/ Forside/ Interesser / Hus og have / Møbel-reparationer / Spørgsmål
10  transor 665
Bygning af reol
Fra : henrikkroejgaard
Vist : 9477 gange
100 point
Dato : 29-07-04 16:29

Jeg er ved at tegne en reol, som jeg vil have til min nye lejlighed. Den skal være ca. 2 meter høj, 3 meter lang og 40 cm. dyb. Den skal males og stå op af en endevæg. Rent designmæssigt vil hver hylde være ca. 1 meter lang og 30 cm. høj. Hvad vil det bedste materiale at bygge sådan en i? og hvor tykke plader skal jeg bruge? Jeg skal IKKE bagbeklæde den.

Kommentar
Fra : tonnie

Dato : 29-07-04 16:41

skal den males?? hvis de skal ville jeg helt klart vælge 19mm mdf plade.. det er stærkt og har en gla overflade der er lige til at male på
mvh
tonnie

Kommentar
Fra : viskinge

Dato : 29-07-04 17:01

Jeg vil også fremhæve MDF plade, men: en hylde der er kun "hænger" i hver ende, og er 1 meter lang, kan komme til at bue nedad, alt efter hvor hårdt den bliver belastet. Der skal noget stærkt til at holde, som hylde, 1 meter langt og fyldt feks. med bøger.
Hvis man skal have 1 meter lange hylder, ville jeg nok kigge mere på feks. limtræshylder.

MVH

Accepteret svar
Fra : jakjoe

Modtaget 110 point
Dato : 29-07-04 17:17

På dette link benyttes 22 mm mdf-plade.
Det er måske også en inspiration til "gør det selv manden" ?
http://www.goerdetselv.dk/Shared/bildbank/dk-pdf/DKGDS022002_Reol.pdf

mvh
jakjoe

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 29-07-04 21:31

Du kan slippe for en stor del af nedbøjningen på dine lange hylder, hvis du skærer 5-6 cm brede strimler i et eller andet plademateriale - gerne samme slags som hylderne - og stiller eller hænger vinkelret på hyldernes bagkant. En plade på den led er ekstremt svær at bøje ned, og det bruges da også af nogle fabrikanter af "luftige" reoler. Hvis du stiller ekstrapladen på kant, får du yderligere den fordel, at du ikke så let skubber ting igennem reolen og ned bagved (en god grund til, at jeg gennem tiderne har sat bagklædning på mange af mine ellers åbne reoler). Når jeg skriver stiller eller hænger skal det læses som skruer (og evt. lim).
mvh
pbp

Kommentar
Fra : henrikkroejgaard

Dato : 29-07-04 23:35

Tak for alle de gode bud osv. Jeg har fundet en mdf-plade 22 mm. der koster 179 kr. for 1220x2440, er det en rimelig pris?

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 29-07-04 23:39

Hvis spørgsmålet er besvaret, så lukker du til den der har givet dig det bedste svar.
Tryk"Accepter svar" øverst til højre, ud for svaret.

mvh
jakjoe

Godkendelse af svar
Fra : henrikkroejgaard

Dato : 30-07-04 10:06

Tak for svaret jakjoe.

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 30-07-04 10:12

Selv tak, og god fornøjelse med byggeriet

mvh
jakjoe

Kommentar
Fra : Anders Kjøller

Dato : 14-05-10 18:57

Jeg var også igang med at bygge nogle reoler i sort MDF (har tegnet og bygget køkken og "skræddersyet" min egen hæve-sænke TV-bænk i MDF). Men en søgning på nettet bragte mig til www.reol.nu og de var meget tæt på mine tanker (+ et par ekstra finesser). Efter at have regnet på det opgav jeg hurtigt at lave dem selv. De er designet i DK, men jeg tror de får dem lavet færdigt i østen.
Check det ud.