spand med lunken vand og en lille svamp ved hånden så kan du nemt styre det.