/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Fatter let ingenting mere
Fra : gamle61
Vist : 331 gange
200 point
Dato : 30-07-04 23:54

har en ganske alm. maskine ( der var go' til sidste fredag)1700mhz/80gb hd./512mb ram/xp prof xp1/office 2003/norton
ingen virus (garanteret, scannet og ad-awaret 4 gange i denne uge)
1- pludselig skriver den at den har mistet en system 32 fil "config" og går i sort - skal geninstalleres( 4 gange i denne uge)
2-idag meldte den at den havde slettet min profil og at jeg kørte på en midlertidig "temp" kalder den sig
3- forleden begyndte det at vrimle med meddelser om at den scannede udgående post og samridig kom der en blok op der sagde at jeg ikke kunne sende , da serveren havde afbrudt , men jeg var slet ikke ved maskinen og det jeg skulle have sendt var alt sammen til nogle udenlandske mennesker jeg ikke kender
kan der være noget hardware der har taget skade ( ingen gule? i enhedshåndteringen)
er ved at fortvivle - håber i kan hjælpe - på forhånd tak - gamle61

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 31-07-04 00:01

Prøv at installerer og kører Sybot
http://www.download.com/3000-2144-10122137.html

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 31-07-04 00:02

Hvad for et virusprogram har du ??

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 31-07-04 00:04

Dette er ganske fedt gratis overskueligt brugervenligt og scanner også mails
http://www.freefiles.dk/modules/mydownloads/singlefile.php?lid=25

Kommentar
Fra : thewolf

Dato : 31-07-04 00:05

Og du er sikker på at du ikke har virus?
Du sier at du har geninnstallert 4 ganger, mener du med det at du har formatert harddisken, eller bare kjørt en innstallasjon oppå den eksisterende?

Det du skriver under punkt 3 tyder for meg at du har et virus på maskinen, javisst kan windows oppføre seg snodig, men ikke at den vil sende mail til mange du ikke kjenner

Så mitt råd er å ta en fullstendig formatering, for så å prøve igjen

MVH
thewolf

Kommentar
Fra : gamle61

Dato : 31-07-04 00:21

Sunowich- det du anbefaler er det bedre og mere sikkert end den norton jeg har
thewolf - kan der være en virus , den ikke her fanget , hver gang jeg geninstallerer installerer jeg og norton igen og den forlanger både forhåndsscanning og fuld scanning i forbindelse med installation
jeg forstår ikke at den kan gå og smide mine filer væk , de er lagt derind for at windows synes de skal ligge der
tak for at i gider arbejde med sagen - m.v,h. gamle61

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 31-07-04 00:27

Det lyder som noget skidt du har fået ind. Norton er god nok, men kan være blokeret så prøv med en online scan
http://www.pandasoftware.com/activescan/com/activescan_principal.htm

På en XP pro kan du tjekke systemfiler ved at sætte inst. CD i drevet og i Kør skriver du: sfc /scannow <Enter>
Prøv lige online scanning og bagefter kan du tjekke og rep. systemfiler med sfc.

Kommentar
Fra : taliskoko

Dato : 31-07-04 00:28

Scan evt. med AGV og kør en SpySweeper og se hvad den så siger...

Husk at slå Systemgendannelsen fra, så styresystemet ikke huske en evt. virus. Det gøres således:
For Xp er det:
Højreklik på Denne Computer på skrivebordet, vælg Egenskaber og fanebladet Systemgendannelse og sæt flueben i Deaktiver systemgendannelse. Klik ok og genstart.
For ME er det: Højreklik Denne Computer, vælg Egenskaber - Ydeevne - Filsystem - Fejlfinding.
Sæt flueben i Deaktiver Systemgendannelse.
Klik OK og genstart computeren.

Nu kan du scanne...

http://www.webroot.com/wb/products/spysweeper/sweeperb.php?rc=972 (hent Free version nederest på siden)

http://free.grisoft.com/freeweb.php/doc/2/ (også nederest...)
Du skal registrere dig for at få et password til programmet, sker via mail.

Prøv det og se hvad der sker.
Ellers kan du via www.arlet.dk (en kandu bruger) eller www.spywarefri.dk lave og få læst en Hijackthislog der viser evt. slemme ting.

Pøj Pøj med det...

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 31-07-04 00:49

Jeg kan bedst lide Avg og så er det gratis men der kommer jo så mange råd at du må prøve dig frem Der er ikke nogle af rådene der kan andet end hjælpe dig
Mvh Sune

Kommentar
Fra : gamle61

Dato : 31-07-04 01:45

så nåede vi så langt ofg fik den grimme fyr til at holde poterne fra min postkasse og har kørt scannow , så kommer det spændende , kan jeg få min profil tilbage eller skal jeg den hårde vej gennem en installation igen - m.v.h. - gamle61

Kommentar
Fra : taliskoko

Dato : 31-07-04 02:07

Krydser fingre...

Men hvad har du kørt af programmer og har de fundet noget.????

Kommentar
Fra : Brommi

Dato : 31-07-04 13:42

Det er slet ikke sikkert at du har virus overhovedet... det kan sagtens være alm spam mail.. jeg modtager ca 100af den slags om dagen. og nej.. jeg har IKKE virus.. se evt på dette link.. det fortæller lidt om det.. ikke helt det samme.. men læs det alligevel.. du kan sikkert trække nogle sammenhæng med dine problemmer http://ekstrabladet.dk/VisArtikel.iasp?PageID=256523

mvh Brommi

Accepteret svar
Fra : BjarneD

Modtaget 200 point
Dato : 31-07-04 14:04

Hvis maskinen har været i gang med, at sende af sig selv så er det ikke fordi den pludselig er blevet intelligent og har fået sit eget liv, men fordi nogen eller noget har proppet en programstreng ind i den så den begynder at gøre det der ønskes. Om det er virus der pr. defination er selvmuterende eller det er såkaldt malware kunne komme an på en prøve, men det der sker her kunne meget nemt være en Netsky virus i fuld aktivitet og det at mail serveren blokerer er da bare fordi udbyderne også har fået sikkerhed på deres systemer.
Mange af de nye vira/malware er indrettet sådan, at de blokerer virusskanneren og derfor skal man enten hente et program der kan køre uden instalaltion som f. eks. Stinger fra McAfee http://vil.nai.com/vil/stinger/ eller bruge en online scanner som f. eks. Panda http://www.pandasoftware.com/activescan/com/activescan_principal.htm eller
Trend 's PcCillin Housecall http://housecall.antivirus.com/housecall/start_corp.asp.
Hvis de pågældende programmer ikke kan fjerne virus kan man så bruge oplysningen om hvilken virus der er tale om til at finde instruktioner og tools fra antivirus producenterne til, at udføre opgaven.

Godkendelse af svar
Fra : gamle61

Dato : 01-08-04 22:59

Tak for svaret BjarneD.
Der var rigtig mange gode forslag - men det var dine der duede - jeg kørte først stinger og så scannow og oprettede derefter en ny profil , hvortil jeg kopierede alle mine ting fra den gamle
nu er der gået et døgn og ingen dumme breve og ingen filer der løber væk - så alt ser ud til at være i orden
mange tak for hjælpen , må du have en go' sommer - m.v.h. gamle61

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 01-08-04 23:06

Tak i lige måde!
Nu må du love mig at du får opdateret dit sikkerhedsgrej så du undgår den slags problemer.
Hvis du ikke har en firewall vil jeg stærkt anbefale at du får en. Der findes flere gratis versioner som er meget bedre end ingenting. Hvis du vil have lidt links lader du mig bare vide så sætter jeg nogen på.
Hilsen
Bjarne

Kommentar
Fra : gamle61

Dato : 01-08-04 23:11

BjarneD - vil følge dit råd , er der en du synes om vil jeg blive glad for et link - m.v.h. gamle61

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 01-08-04 23:18

Det skal du få.
Agnitum Outpost free version er den jeg vil anbefale fordi den både er effektiv og meget brugervenlig.
http://www.agnitum.com/download/outpost1.html (den blå knap hvor der står old outpost free)
Jeg kan godt give dig flere links, men jeg nøjes med et til en lidt ældre test hvor du kan se hvor gode de forskellige ting er. http://www.taenk.dk/tt/2003/tt32/netsikkerhed/skema/
Jeg sætter flueben i forneden så du kan få mere forklaring hvis du behøver det.