/ Forside/ Karriere / Erhverv / Bogholderi / Spørgsmål
10  Oldboston 530
bogføring af afskrivning
Fra : may
Vist : 4579 gange
150 point
Dato : 26-06-02 21:33

Jeg har et problem med, hvordan man bogfører afskrivning. I vores kontoplan har vi følgende konti under anlægsaktiver: 50800 Driftsmidler og inventar, 50810 tilgang til året drift/inventar, 50820 afgang i året drift/inventar og 50830 Akk. afskrivning af driftsmidler. Vi købte hardware for 11.578,- og skulle afskrive 30% altså 3.473,40. Hvordan skal det bogføres???????????????? Hjææææælp!

mvh. May

Kommentar
Fra : terkildsen

Dato : 26-06-02 23:05

Hvikte type konti er det, drift- eller status konti ?

Kommentar
Fra : Picasso

Dato : 27-06-02 00:28

Hvad med at rette henvendelse til en revisor eller handelsskolelærer i erhversøkonomi i stedet... det ville da være en del klogere af dig. Har selv haft faget, men kan ikke lige umiddelbart huske dette...! Hvis du bogføre det forkert går det jo galt i sidste ende, når regnskabet skal gøres op.

Accepteret svar
Fra : blomsterfreaken

Modtaget 150 point
Dato : 27-06-02 19:00

Der skal være en resultatkonto, der hedder afskrivning i din kontoplan, og den finder du måske i nærheden af renteindtægter, men i hvert fald ikke omkring de numre du opgiver i dit spørgsmål, det er statuskonti.

Når du har fundet en afskrivningskonto i resultatet, skal du debitere denne (gøre resultatet mindre) med de 3.473,40 og kreditere akkumulerede afskrivninger på konto 50830. Overvej om du ikke skal droppe ørerne, de er bare til besvær og så nøjagtig behøver en afskrivning altså ikke være.

Har du bogført købet (11.578) korrekt på konto 50810 - tilgang året (betyder årets køb af driftsmidler), og hvad med momsen, den er forhåbentlig bogført, så det beløb du opgiver er ekskl. moms.

Hilsen fra Blomsterfreaken.

Godkendelse af svar
Fra : may

Dato : 28-06-02 10:04

Hej blomsterfreaken

Ja det er vist også det jeg efterhånden er kommet frem til, så tak for svaret.

mvh. May