/ Forside/ Teknologi / Netværk / TCP/IP / Spørgsmål
10  Fijala 1204
Netværksspil gennem router!
Fra : paratech1
Vist : 652 gange
100 point
Dato : 31-07-04 09:33

Hej!
Jeg har netop købt en router (SMC7004VBR v.2)
Den fungerer fint o g er let at bruge.
Jeg kan bare ikke spille spil i lokalnetværk mere.
PC erne kan ikke finde hinanden.
De kan godt finde hinanden i XP, men når det gælder spil kan de ikke.
Der er firewall i routeren, kan den evt have noget med det at gøre?
Håber I har et svar.

Thomas

Kommentar
Fra : kjeldal

Dato : 31-07-04 09:47

Prøv evt. først at disable din firewall del i routeren, og se om det så løser problemet.
Da jeg købte min router (Linksys) var der samme problem, men efter adskillige forsøg med andre firmware versioner lykkedes det at få den til at virke (helt perfekt). Så du kan jo prøve om det virker for dig.

Kommentar
Fra : dannyboyd

Dato : 31-07-04 10:02

Jeg mener ikke det er din firewall hvis problemet er på dit lokalnetværk og ikke gennem internettet? - men du kan da teste det ved at disable den på routeren.
Også en god ide at installere ipx/spx protokollen da nogle spil bruger den.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 31-07-04 10:07

Under Special Application (under NAT) kan du åbne porte og under Advanced setup kan du godkende specifikke IP adresser. Hvilke afhænger af det du spiller.

Kommentar
Fra : paratech1

Dato : 31-07-04 10:16

Hej Bjarne

Jeg tror du har ret!
Men jeg er ikke sikker på hvordan man gør
Når jeg går i under NAT er der noget der hedder Virtual Server og Special Applications.
Og hvad skal jeg så skrive i de boxe som står der????
Her føler jeg mig virkelig dum.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 31-07-04 10:23

Umiddelbart vil jeg mene, at du skal finde ud af hvilken IP adresse der bruges der hvor spillet hostes og så skal du godkende den IP, men hvis du har en almindeli software firewall på computeren sker der ikke noget ved at disable firewall medens du spiller.
Har du noget der hedder afsnit 4-22 i manualen (er i pdf fra producenten), der er anvisninger på at godkende specifikke adresser.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 31-07-04 10:33

Når du vil spille i lokalnetværk skal du jo bare åbne for den IP som makkeren bruger.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 31-07-04 10:52

Enten skal du sætte op med faste IP adresser i TCP/IP eler bruge IPX/SPX protokollen da routeren jo kun fungerer som switch i forbindelse med lokalnetværk.

Kommentar
Fra : paratech1

Dato : 31-07-04 10:53

Den fortæller noget om trigger port/s?
Hvormange skal jeg åbne for??? Og er det overhovedt det jeg skal.
Så skal jeg også tage stilling, hvilken trigger type der skal bruges. Skal det være TCP eller UDP eller begge?????
Jeg fatter intet!!!

Kommentar
Fra : dannyboyd

Dato : 31-07-04 10:54

Hvis du har nogle softwarefirewalls på pcérne er det nemmest at disable dem. Hvis du har xp så disable også den indbyggede firewall på netkort under advanced.
Da du har firewll på routeren behøver du ikke også at have det på pcérne hvis du spørger mig, så det er nemmest at afinstallere dem.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 31-07-04 13:19

For, at sige det meget kort, lad være med at gøre en hel masse du ikke ved hvad er.
Prøv at beskrive helt konkret hvad det er du har brug for.
Nu skulle routeren nødigt blive en palge nu hvor du har fået netværket til at køre.
Du skal så vidt muligt bevare både personlig og router firewall da de supplerer hinanden (ikke overflødiggør).
Hvis du skal lave indstillinger internt hjælper det jo ikke at lave dem i WAN der er Internet.

Kommentar
Fra : Brommi

Dato : 31-07-04 14:03

BjarneD.. I mine ører lyder det virkelig dumt hvis der ikke er en bedre løsning end at skrive alle de iper og porte ind i routeren.. som regl kender man jo ikke ip og porte.. og i langt de fleste spil søger spillet selv og finder en masse tilgængelige spil... Jeg kender overhovedet ikke den router skal lige siges.. men der må da være en bedre metode.... må erkende at hvis det var mig så havde jeg disabled firewall for lang tid siden.. om det så er klogt det kan vi diskutere i evigheder :)
mvh Brommi

Kommentar
Fra : paratech1

Dato : 31-07-04 14:07

Det jeg har brug for er: At PCérne kan se hinanden når jeg og en anden vil spille LAN- spil. Det kunne jeg før jeg satte routeren til.
Nå jeg sætter den ene PC til at HOSTE kan den anden ikke finde den.
Begge maskiner er sat op med TCP/IPX.

Kommentar
Fra : paratech1

Dato : 31-07-04 14:09

Hej Brommi
Jeg har prøvet at disable firewallen uden held!

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 31-07-04 14:09

Brommi da jeg lige har set din kommentar i et andet spørgsmål vil jeg sige, at du er en der kan lide nemme løsninger. Hvis du læste mit seneste indlæg vil du kunne forstå, at jeg ikke vil have ham til at lave noget der er unødvendigt, menat frakoble firewall bør kun komme på tale hvis WAN forbindelsen er afbrudt.

Accepteret svar
Fra : BjarneD

Modtaget 100 point
Dato : 31-07-04 14:14

paratech1, har du sat netkortene op med IPX/SPX protokoller?
Routeren er jo uden betydning i forhold til dit lokalenetværk da den i den forbindelse alene er en switch.
IPX/SPX protokollen er rigtig fin når netværket er skjult bag en firewall da den i sig selv giver adgang.
Routeren er sikkert sat op med DHCP på både WAN og LAN så du må have gang i nget enkelt for at få det til at virke.
Det er tidligere blevet skrevet at mange spil anvender IPX/SPX som kommunikations protokol.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 31-07-04 14:15

Husk lige, at hvis du kører XP kan den indbyggede firewall godt drille når der er lavet ny netværksopsætning.

Kommentar
Fra : paratech1

Dato : 31-07-04 14:17

Ja...begge maskiner er sat op men IPX/SPX.
Det var egentlig også det jeg ville have skrevet sidste gang. Men man bliver lidt forviret en gang imellem.

Kommentar
Fra : Brommi

Dato : 31-07-04 14:25

BjarnD: Grunden til at jeg foreslog at han skulle disable den firewall var for at se om den havde nogen indflydelse på det. Da det ikke har nogen indflydelse er det da klart det bedste af enable den igen.. det er da langt den nemmeste måde at finde ud af om den har nogen påvirkning på det, istedet for at gøre det på den "rigtige måde". :) og iøvrigt er der da ingen grund til at løbe 10km hvis man kan nøjes med at gå 2m! ;)
Det er da rigtigt at nogle spil benytter ipx/spx protokollen (men er det ikke kun ældre spil der gør det?).. men så vidt jeg kan læse på indlægget opstod problemmet da routeren blev sat til? og har dermed ikke noget af gøre med de protokoller der er installeret på computerene
paratech1: optod problemmet umiddelbart efter du havde sat router til?

mvh Brommi

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 31-07-04 14:26

Hvad har du af firewall ud over routerens og XP's?

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 31-07-04 14:30

Brommi, det havde en anden foreslået.Det var det nemme her.
Desuden har der vist været nogle forviklinger omkring hvilket netværks der spilles på da det jo kunne være Internet og altså ikke er det.
IPX/SPX protokollen er nem at anvende da den kan køre parallelt med TCP/IP.

Kommentar
Fra : paratech1

Dato : 31-07-04 14:37

Hej brommi og Bjarne!
Jeg har fået det til at virke.
Jeg ved ikke hvad jeg gjorde men det virker nu!

Godkendelse af svar
Fra : paratech1

Dato : 31-07-04 14:38

Tak for svaret BjarneD.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 31-07-04 14:47

Det kan godt være, at du har været for utålmodig fordi det somme tider tager lidt tid for systemet at registrere forbindelsen. Nogen gange skal man prøve et par gange før den er der, men det skulle gerne kun være første gang forbindelsen skal etableres.
Nu ved du jo hvordan du fanger mig hvis det driller

Kommentar
Fra : dannyboyd

Dato : 31-07-04 14:57

Det var vist egentlig det samme jeg skrev her 31-07-04 10:02, men du har vel fået det til at virke nu?