/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Fordeling af indbo?
Fra : Birgitta
Vist : 4482 gange
335 point
Dato : 01-08-04 19:04

Min mor er død, og jeg skal i skifteretten.

Jeg er den eneste af arvingerne, der har haft nær kontakt med hende. -Min søster lider af en personlighedsforstyrrelse der gør at hun til hver en tid vil modsige hvadsomhelst, jeg siger. De andre arvinger har givet mig fuldmagter til alt, fordi de er bange for min søsters hysteri og de bare vil undgå hende. Min mor var også bange for hende.

Der er næppe penge i boet, for der vil være store udgifter til husleje, istandsættelse af lejlighed, flytning o.s.v. Men der er lidt møbler, keramik og malerier. Intet af større pengeværdi. Men jeg har ikke lyst til bare at lade min søster få det hele for husfredens skyld.
Hvordan afgøres det, hvem der skal have hvad? Er det ved lodtrækning, eller er det flertallet, der bestemmer?

Et andet spørgsmål: Jeg har lagt en del penge ud for min mor til gardiner, flytning af hendes møbler, indkøb af lamper o.a. da hun skulle udskrives til plejehjem 3 dage senere, hvis hun havde levet.
I hvilken rækkefølge bliver regninger betalt? Altså vil mit krav komme før eller efter f.eks. boligselskabets krav?

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 01-08-04 19:14

Du kan lese om det her:
http://www.domstol.dk/page10473.aspx
alimak

Kommentar
Fra : Lexi

Dato : 01-08-04 19:29

Lige nu må I faktisk ikke gøre noget som helst med hensyn til fordeling af indbo eller betaling af regninger. I skal vente til I har været i skifteretten.
Men derfor kan I jo godt aftale hvordan det skal gøres og hvem der skal have hvad.

Det nemmeste er, hvis én af jer tager sig af det hele og sørger for at opsige forskellige abonnementer, lejlighed, møder i skifteretten osv.
Hvis I ikke kan blive enige om hvem der skal gøre det, kan I alle møde i skifteretten.

Hvis I er enige om hvordan boet skal fordeles, er der ingen problemer i det og I vil få boet udleveret fra skifteretten når der ikke er større værdi. Kan I derimod ikke blive enige, vil skifteretten tage stilling til hvordan boet skal fordeles. Det kan enten gøres ved at alt indbo vurderes og i kan så "købe" tingene efter tur (det I køber med, er jeres enkelte andel af det vurderede). I kan også gøre det ved at trække lod.

Der findes sikkert mange måder man kan gøre tingene på, men du skal huske at gøre skifteretten opmærksom på dine udlæg til flytning, gardiner osv.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 01-08-04 19:30

Hej Birgitta.

Ja jeg tror at de penge du har lagt ud kommer efter boligselskabet.

Det med at dele indbo m.m. viser sig ofte at være en ubehagelig ting.
Jeg plejer at sige, at man ikke kender sin familie før man har prøvet at dele en arv med dem.
Det bedste vil selvfølgelig være hvis I kan blive enige i fred og ro, f.eks ved at kalde alle sammen og lave en ordning hvor I skiftes til at vælge en ting ud. Det er så et problem selvfølgelig hvis der er ting som alle gerne vil have, men så må I prøve at blive enig om lodtrækning evt.

Der er ikke egentlige regler om hvordan sådan noget skal ordnes hvis boet bliver givet frit til at I selv skal finde ud af det.

Men lad nu være med at bekymre dig om det endnu Birgitta. Det er jo ikke sikkert at din søster vil være så umulig som du frygter.
Og selv om der er genstande man måske gerne vil have, så husk, det er kun døde ting.
Ja jeg ved godt det ikke hjælper dig meget, men prøv om I ikke allesammen kan enes om en løsning i kan leve med.

Hilsen dova

Accepteret svar
Fra : Lexi

Modtaget 345 point
Dato : 01-08-04 19:46

Birgitta, jeg har nu fundet lidt mere som måske kan interessere dig.
Det er sådan, at hvis boet ikke har en værdi der overstiger 31.000 kr. (2003), kan skifteretten afgøre at skiftet sker som boudlæg. Det vil sige at boet udleveres til den nærmeste (ikke nødvendigvis familie) og det vil jo nok sige, at du har mulighed for at få boet udleveret som boudlæg når du var den der havde nær kontakt med din mor.

Boudlægget betyder, at det er dig der får det hele og du behøver ikke dele med andre. Samtidig hæfter du ikke for gæld, hvilket kan have betydning når lejligheden skal gøre i stand.

Du kan selv læse om boudlæg på denne side:
http://www.ret-raad.dk/neobuilder.200107292346_9138_3b64844db225a.html&spec=77cc3cc6b23c4fdb6b0c3b8501ac0b1c&themeid=200110011103_10621_3bb8314762083&art_id=20020916105718749000001606989315&type=a

Kommentar
Fra : kaskott

Dato : 01-08-04 19:48

Jeg tror "dova" er forkert på den mht. dit tilgodehavende, som - efter min vurdering - er sidestillet med boligselskabets (og andre kreditorers krav). Det vil være godt, hvis du kan dokumentere, at regningerne er betalt fra din egen konto.

Hvis I ikke kan blive enige om hvem der skal have hvad, er det skifteretten som afgør det for jer, men det bliver næppe behageligt for nogen af jer. Hvis flere ønsker samme ting, kan I jo holde "intern auktion" over tingene og så til sidst dele de penge der er kommet ind - aftal fx. at I hver må give kun 1 skriftligt bud med pris på tingen og den der så har budt højest får selvfølgelig tingen (og senere sin egen andel af de penge der er kommet ind).

Et godt råd: Fotografier er svære at dele. Få derfor lavet kopier til alle søskende af alle fotos (fx. for auktionspengene). Det vil I glæde jer over senere.

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 01-08-04 21:16

Jeg vil bare sige at det er mange familier der ikke taler til hinanden efter en arvesag, Jeg synes det er for galt at en familie bliver splittet pga. nogen sølv skeer til nogle få hundrelapper.Du må tenke om det er værd at blive uvenner med din søster for "peanødder".
alimak

Kommentar
Fra : Tikker

Dato : 02-08-04 07:26

Hej!
En af min familie døde uden at efterlade sig ret meget.
Her blev boet udlagt af skifteretten til den som havde stået for begravelsen og ordning af de praktiske forhold i boet. Det var ikke nærmeste arving faktisk en steddatter selv om der var en biologisk søn og søskende.

Kommentar
Fra : ElseR

Dato : 02-08-04 08:29

Jeg har hørt om forskellige måder at dele boet efter en afdød på, ude det fører til splittelse i familien.

Selv har jeg været med til at dele boet efter min mor og en onkel, med mine søskende. Der var intet af værdi, men en masse ting med affektionsværdi. Det var en god oplevelse, hvor vi gennegik tingene, fik snakket en masse, og blev uden problemer enige om hvem der skulle have hvad.

Min sambo har arvet efter sin faster. Her var der mange der skulle dele boet. Hver ting blev taget frem - en af gangen, og de skulle sige om de var interesseret i at få den. Hvis der var flere der var interesseret i tingen, blev der trukket lod ved hjælp af en terning. Og det er nok den metode jeg vil foreslå i dit tilfælde.

Jeg har også hørt om nogle der har holdt aution over tingene, og bagefter er de gået ud og spise sammen for pengene.

Jeg håber du finder en løsning på dine problemer.

ElseR

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 02-08-04 15:04

Tak til jer allesammen for jeres gode indlæg.
Jeg har kikket på de to links, alimak og lexi, -og såvidt jeg kan se, så vil boet måske blive skiftet ved boudlæg.

På min mors konto står der 41600 kr. og det foreløbelige overslag fra bedemanden er på lidt over 11000.

Såvidt jeg læser teksten, så skulle jeg kunne få udbetalt ca. 30000, UDEN pligt til efterfølgende at istandsætte min mors lejlighed???? Eller betale andre regninger? (El. telefon, husleje, vand osv) Det lyder lidt for godt til at være sandt, ikke? Okay, hvis min mor havde fået det bedre, så ville jeg have fået ca. 15.000 af hende, for det er, hvad jeg har lagt ud for hende det sidste halve års tid. Hun har længe været for syg til at skrive under på en check. Og jeg har købt de fleste dagligvarer for hende. Men de fleste af de penge anså jeg nu nærmest for tabt... -Og samtidig skulle jeg kunne få råderet over indbo...

Dova, Jeg ved desværre af bitter erfaring, at min søster er som hun er. Det er mange år siden, at vores far døde, og uheldigvis viste det sig, at der eksisterede en gammel ægtepagt som gjorde, at min mor var nødt til at skifte med os børn. Mine to andre søstre og jeg fandt selvfølgelig en ordning med min mor så hun ikke behøvede at udbetale os penge, men min tredie søster krævede sin arv. --Jeg ved ikke, om min mor kunne have beholdt sit elskede sommerhus hvis min søster ikke havde krævet sine penge udbetalt. Jeg var ikke så gammel dengang.

Der er ikke andre end mig, der har haft nær kontakt med min mor de sidste mange år. Jo, min datter har besøgt sin mormor 3-4 gange om året, og også besøgt hende på hospitalet. Og jeg har en (arveberettiget) niece i Jylland, der har holdt kontakt med mormor pr. telefon eller brev. Men da min mor fyldte 90 sidste efterår hørte hun hverken fra min søster eller hendes voksne datter eller andre børnebørn ---Jeg har nok forsøgt at være alle mine søskende for min mor. Jeg synes, at det var så frygtelig synd for hende, at hun skulle føde 5 børn men kun have kontakt med mig på hendes gamle dage.

Min mor havde 2 håndskårne egetræsreoler, men da hun flyttede for 7 år siden, fik min søster den ene. Jeg skulle så have haft den anden, men jeg nænnede ikke at tage imod den fordi den var det sidste af de gamle møbler, min mor havde. Så den blev stående hos min mor. På et tidspunkt fortalte min mor, at hun vidste ikke hvad hun skulle gøre, for min søster plagede for at få den anden reol også. Og min gamle mor var bange for min søsters temperament, hvis hun sagde til hende, at jeg skulle have reolen. --Så jeg rådede hende til at snakke min søster efter munden... --Jeg skulle nok klare det, når den tid kom... -Min søster har åbenbart været så sikker på at reolen var hendes, så hun ikke engang har gidet at holde kontakt med sin mor.

Så jeg foreslog min søster at vi lod reolen vurdere hos et auktionshus og så skiftedes til at byde udfra deres vurdering. Hun fløj helt op under loftet og råbte om, at hun ikke forstod at jeg kunne være så OND og nænne at tage reolen fra hende, -og nu havde hun ingen søster mere!!!(bang på med røret)

De andre arvinger er 2 niecer og en nevø. Dem er der ingen problemer med, og jeg har fuldmagt fra alle tre.

Jeg vil lade spørgsmålet her stå åbent til jeg har været i skifteretten d. 11 august.

Kommentar
Fra : Tikker

Dato : 02-08-04 15:34

Hej igen!
Når du kommer i skifteretten vil de interessere sig for om boet har nogen pengeværdi eller det kan registreres "uden særlig værdi". Så jeg vil foreslå dig at du får taget nogle billeder samt at du får det vurderet, helst af 2 forskellige.
Der findes mange handlere, som annoncerer i lokalblade og i Den Blå Avis. De er indstillet på at arvingerne fratager det som har personlig værdi og resten kun er økonomi, som de enten betaler for eller overtager mod at fjerne det, køre kasserede ting på genbrugs plads og gøre boligen ren.
Få 2 tilbud og hav tallene med så sagen kan blive afgjort i skifteretten, ellers går der tid og de sender en vurderingsmand ud og skal afvente nyt møde og der skal betales husleje alt for længe. Det var bedst at alle parter var med til vurderingen så man ikke kan sige at nogle gode ting er holdt udenfor. Hvis du ikke kan få søsteren med, så få en eller flere af de andre arvinger til at deltage og attestere at alle relevante ting er taget med på opgørelsen.
Har du sagt lejemålet op.
Hav papir med på alt som du skal have refunderet.
Psykologisk virker det bedst hvis alle er enige eller der er et klart flertal, men der skal være offentligt skifte og dermed omkostninger hvis blot 1 af arvingerne kræver det.
Jeg kender ikke reolen og dens værdi men på en måde er det jo synd at skille dem og det giver dig en forhandlingsposition, hvis du er villig til at afgive den mod at få nogle af de andre ting gennemført.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 02-08-04 17:18

Hej, Tikker. Boet vil sandsynligvis blive registreret som "uden særlig værdi", da min mor har skilt sig af med de fleste ting af lidt værdi. Der er bare reolen og lidt bornholmsk keramik tilbage. Og almindelig husgeråd. Og nogle ting, som jeg har lavet, dengang jeg underviste i keramik.
Men 2 dage før min mor døde blev hendes møbler flyttet til et plejehjem fordi hjemmeplejen ikke mere mente de kunne klare at passe hende hjemme. Min mor skulle selv være udskrevet til plejehjemmet 3 dage senere. Jeg nåede ikke at få nøgle til hendes plejehjemsbolig, og plejepersonalet nåede hverken at lære mig eller min mor at kende, så naturligvis kan de ikke lukke mig ind uden skifterettens samtykke. Hendes gamle lejlighed er ikke helt tømt, -den har jeg nøgle til. Men jeg har jo ikke bemyndigelse til at sige den op nu hvor min mor er død. Så hun har to huslejer på ialt 10.000 om måneden i øjeblikket. Og jeg har ikke adgang til hendes indbo. Men jeg har da billeder fra hendes gamle lejlighed før møblerne blev flyttet.
Men hvis boet bliver skiftet ved "boudlæg", så behøver jeg vist ikke betale huslejerne....

Forøvrigt, kaskott, hvis du hænger på endnu: Jeg synes, du har ret med hensyn til fotografierne. Lige bortset fra, at der ikke er nogen, der har vist interesse for den del. Men min mor havde forkalkninger i øjnene og kunne slet ikke se de små gamle billeder. Så dem har jeg skannet ind på computeren i høj opløsning, og så har jeg forstørret dem op og printet dem ud til hende de sidste år hun levede. Nu er jeg ved at lave en CD-rom med billederne på, og fortællinger fra hendes liv, -med hendes egne ord. Men jeg tror egentlig ikke, at der er nogen, der er særligt interesserede i hendes liv. Jeg gør det også mere for min egen skyld.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 02-08-04 17:28

Og alimak, familien bliver ikke splittet på grund af "peanødder" -for den er ikke samlet. Min søster og jeg kan jo i forvejen ikke sammen! Jeg kender hendes baggrund og forstår måske hvorfor hun er som hun er, men det ændrer ikke på, at hun er -og nok altid har været- familiens "terrorist". Og det gider jeg bare ikke at ha´mere! Hun bliver ikke bedre af at jeg føjer hende, tværtimod!! Jeg har kun forsøgt at bevare en slags husfred for vores gamle mors skyld.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 14-08-04 17:57

Hej, allesammen!
Ja, så er det hele overstået, og min søster fik som ventet et føl på tværs og udvandrede i vrede. Heldigvis havde hun en støttepædagog med, så jeg behøvede ikke at bekymre mig om, hvordan hun skulle komme hjem.

Boet blev ordnet som boudlæg, og det havde jeg næsten forudset efter at jeg havde læst linket fra Lexi. Det var simpelthen lige det, jeg havde brug for, selv om jeg må indrømme, at det næsten lød for godt til at være sandt.

Pengene har jeg jo fået udbetalt uden pligt til at betale andet end begravelsen og rydning af lejligheden. Men jeg vil nok dele ligeligt med de andre arvinger (undtagen min søster, som ville opfatte det som en hån hvis jeg sendte hende en check). Det har de fortjent for deres fuldmagter, -selv om jeg så ikke fik brug for dem. --Det er jo ikke svimlende beløb, der er tale om, men tanken tæller også i den sammenhæng.
Og så er jeg i fuld gang med at sortere og rydde lejligheden. Den skal bare være tømt inden 1. september.

Godkendelse af svar
Fra : Birgitta

Dato : 14-08-04 18:05

Tak for svaret Lexi. Det var simpelthen perfekt!
Alimaks link var også godtnok, men det omhandlede så mange andre ting også, som ikke var lige så relevante.

Men tak for svar og kommentarer fra alle.