/ Forside/ Interesser / Dyr / Fugle / Spørgsmål
10  jakjoe 695
Køb af papagøje..men hvilken?
Fra : Bragesvej
Vist : 7093 gange
100 point
Dato : 31-07-04 19:41

Hej vi kunne godt tænke os at købe en papagøje, ikke en i størelse med Jaco eller kakadue,

men en mindre en

Den må gerne være flot i farverne
Den må gerne kunne lære at være tam
Den skal gerne kunne trives uden en partner.
Den behøver ikke skræppe dagen lang

Måske lidt mange krav....har i et bud...du må gerne have lidt forstand på Gøjer

Prisen?? thjaa hvad koster sådan en 500...mere?

Kommentar
Fra : dova

Dato : 31-07-04 20:08

De papegøjer der er nemmest at gøre tam er Amazonpapegøjer, men de er oppe i næsten samme størrelse som en Jaco og mindst ligeså dyre.
De mest farvestrålende gøjer er indenfor lorierne, men de skriger ad h.. til, og er ikke så nemme at tæmme.
De små dværgpapegøjer er ikke så farvestrålende, og trives bedst parvis. Er heller ikke en udpræget "gøre tam fugl".
Og laver også en del spektakel.

En nymfeparakit er sikkert ikke det I forstår ved en rigtig papegøje.
Men de store parakitter som f.eks en der kaldes Rosella er en meget flot fugl.
Jeg ved ikke omI kender den. De ligner nærmest en kæmpeundulat, med klare røde/gule/blå farver

Kommentar
Fra : Bragesvej

Dato : 31-07-04 20:14

Hej Dova, jeg håbet lidt på det var dig der ville svare da jeg har læst at du ved en del om dyr (Fugle)

Har set Rosselaen, ja den er flot, (Ca pris?) hvad er forskelen på en parakit og en papagøje...ingen?

Kommentar
Fra : Bragesvej

Dato : 31-07-04 20:19

Har fundet en papagøje der hedder Lessons spurvepapagøje..kender du den

Den lyder da noget for os...

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 110 point
Dato : 31-07-04 20:39

Ja, jeg kender den godt, og det er også en køn lille fugl.
Jeg tror du skal få den så ung som muligt for at den bliver rigtig tam.
Jeg prøver at sætte et link ind (jeg er ikke så god til det med computer) så jeg håber det virker.
Der kan du se en lang artikel om en der beskæftiger sig med de små papegøjer.

www.metzger.nu/menu1/fodring/haandopmadning_small.html

Kommentar
Fra : dova

Dato : 31-07-04 20:40

Hurra!!!
Linket virker.

Kommentar
Fra : Bragesvej

Dato : 31-07-04 20:54

Nu er spørsmålet (Hvis det skal være en Lessons) skal den købes som lille og blive tam eller skal det være et par...mangler en side der er lidt mere uddybende omkring lessons....En ca pris??

Kommentar
Fra : Bragesvej

Dato : 31-07-04 20:59

Ps hvad betyder 1.1 2.2 eller 1.0 når man ser på (Brugte fugle)???

Kommentar
Fra : taliskoko

Dato : 31-07-04 21:02

Alle papegøjer kan, naturligvis med naturlige afvigelser, gøres tamme. Og min påstand er at en Jaco er nemmere at få/gøre tam end en Amazone.

Vi har selv en blåpandet Amazone m. røde vingespidser her i hjemmet; (han er ca. 13 år nu) Han er herlig og trives med vores 7 katte og kan heldigvis komme til os begge her.!

Et krav da vi skulle have ham i tidernes morgen, var at han skulle kunne komme til os begge. Det er alment kendt at papegøjer kun kan med det ene køn i familien. Men vores kan som sagt med os begge uden tøven. Jeg nævner det for man skal have det i minde når man kigger på et så specielt dyr som en papegøje. Det er ikke sjovt, når den kun vil "snakke" med f.eks. konen i huset de næste 30-40 år.

Samtidigt skal man huske på at Papegøjer er et flok dyr, så at den skal trives uden en partner er så absolut jeres valg, men ikke optimalt. De er utroligt tids-kravene, vores er f.eks. ALTID ude når vi er hjemme og kan færdes i hele lejligheden. Hans bur er beregnet til to, men der er altså kun ham. (endnu)

Foder for vores vedkommende er et kapitel for sig, idet vores fugl har allergi og får speciel foder, anbefalet af Ebeltoft Zoo´s dyrlæge. Før det åd han i laaaang tid en blanding foder, målt ud på gram af hver enkel ting han fik i, specielt fra forretningen "Dus Med Dyrene."

Jeg vil anbefale dig, at kigge(mere)rundt på nettet; Der er massere af fugle-sider, hvor man kan læse og høre om andres erfaringer med papegøjer. Du skal ihvertfald tænke dig godt om, har fuglen den rigtige alder vil den med stor sandsynlighed overlever sin ejer.

Du spørg om forskellen på Nymfeparakit og papegøje... Tja, Hvad er forskellen på en Huskat og en Maine Coon.??
Det er to forskellige racer af samme art. Der vil dog være nogen hensyn at tage mht. foder idet en parakits fordøjelses system er anderledes mht. proteiner, men det skal man jo sætte sig ind i.

Jeg vil dog slutteligt ikke anbefale nogen særlig fugl. Kig rundt, pludselig er den rette race der.

Har dog fundet lidt links for at hjælpe på vej:
http://www.petbirdpage.com/grenchek.htm

http://parrotpages.com/cncaviary/southAmerican.htm

http://www.petbirdpage.com/quaker.htm

http://www.metzger.nu/
(flotte og lærerige billeder under punktet"Papegøjer, natur, fotos og rejser" Og så underpunktet "besøg hos andre....")

Kommentar
Fra : Bragesvej

Dato : 31-07-04 21:05

Mange tak for svaret..kan der svares på det med 1.0 1.1 2.2 osv..hvad betyder det?

Kommentar
Fra : taliskoko

Dato : 31-07-04 21:16

Koderne er:
Der står ikke 1.0, men 1,0, et komma, ikke et punktum.
Betegnelsen betyder at alt foran kommaet er hanner, efter er hunner.
To par vil se sådan ud: 2,2. En han og to hunner: 1,2 osv.

Fandt lidt extra links:
http://www.webird.dk/
http://www.fuglemarkedet.dk/

Kommentar
Fra : dova

Dato : 31-07-04 21:38

Taliskoko har ret i, at en Jaco er nemmest at tæmme, men nu skrev du jo, at det ikke skulle være så stor en fugl, så derfor udelod jeg den i første omgang.

De små spurvepapegøjer bliver ikke så gamle, max 20 år.
Med hensyn til at have et par frem for en fugl:
Det er nemmest at gøre en enkelt fugl tam, men den kræver så mere selskab end hvis den har en mage.
Men det vil ikke være et problem selv om I måske er væk om dagen, men så kræver fuglen opmærksomhed når I er hjemme. Og de store papegøjer er mere krævende på det område end de små. Jeg tror det er fordi de er mere intelligente og måske lettere fornemmer hvor lang tid de er alene.

Kommentar
Fra : Bragesvej

Dato : 31-07-04 21:58

Jeg må ned at se på en lessons i starten af ugen.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 31-07-04 22:05

Held og lykke med "gøje"

Kommentar
Fra : Bragesvej

Dato : 01-08-04 12:27

Måske jeg skulle anskaffe mig en bog om papegøjer, hvor Lessos skal være omtalt..nogen der kender sådan en bog?

Kommentar
Fra : Bragesvej

Dato : 01-08-04 12:28

lessos..vrøvl..mener Lessons

Kommentar
Fra : taliskoko

Dato : 01-08-04 13:41

Lessons er jo blot en en race inden for arten spurvepapegøjer.
Jeg har fundet et link som fortæller og viser de forskellige racer:

http://users.cybercity.dk/~bbl2390/arter.htm
Jeg kan jo godt lide den Grønrygget- eller Brillespurvepapegøjen.

Men du kan også læse mere generelt om dem her:
http://users.cybercity.dk/~bbl2390/indsp.htm

Billeder:
http://www.lovebird.dk/

Mht. bogen så har jeg fundet denne, men der er mange andre:
Tamme papegøjer af Maria Metzger
Bogen udkommer på Forlaget Atelier 01.11.2001
(ISBN 87-7857-378-5) og dens udsalgspris er 269,-

Til slut vil jeg tillade mig, igen, at henvise til den nyopdaget site www.http://www.metzger.nu
Der står mange gode ting for nybegyndere, bla. hvad du bør overveje inden du købe papegøje.

Mht. prisen. Jeg ved ikke hvad de koster, men når de ikke er større, så køb to fra starten.

Kommentar
Fra : Bragesvej

Dato : 01-08-04 19:04

Ja men lessons må jeg undersøge nærmere, buret 140 langt det er jo næsten en halv meter..det hade jeg ikke lige kalkuleret med..ja ja der er meget der skal tænkes på inden man hopper ud i det

Men er der mulighed for at de kan blive lidt tame når de er par, altså jeg tænker på feks give dem lidt mad igennem buret?

Kommentar
Fra : taliskoko

Dato : 01-08-04 23:36

Jeg vil jo synes det er synd at lade fuglen sidde i sit bur, når man alligevel er hjemme. Dyret har vinger og de skal bruges....!!!!!!!

Hvis vi sidder og spiser i en anden stue hvor han ikke kan se os og fuglen er i sit bur, hvis vi har gæster der ikke kan lide frie fugle, så hyler han indtil han måske bliver holdt hen med lidt brød eller til han kommer ud og det må gæsterne så acceptere. Og det gør de.

Du får kun tamme fugle hvis de(n) er ordentlig opdrættet, og her tænker jeg på håndopmadning/fodring. Og så få evt. fuglen lidt tidligere end normalt hvis det er OK med opdrætteren og så håndmade selv det sidste stykke tid. Fuglen skal være vant til hænder og det bliver den ikke i et bur.!!!!!!!!!!!!!!

Om fuglen eller fuglene bliver tamme er helt op til dig og den måde de er opdrættet på. Hvis du lader dyret kukelure i sit bur hele dagen bliver den ikke tam.
Jeg kan ikke love, at et par bliver ligså tam som en enkelt fugl, men er det et par vil de jo have hinanden. Det er jo et flok dyr.

Det er ligesom alle andre dyr... Der er ingen garanti for velopdragenhed.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 02-08-04 00:06

Puha, hvis du ikke har tænkt på fuglebur endnu, får du et mindre chok. De er simpelthen vanvittig dyre.
Jeg tror du vil få svært ved at tæmme to fugle. Det kan også være umuligt med en hvis den ikke har været vant til det helt fra lille.

Og taliskoko har helt ret i, at man ikke gør en fugl tam ved at snakke med den mens den sidder i buret.

Og jeg synes ligeledes at buret skal være så stort at de kan bevæge sig ordentligt rundt.
Jeg købte en nymfeparakit for ikke så længe siden, og sælgeren havde en mærkelig definition på hvor stort et bur behøvede at være:
En fugl behøvede faktisk ikke meget plads, for årsagen til at de kunne flyve, var for at finde mad, men eftersom stuefugle blev fodret med det de skulle have, havde de sådan set ikke behov for at flyve.
Det eneste formildende jeg kunne se i den udtalelse var nu, at hans fugle var i en stor voliere.

Kommentar
Fra : Bragesvej

Dato : 02-08-04 07:56

Tak for svarene til jer begge

Godkendelse af svar
Fra : Bragesvej

Dato : 02-08-04 07:56

Tak for svaret dova.

Kommentar
Fra : taliskoko

Dato : 02-08-04 11:31

Kommentar
Fra : Bragesvej

Dato : 02-08-04 11:38

Nej sådan må du ikke føle det taliskoko, men dova svaret først, men du var også til stor hjælp.

men sært var det at give point....

Kommentar
Fra : Ljakobse

Dato : 05-08-04 13:24

Vil lige tilføje at en bjerglori koster omkring 500 kr og de er vanvittigt nemme at gøre tamme, og de opfører sig mere "pjattet" end andre gøjer. Den jeg har skriger ikke, de amazoner jeg har haft skreg 50 gange højere! Eneste ulempe er deres afføring, den er meget flydende, men det er bare et spørgsmål om at afskærme buret.

Mvh Linda

Kommentar
Fra : dova

Dato : 05-08-04 17:03

Hej Linda

Ja, en bjerglori er også en smuk fugl, men som du også siger, ulempen med afføring,og det er ikke så rart hvis man vil have den frit i stuen.
Jeg ved ikke om det er det mad de spiser der er skyld i, at nogen af dem rent ud sagt skider flydende.
De spiser jo slet ikke frø og kerner som andre papegøjer.

hilsen dova

Kommentar
Fra : ahmed123

Dato : 22-02-08 13:39

Hej alle sammen..

er der nogen af jer som har bjerglori til salg.

hvis i har så er jeg meget interesseret og jeg er en god papegøje passer.

men jeg kan kontaktes på det her nummer.

hjem nummer: 43 90 10 65/ mobil nummer: 25 46 33 95

jeg bor i Greve på vest sjælland..

håber i har prisen ca.400-800kr

den må helst ikke være syg eller fejler noget.