/ Forside/ Interesser / Helbred / Andet helbred / Spørgsmål
10  transor 1971
Natlige kramper i lægmusklerne!
Fra : Reichstein
Vist : 17425 gange
50 point
Dato : 30-07-04 13:33

Jeg har et problem, som jævnligt opstår, - jeg vågner tit om natten med krampe i mine lægmuskler, og må ud på gulvet og gå lidt rundt for, at få det til at holde op.
For det meste stopper det så, men af og til, kommer det flere gange på en nat.

Har du/I et hurtigt svar/råd, så vil jeg blive meget glad, hvis du vil besvare denne forespørgsel.
mvh
Jan

Kommentar
Fra : ans

Dato : 30-07-04 13:36

Ring til din læge, han/hun vil kunne besvare dit spørgsmål.

mvh ans

Accepteret svar
Fra : pipzi

Modtaget 60 point
Dato : 30-07-04 13:41

Jeg har selv disse kramper, og har fundet en god måde at hindre dem på. Så den får du da lige.

En halv times tid inden senge tid, laver du et fugtig viskestykke, som du lige giver tre minutter i mikro ovnen herefter ligger du det rundt om benet i en lille hal times tid. Derefter er det godt at lave cirkelmassage bevægelser rundt på læggen. Hvis du så får det om natten, så gør alt du kan, for at holde benet strakt, mens du igen laver disse cirkelbevægelser. Hvis man gør dette daglig gennem en periode, så plejer det at kunne hjælpe. Det har i hvert fald hjulpet mig, og nu har jeg det ikke så ofte længere. Eller rettere, kun hvis jeg har anstrengt mine ben meget i løbet af dagen.

Det er meget ubehageligt, det vil jeg give dig ret i, så prøv dette råd, eller som ans siger, kontakt din læge hvis det ikke hjælper. Måske du har fået dig en gang betændelse i lægen.

Kommentar
Fra : bauchmann

Dato : 30-07-04 13:45

Et godt råd er Kinin. Det skal du have hos din læge. Jeg er kommet af med mine kramper med det produkt.
Torben

Kommentar
Fra : Toupie

Dato : 30-07-04 13:47

Hej Jan

Jeg har i en periode oplevet det samme og det er mere end bare irriterende ...men det forsvandt af sig selv og det er nu en del år siden jeg har haft de kramper sidst. Jeg gættede på at det kom af overbelastning af benene, men konkret ved jeg det ikke - måske lægen kan hjælpe som Ans skriver

// Toupie

Kommentar
Fra : dova

Dato : 30-07-04 14:26

Mangel på visse mineraler f.eks. magnesium kan være skyld i nattekrampe i benene. Men det kan også skyldes overbelastning.
Hvis du har en seng med fast endegavl hjælper det som regel at strække benet ud og "træde" hårdt mod endegavlen.
Men hvis det fortsætter, vil jeg anbefale at spørge din læge til råds.

Godkendelse af svar
Fra : Reichstein

Dato : 30-07-04 14:46

Tak for svaret pipzi.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 30-07-04 15:02

Brugerne på kandu kan jo ikke vide, hvad der er galt med dit ben. Hvis det fortsætter, ville jeg, kontakte lægen.
Jeg håber da at pipzi's råd virker, så kramperne ikke fortsætter.

Ja, jeg kan stadig ikke forstå, at der bliver stillet spørgsmål om sygdom. Jeg (vi) er jo ikke kompetent(e) til at give et konkret svar på det foreliggende.

Kommentar
Fra : pipzi

Dato : 30-07-04 15:30

ans, hvis du ligger mærke til det, så skriver jeg også, at hvis dette fortsætter, så søg læge. Nu er jeg ikke uddannet læge nej. Men jeg er født med Knogleskørhed, så jeg kender til mange af disse ting med led og knogler, derfor giver jeg gerne videre af de råd, som har hjulpet mig selv.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 30-07-04 15:38

pipzi
Jeg har fuld forståelse for dit råd og at det er velment. Det var slet ikke det, jeg hentydede til.

Hvis jeg, på den ene eller anden måde følte, at der var noget galt med mit helbred, så ville jeg kontakte min læge og ikke stille spørgsmålet på kandu.

God week-end pipzi solen skinner

Kommentar
Fra : holniels

Dato : 30-07-04 16:11

Et annet gammelt råd mot kramper i fødderne og også kolde fødder er at spise 4 hele sorte peberkorn hver dag,jeg har prøvet det og det hjalp men troen flytter jo bjerge siger man

Kommentar
Fra : dova

Dato : 30-07-04 16:35

Jeg er nu også enig med ans i, at det er mest hensigtsmæssigt at søge læge i spørgsmål af helbredsmæssig art.
For det er jo nu engang sådan, at visse gener, som f.eks. krampe i benene, ud over at være et "almindeligt" problem som mange døjer med, også kan skyldes begyndende symptomer på mere alvorlige sygdomme.

Kommentar
Fra : Reichstein

Dato : 30-07-04 17:44

Jeg takker alle for de velmenende råd.
Jeg vil naturligvis kontakte min læge, hvis fænomenet fortsætter, - formålet mid mit spørgsmål var kun, at høre om der var nogen, som havde et her og nu svar.
Mit problem har ikke været konstant, - det er kun af og til det opstår, formentlig i forbindelse med lettere overbelastning.
Når spørgsmålet blev stillet i dag, var det i irritation over en nat med dårlig søvn. og ret mange gange ude på gulvet.
Endnu en gang tak.
mvh
Jan

Kommentar
Fra : mulberry

Dato : 30-07-04 20:04

Hej
Det kender jeg også godt og har søgt råd tidligere. De råd jeg fik var B-vitaminet: folinsyre, salt, mere vædske: vand og sportdrikke, essensielle aminosyrer (fås i et produkt der hedder : Protabs) samt udtrækning og massage ved anstrengelse/overanstrengelse.